Styringsdialog og styringsprosesser mellom styringsnivåer

I en tid med store omveltninger må vi løfte blikket og se det store bildet; både på kort og lang sikt. En god og strategisk dialog mellom styringsnivåer er avgjørende, men hva er riktig detaljeringsgrad? Hvordan bruker vi styringsdialogen for å være best mulig skodd for fremtiden?

Bilde av en båt på åpent hav med en person med kikkert og to personer som ror

Se opptak fra seminaret

Program:

08:00 Registrering og enkel servering

08:30 Velkommen ved prorektor Åse Gornitzka og Partnerforums sekretariat

10:00 Slutt

Videoopptak og lysark fra seminaret legges i etterkant ut på denne nettsiden.

Om innlederne

Portrett av Hilde SingsaasHilde Singsaas er direktør for Direktoratet for forvaltning og  økonomistyring, og har hatt flere andre sentrale stillinger i offentlig forvaltning. Hun er utdannet statsviter og økonom, og sitter også i Partnerforums styringsgruppe.

Portrett av Øystein Schønberg-Grevbo Øystein Schønberg-Grevbo er ekspedisjonssjef i Etatsstyringsavdelingen i Finansdepartementet og har ansvar for departementets styring av Skatteetaten, Tolletaten, Finanstilsynet, SSB og DFØ. Han har lang erfaring fra Finansdepartementet og har vært sentral i utviklingen av etatsstyring som fagområde.

Ola StorengTrine Wold Møller er seniorrådgiver i avdeling for forvaltningsanalyse i DFØ og har mange års erfaring fra utredning og analyse i offentlig sektor. Hun har blant annet jobbet med forvaltningsrevisjon i Riksrevisjonen og etats- og virksomhetsstyring i Nærings- og fiskeridepartementet. Trine er utdannet sosiolog fra Universitetet i Oslo og University of California Berkeley.

Portrett av Idar KreutzerIdar Kreutzer har vært administrerende direktør i Finans Norge fra 2012. Han er påtroppende direktør internasjonalt, privat eierskap og digitalisering offentlig/privat næringsliv i NHO. Kreutzer var tidligere konsernsjef i Storebrand, og har bred erfaring fra valgte posisjoner bl.a i Orkla, Hydro, Equinor, Norske Skog, Aschehoug, Flyktninghjelpen og Posten. Han har vært medlem av Strategirådet for oljefondet, og ledet det regjeringsoppnevnte utvalget som utviklet et forslag til nasjonal strategi for grønn konkurransekraft. Kreutzer er medlem av det nyoppnevnte Naturrisikoutvalget.

Portrett av Jostein AskimJostein Askim er professor ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo. Hans forskning og undervisning omhandler- blant annet arbeidsdeling og styringsrelasjon mellom departementer og underliggende virksomheter, styring i offentlig sektor og forholdet mellom politisk styring og byråkratisk autonomi. Jostein vil lede panelsamtalen.

Om Partnerforum

Partnerforum er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Handelshøyskolen BI og statlige virksomheter. Vi er 22 partnere som samarbeider om å lage arrangementer om temaer som er aktuelle for statsforvaltningen. Partnerforum avholder årlig ca 25 arrangementer, herav ett seminar for hver partner. I fjor bidro 72 innledere for nær 4000 deltakere på våre arrangementer.

Partnerforum
Emneord: Kommunikasjon, Styring, Styringssystem, dialog, tildelingsbrev