English version of this page

Hege Cathrine Finholt

Kandidat til universitetsstyret i gruppen midlertidig vitenskapelig ansatte.

Hege Cathrine Finholt

Forslagsstiller

  • Solveig Aasen, midl. førsteamanuensis, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, HF

Valgplattform

Min motivasjon for å stille til valg som representant for midlertidig ansatte ved UiO er tre-delt. Et viktig område er å bidra til en forbedring av arbeidsvilkårene til de midlertidig ansatte. Mange av de midlertidige arbeider under forhold med lite forutsigbarhet og uklare forventninger. Et annet viktig område er å legge til rette for at de midlertidige ansatte får arbeidsoppgaver som faktisk bidrar til å fremme deres karriere innenfor akademia. Det siste punktet som motiverer meg til å stille dreier seg om undervisning. UiO har en noe gammeldags undervisningsmodell, og jeg ønsker å bidra til å forbedre vilkårene for undervisning slik at det blir bedre for både lærer og student. Et viktig område her er større autonomi til de som underviser og en vurderingsform av studentene som reflekterer deres arbeid og ferdigheter på en mer utfyllende måte.

Jeg har erfaring med å lede organisasjonen for doktorgradsstudenter i filosofi ved Boston University. For tiden er jeg vararepresentant til fakultetsstyret ved HF, og jeg sitter i emnerådet for Examen Philosophicum. I tillegg har jeg vært midlertidig ansatt i undervisningsstillinger både ved Boston College, University of Massachusetts, og høgskolen i Lillehammer. Jeg vil ta med meg erfaringene fra disse stedene til arbeidet i Universitetsstyret skulle jeg være så heldig å bli valgt til å representere de midlertidige ansatte ved UiO.

1) Vilkår for de midlertidige

Midlertidighet er et stort problem for UiO. De midlertidige har ofte uavklarte arbeidsforhold og det er lite forutsigbarhet. Det ser ut som om UiO også i fremtiden vil ha behov for midlertidige ansettelser. Jeg vil arbeide for at det blir mer forutsigbarhet for de midlertidige. I tillegg vil jeg konstruktivt bidra til forslag som reduserer bruken av midlertidige slik at det blir flere faste stillinger for de oppgavene som UiO faktisk har et ansvar for å gjennomføre, som for eksempel undervisning.

2) Karriere

Vikarer i vitenskapelige stillinger arbeider mye uten at det de gjør blir vektlagt når de søker faste stillinger. Mange av de midlertidig ansatte har stor undervisningsplikt, og undervisning blir lite vektlagt når man senere søker faste stillinger. Derfor er det viktig at arbeidsvilkårene legges til rette slik at de også har muligheten for å investere i sin karriere på en måte som kvalifiserer dem til en fast stilling, dette gjelder både de som er vikarer i førstestillinger og de som er vikarer i lektorstillinger. Et konkret forslag her gjelder publikasjonspoeng. Midlertidig ansatte får som fast ansatte poeng for sine publikasjoner. Men, i motsetning til fast ansatte, kan ikke midlertidig ansatte akkumulere poeng som etter hvert gir ekstra midler for forskning i form av småforskmidler. Dette er uheldig da midlertidige ofte arbeider ved UiO i en årrekke uten å få tilstrekkelig anerkjennelse for sin forskning.

Et annet konkret forslag er å til tider lette undervisningsbyrden til de midlertidige ansatte som har avlagt sin ph.d./doktorgrad. Faste vitenskapelige ansatte får vanligvis ingen eller mindre undervisning i et år etter en periode på tre år med undervisning. Dette gjelder ikke midlertidig ansatte, - det er naturlige årsaker til dette siden noen midlertidige ofte ikke jobber i mer enn et par år. Men det er en stor andel midlertidige som jobber ved UiO i langt mer enn tre år, og disse burde få muligheten til å undervise mindre i perioder slik at de får enda bedre muligheter til å kvalifisere seg for faste stillinger. På tross av at noen vikarer har opphold på et eller flere semester mellom sine kontrakter burde det allikevel være mulig å innføre en form for undervisningslettelse i perioder for dem det gjelder.

3) Undervisning

Jeg er også generelt opptatt av undervisning på UiO. Selv har jeg lektorplikt og underviser derfor mye. Undervisning handler i stor grad om formidling og jeg tror det er viktig at akademikere fra et tidlig tidspunkt lærer å bli gode undervisere. Derfor vil jeg fremme behovet for at ph.d.-stipendiater skal få mer undervisningserfaring og tettere oppfølging på dette området. Jeg er og opptatt av at den som undervisere blir gitt en god dose autonomi til å legge undervisningen til rette på en god måte. Det er selvsagt viktig at lover og regler følges, men dette bør ikke gå på bekostning av det pedagogiske og faglige opplegget. Her er det viktig at det er fagpersonene som får være med å utforme sine egne kurs.

Basert på min erfaring med mye undervisning i både Norge, USA og Canada brenner jeg blant også for et karaktersystem som i bedre grad reflekterer studentenes arbeid og kunnskap enn det som er tilfellet i dag. Jeg tror dette vil være et ledd i å motivere studentene og dermed også legge til rette for større læringsutbytte og en bedre undervisningssituasjon for oss som underviser.

Publisert 6. mai 2016 09:57 - Sist endret 2. mars 2018 14:32