UiOs bursdag: Prisdryss og æresdoktorer - og kake til folket!

2. september er UiOs bursdag. I år fyller Norges beste universitet 206 år – og vi feirer fredag 1. september. Det gjør vi med forelesninger, priser og gullmedaljer og kake til alle. I år skal vi også kreere æresdoktorer!

Bursdagskake til alle! Her fra årsfesten 2016. Foto: Yngve Vogt/UiO

Program for dagen:

• 11.15 utenfor Wilhelm Bjerknes hus: Kake til folket!
  • 11.45 i Realfagsbiblioteket, Wilhelm Bjerknes hus: Møte UiOs beste: Miniforelesninger ved vinnerne av UiOs fire priser
    • Forskningsprisen: Professor Thomas Hylland Eriksen ved Sosialantropologisk institutt.
    • Utdanningsprisen: MOOC-gruppa for «Introduction to Norwegian» ved prosjektleder Erik Juriks, Institutt for lingvistiske og nordiske studier.
    • Formidlingsprisen: Professor Bernt Aardal ved Institutt for statsvitenskap.
    • Innovasjonsprisen: Professor Unni Olsbye ved Kjemisk institutt
  • 14:00 Høytidelig seremoni i Aulaen: Prisdryss, gullmedaljeutdeling og kreering av æresdoktorer. Her blir det pomp og prakt i en tradisjonsrik seremoni. Alle er velkomne!

Den årlige Kristine Bonnevie-forelesningen i evolusjonær biologi er også lagt til årsfesten. I år er det Meave Leakey og Alan Alda som holder den. Vi kommer tilbake til Kristine Bonnevie-forelesningen i en egen blogg.

Æresdoktorer

Hvert tredje år utnevner UiO æresdoktorer. Det er opp til fakultetene og rektoratet å nominere sine kandidater til denne ærefulle tittelen. Her kan dere lese om årets æresdoktorer.

For å bli æresdoktor ved UiO må man ha lagt ned en «betydningsfull vitenskapelig innsats eller fremragende arbeid til gavn for vitenskapen». I år utnevner vi 16 æresdoktorer. Her kan dere lese om hver av dem. Hver av dem skal holde en forelesning i anledning kreeringen som æresdoktor, og vi håper dere får med dere noen av dem! Her er en komplett oversikt over alle forelesningene.

Disse er åpne for alle, og vi oppfordrer alle til å få med så mange de kan. Det er tross alt ikke hver dag man kan treffe en akademisk superstjerne!

Norges nasjonaldag

Så – hvorfor feire UiOs bursdag? Svaret er ganske enkelt; Vi er landets eldste og beste universitet. Da UiO ble grunnlagt var Norge fortsatt under dansk styre. I årene fra vårt universitet ble grunnlagt til vi ble en selvstendig nasjon den 17. mai 1814, var det vår bursdag – 2. september - som var Norges nasjonaldag. Så viktig var etableringen av et norsk universitet. Det synes vi fortsatt er viktig å markere. Og så synes vi det er en flott anledning til å gi litt tilbake til alle studenter og ansatte. Det er tross alt dere som er UiOs sjel!

Gratulerer med dagen, alle sammen! Feir med oss den 1. september!

Publisert 28. aug. 2017 07:00 - Sist endret 22. jan. 2024 05:58
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO