UiO skal sette agenda under Arendalsuka

UiO var tydelig tilstede under Arendalsuka i år. Responsen har vært stor og overveiende svært positiv. Egenevalueringen vi la frem under gårsdagens styreseminar tilsier at vi også neste år skal bidra til refleksjon rundt nasjonale og globale trender og samfunnsutfordringer.

Nesten 200 mennesker var med på forskningstokt med forskningsfartøyet Trygve Braarud.

La oss starte med noen få konkrete tall:

• 25 arrangementer
  • 6 forskningstokt
  • Totalt 1655 personer tilstede på våre arrangementer.
  • I overkant av 100 UiO-ansatte tilstede.

De fleste enheter var representert og det var trangt på de spartanske to- og firemannslugarene, og det var nok flere enn meg som var rimelig slitne når uka ble til helg.

Alle hotell i Arendal er fullbooket til Arendalsuka, og det er vanskelig å finne lokaler til arrangementer. For at UiO skal være synlig tilstede er vi avhengig av å ordne både overnatting og arrangementslokaler til oss selv. MS Sunnhordland ble en god og effektiv arena. Tilbakemeldingene tyder på styrket internt samhold og at fruktene var økt samarbeid med eksterne. Båten var på ingen måte universelt utformet, dermed ble enkelte grupper dessverre ekskludert. Dette må vi finne en løsning på neste år. Likevel ble det totalt 220 overnattinger på båten. UiO-ansatte, men også samarbeidspartnere fra NHO, DNVGL, NRK, Norsk studentorganisasjon, Antirasistisk senter og Politihøgskolen. De som vet hva et hotellrom koster i Arendal under Arendalsuka skjønner at båten også økonomisk var et svært godt valg.

Over halvparten av våre deltakere har gitt sine tilbakemeldinger. På spørsmål om de på en skala fra 1 til 5 var fornøyd med gjennomføringen av arrangementet, ble svaret 4,5 (5 var veldig fornøyd). Deltakerne var like fornøyd med informasjonsflyten. Og når vi ba om opplevd effekt av å være tilstede under Arendalsuka, var svarene for eksempel

• Mange medieoppslag, stor synlighet
  • Styrkede bånd til både nåværende og potensielle samarbeidspartnere.
  • Nye kontakter og avtaler om møter, mediedekning, spredning i sosiale medier
  • En entusiasme og stolthet som jeg deler med alle de andre kollegaene som deltok.
  • Det var en fantastisk uke!
  • Godt å se at faglige bidrag fra UiO har appell

Inntrykket er at det var mye positivitet, engasjement, raushet og fleksibilitet fra alle.

For meg handler dette om samspillet med samfunnet rundt oss og om legge til rette for å ta kunnskap i bruk. Det handler ikke om merkevarebygging, men om å sette viktige tema på agendaen og se på samfunnets utvikling med det kritiske og undersøkende blikket et universitet skal ha. Selvsagt skal vi også bidra til løsninger. Vi skal bidra med uavhengig forskning og dele funn, usikkerhet og tvil med offentligheten og med ulike samfunnsaktører.

Vil du kaste et blikk på UiO under Arendalsuka - eller om du ønsker et gjensyn - så finner du et antall korte videosnutter her.

Jeg kan bare si tusen takk til alle som deltok på ulikt vis. Uten å nedvurdere noens innsats, så må jeg spesielt få lov å takke dere som tok hånd om hele arrangementet med vilje og trøkk. Trakk i tråder, gikk i krevende dialoger med havnesjefer og lokale arrangører og sikret den synligheten vi fikk. Lite likegyldighet å spore - mye dedikasjon og mange store hjerter for UiO.

Publisert 12. sep. 2018 12:01 - Sist endret 13. jan. 2020 09:19
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO