Team-arbeid og -ledelse i en digital tidsalder

På Partnerforums første nettverksmøte om arbeids- og organisasjonsformer så vi på bruken av team.

Team-arbeid er en stadig mer brukt arbeidsform, også i offentlig sektor. Samtidig som endringer mht. organisering, oppgavefordeling og ledelse legger til rette for arbeid i team, gir IKT-utviklingen muligheter til samarbeid og organisering uten at fysisk avstand trenger å være en hindring. Dette betyr likevel ikke at behovet for fysiske møteplasser og tilstedeværelse i tradisjonell form nødvendigvis er borte.

Hva sier ny forskning om bruk av team -- og spesielt fjernledelse og virtuelle team? Hva betyr den fysiske møteplassen for ledelse av virtuelle arbeidsgrupper? Hva slags typer team-arbeid vil være egnet for offentlig sektor i en stadig mer digitalisert hverdag, og hvilke utfordringer må håndteres når team-medlemmer skal samarbeide på tvers av fysiske og kulturelle avstander?

12:30   Åpning ved Partnerforums sekretariat.

12:35   Så hva er egentlig et team? (pdf)
            Kjell Brynjulf Hjertø, førsteamanuensis II, Handelshøyskolen BI

13:10   Pause

13:25   Ledelse av virtuelle team (pdf)
            Donatella de Paoli, førsteamanuensis, Handelshøyskolen BI

14:00   Erfaringer fra Innovasjon Norge (pdf)
            Ved stabssjef Gro E. Dyrnes og seniorrådgiver Øyvind Haga, Innovasjon Norge

14:20   Diskusjon ledet av Ane Merete Stray-Pedersen
            avdelingsdirektør i Nærings- og handelsdepartementet

Bidragsyterne

Kjell Brynjulf Hjertø har doktorgrad i økonomi (dr. oecon.) fra Handelshøyskolen BI  og er førsteamanuensis ved Høyskolen i Hedmark (100%) og ved BI (20%). Han har publisert forskningsartikler i både nasjonale og internasjonale journaler. Hjertø driver også sitt eget konsulentfirma, og han har lang ledererfaring fra næringslivet (bl.a. som forlagssjef og adm. direktør i forlagsbransjen) og konsulenterfaring fra flere internasjonal konsulentselskaper (bl.a. som senior manager i Ernst & Young Consulting). Hjertøs forskningsfokus er team (lederteam og implementering av team i organisasjoner), konflikter i arbeidslivet og læring og lærende organisasjoner. Som konsulent arbeider han også med ledelse og strategiutvikling. I februar i år utga han boken TEAM (Fagbokforlaget).

Ordet "team" brukes i øst og vest, men knapt nok noen vet hva et team egentlig er. De største problemene oppstår der hvor ledergrupper setter i gang teamprosjekter uten å ta seg bryet med å undersøke hva dette begrepet i faglig forstand betyr. Dermed er de heller ikke er i stand til å gi de ansatte en presis forståelse for hva gruppeformen de egentlig ønsker å implementere, og det hele ender opp i rot og frustrasjoner. Skal man bruke gruppeformen team som et verktøy, så må man vite hva ideen bak et team er.

Donatella de Paoli er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI. Hun har doktorgrad fra Norges Handelshøyskole, og hun har bl.a. vært gjesteforsker ved Stanford University og konsulent innen lederutvikling. De Paoli har utviklet feltet kulturledelse på BI og har skrevet flere rapporter om kulturnæringene for ulike statlige institusjoner. Hun er for tiden engasjert i et internasjonalt forskningsprosjekt om hvordan steder, omgivelser og arkitektur påvirker ledelse og organisering. Med bakgrunn i dette vil de Paoli se på hva som må til for å lykkes med å lede arbeidsgrupper som ikke jobber sammen i det daglige.

Gro E. Dyrnes er stabsdirektør i Innovasjon  Norge og har herunder blant annet et overordnet ansvar for Human Resources og IT.

Øyvind Haga sitter i ledergruppen for Innovasjon Norges kontorer i Norge. Han er systemansvarlig for organisasjonens samhandlingsløsninger. Innovasjon Norge har nylig investert i en fornying av samhandlingsløsninger for 15 distriktskontor og over 30 utenlandskontor, og arbeider nå med å styrke samhandlingen på tvers i organisasjonen for å dra enda større nytte av all den spisskompetansen som organisasjonen besitter.

Ane M. Stray-Pedersen er avdelingsdirektør i HR-/OU-avdelingen i Nærings- og handelsdepartementet. Hun har en MSc i Social Psychology and Organisation fra London School of Economics. Stray-Pedersen har jobbet med strategi, endring og forbedringsprosjekter både i private og offentlige virksomheter.

Se mer informasjon om Partnerforums nettverk i arbeids- og organisasjonsformer

Partnerforum
Emneord: HR og kompetanseutvikling, Ledelse