Offentlig-privat samarbeid: Hvordan samarbeide smartere?

Frokostseminar: Vi står overfor nye samfunnsutfordringer som offentlig sektor ikke vil klare å løse alene. Offentlig sektor trenger derfor å mobilisere og samarbeide med næringslivet for å utvikle bærekraftige og innovative løsninger for fremtiden.

To utstrakte hender som møtes

Foto: Ashan Forouzani Unsplash

For å løse våre samfunnsutfordringer kreves nye løft. Kan offentlige virksomheter og næringslivet samarbeide smartere? I dette seminaret ser vi nærmere på hvordan tillit kan ligge til grunn for samarbeid mellom det offentlige og privat næringsliv. Hvordan kan offentlige virksomheter invitere inn næringslivet til å utvikle morgendagens løsninger?

Målgruppe

Dette arrangementet er for deg som er interessert i offentlig-privat samarbeid og i bærekraftige løsninger på store samfunnsutfordringer.

Utbytte

Gjennom dette seminaret vil du lære mer om hva som skal til for å oppnå godt samarbeid mellom offentlige virksomheter og næringslivet. Vi byr på eksempler innen digitalisering og bærekraft og ser nærmere på hvordan samarbeid og tillit kan ligge til grunn for OPS-samarbeid. Eksemplet innen digitalisering er en av Norges beste offentlig-private samarbeid på digitalisering og tjenestutvikling, DSOP. Dette prosjektet har spart samfunnet millioner gjennom felles produktutvikling.

08:00 Registrering og frokostservering

08:30 Velkommen ved Kåre Svensson, Partnerforums sekretariat

10:00 Slutt

Meld deg på for fysisk deltakelse

Meld deg på for digital deltakelse

Om innlederne

Thomas Hoholm er førsteamanuensis og instituttleder ved Strategi og entreprenørskap, Handelshøyskolen BI.  Hans forskingsfelt inkluderer organisasjoner, innovasjon og innovasjonsledelse, entreprenørskap og kunnskap/læring.

Idar Kreutzer er administrerende direktør i Finans Norge. Kreutzer var tidligere konsernsjef i Storebrand, og har bred erfaring fra valgte posisjoner bl.a i Orkla, Hydro, Equinor, Norske Skog, Aschehoug, Flyktningehjelpen  og Posten. Han har vært medlem av Strategirådet for oljefondet, og ledet det regjeringsoppnevnte utvalget som utviklet et forslag til nasjonal strategi for grønn konkurransekraft. Kreutzer er medlem av det nyoppnevnte Naturrisikoutvalget.

Om innlegget: Idar Kreutzer vil snakke om de store omstillingsutfordringer vi står overfor, og hvordan tillit og digitalisering kan skape grønn konkurransekraft gjennom samarbeid som nasjonalt fortrinn.

Bildet kan inneholde: panne, skjegg, halsbånd, smil, øre.Frithjof Indseth jobber som Seniorrådgiver i Skatteetatens utviklingsavdeling med fokus på innovasjon. Han er deltaker i PMO (programkontoret til DSOP) og var med å starte DSOP (Digital Samhandling Offentlig og Privat).
Programmet er et unikt samarbeid mellom offentlig sektor (Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Politiet, NAV, Kartverket og Digdir) og Finansnæringen for å digitalisere Norge. Frithjof har tidligere jobbet i Telenor Media og i Schibsted Søk som utviklet søkemotoren sesam.no. Er utdannet fra BI.

Om innlegget: Hvordan startet samarbeidet om DSOP og hvilke mekanismer må være til stede for å sikre en god oppstart?

Bildet kan inneholde: yttertøy, panne, smil, hake, kjeve.Nils Inge Brurberg er avdelingsleder DSOP I Bits. Han er ansvarlig for DSOP (Digital Samhandling Offentlig og Privat) Programmet, et unikt samarbeid mellom offentlig sektor (Skatteetaten, Brønnøysundregistrene, Politiet, NAV, Kartverket og Digdir) og Finansnæringen for å digitalisere Norge. Brurberg var tidligere Produktsjef for BankID, bankenes felles elektronisk ID løsning. Nils Inge har mer enn 30 års erfaring innen området elektronisk ID, autentisering, IT Sikkerhet og IT revisjon. Han var også en av nøkkelfolkene i frem forhandlingen av avtale om BankID på Mobil mellom Banknæringen og Telekom næringen. Han er utdannet som IT Ingeniør.

Om innlegget: Hva DSOP er nå, hva er grunnlaget for suksess, og hvilke utfordringer vi har støtt på.

​Christine Meyer er professor i strategi på Norges Handelshøyskole. Ved siden av å være akademiker har Christine erfaring som toppleder i offentlig sektor gjennom å ha vært konkurransedirektør for Konkurransetilsynet og administrerende direktør i Statistisk Sentralbyrå. Christine har også hatt politiske toppverv og var statssekretær i Bondevik II regjeringen og finans- og helse- og sosialbyråd i Monica Mælands byråd i Bergen.  Forskningsmessig har Christine særlig vært aktiv innenfor strategiutvikling og -endring og hennes forskning spenner over både privat og offentlig sektor. I 2022 utgav Christine ut boken «Innovasjonskapasitet» sammen med Inger Stensaker, Rune Bjerke og Anne Catrin Haueng. Kompensasjonsordningen er et av casene i boken.​

Om innlegget: Det synes å være stor enighet om at det ligger et stort potensiale i mer samarbeid mellom offentlig og privat sektor både for å løse bærekraftsutfordringer og dele data på tvers av sektorer. Forskningen tyder imidlertid på at det ikke er så lett som det ser ut til på papiret. Hvorfor er det slik og hva kan en gjøre for å komme over disse hindringene?

Kontakt

Ta gjerne kontakt med Partnerforums sekretariat dersom du har spørsmål, ønsker eller innspill til samarbeidet.

Partnerforum
Emneord: Digitalisering, Effektivitet, Innovasjon