Nyhetsbrev april 2020

Kjære undervisere, forskere, ledere, studieadministrative og gode venner. Nå er det snart tid for å senke pulsen og ta noen dager fri fra Zoom-møter, Teams-varsler og e-poster som haster. I LINK er vi meget imponerte over den innsatsen som er lagt ned de siste ukene, og resultatene som vi ser.  I dette brevet vil dere kunne lese om planlagte arrangementer, rykende ferske publiseringer og lese noen betraktninger om dagens situasjon fra LINKs leder, Bjørn Stensaker.

Bjørns påskehilsen

Mars måned var en annerledes måned også for LINK. De fleste av våre regulære aktiviteter har blitt erstattet av arbeid for å bistå UiO i den digitale transformasjonen som vi har vært vitne til. Etter påske er vi kanskje over i en annen fase – en fase der behovet for gjennomtenkning av hvordan vi nå skal legge opp undervisningen i et litt mer langsiktig perspektiv etter hvert vil ta over fra fasen hvor alt handlet om «å komme seg på nett». Skiftet i perspektiv fra det å komme seg på nett til hvordan vi best kan tilby hensiktsmessig og relevant undervisning på nett er utfordrende, men det finnes råd å finne.
Les Bjørns påskehilsen i sin helhet her

Snakk om: blir digitalt

I forrige brev annonserte vi at LINK skulle starte sin nye serie, Snakk om:. Dette gikk som med alt annet og ble avlyst, men vi har nå flyttet intensjonen og tanken over til det digitale landskapet. Vi hadde vårt første Snakk om: torsdag 2.april, hvor vi snakket med ca 160 personer om hvordan skape studentaktivitet i digitale omgivelser. Se opptak fra presentasjonen.

Rett over påske er det planlagt 4 nye webinarer. Bruk av video, designe digitale eksamensformer og bruk av læringsassistenter er noen av temaene som vil bli tatt opp, i tillegg til at vi skal ha noen engelskspråklige webinarer for de internasjonale ansatte.

Følg med på arrangementer eller i Facebook-gruppa Digital dugnad i høyere utdanning for å få med deg de webinarene som er relevante for deg.

Nye ressurser publisert på våre nettsider

Etter nedstengingen av campus har en stor del av LINKs arbeid dreiet seg om å lage gode veiledninger og rapporter som kan hjelpe undervisere i disse dager. Dette har resultert i rykende ferske ressurser som vi håper kan komme flest mulig til gode, og her kommer en opplisting av det som er produsert og publisert nå.

Nye pedagogiske hjelpesider for å flytte undervisningen fra campus til nett
I denne ressursen finnes det mange tips for å komme i gang, og for gjøre nettundervisningen din god.

Et nytt F-LINK-notat – denne gang om bruk av video i undervisning
LINKs femte notat er pubilsert, og denne gangen er det Audun Bjerknes som har ført i pennen en god innføring i hvordan bruke video i undervisning, og hvorfor. Absolutt verdt en titt!

Nye videoer om alternative måter å tenke eksamen på
Hans Zeiner Henriksen ved HF og Ketil Mathiassen ved UV har bidratt i hver sin video og forteller om hvordan de har tenkt alternativt rundt eksamen og hvordan de har gjort det. Disse videoene er særlig relevante i disse dager.

Publisert 14. apr. 2021 17:22 - Sist endret 3. mai 2023 13:32