Medarbeiderskap i staten

Partnerforums sjette og siste HR-nettverksmøte tok opp begrepet medarbeiderskap og presenterte erfaringer fra Kommunal- og regionaldepartementet og Utdanningsdirektoratet. Cato Bjørkli, førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo, holdt innlegg om medarbeiderskap ut fra et arbeidspsykologisk perspektiv.

13:00

Registrering. Servering av kaffe/te/frukt

13:05

Velkommen ved Morten Fjeldstad, Handelshøyskolen BI

13:10

Hva er medarbeiderskap? (pdf)
Siw Anita Vik, seniorrådgiver, Direktoratet for forvaltning og IKT

13:25

Medarbeidersamtalen i KRD – årets viktigste samtale? (pdf)
Oddveig Håvelsrud, seniorrådgiver, Kommunal- og regionaldepartementet

13:45

Medarbeiderutviklingsprogrammet PULS - erfaringer fra Utdanningsdirektoratet (pdf)
Finn Skogum, HR-direktør og Rikke Lia, rådgiver, begge fra Utdanningsdirektoratet

14:05

Kaffepause

14:15

Medarbeidskap fra et arbeidspsykologisk perspektiv - kunnskap og utfordringer (pdf)
Cato Bjørkli, førsteamanuensis, Universitetet i Oslo

15:00

Diskusjon i plenum

Om HR-nettverksmøtet
Hva slags krav og forventninger stilles til medarbeideren i statlige virksomheter? Hvordan forholder medarbeideren seg til arbeidsoppgavene, til arbeidskollegaene og til sin arbeidsgiver?

Plan- og administrasjonsavdelingen i Kommunal- og regionaldepartemetet har utviklet medarbeidersamtalen som verktøy. På møtet ble de ulike dokumentene og erfaringene så langt presentert, samt departementets tanker rundt medarbeiderskap.

Utdanningsdirektoratet har etterhvert opparbeidet seg lang erfaring med å arbeide med medarbeiderskap. Hovedvekten har ligget på et internt medarbeiderutviklingsprogram som heter PULS. På møtet vil Utdanningsdirektoratets erfaringer bli presentert. PULS har til hensikt å:
- øke medarbeidernes forståelse for rollen som medarbeider.
- gi medarbeiderne bedre kunnskaper om systemet de jobber i.
- gi medarbeiderne større innsikt i egne preferanser og arbeidsmåter.
- gi medarbeiderne økt kunnskap om samarbeid på tvers.

Cato Bjørkli kommenterte innleggene og begrepet medarbeiderskap fra et arbeidspsykologisk perspektiv. Stikkord for hans innlegg:
- Medarbeidskap i lys av New Public Managment
- Medarbeiderskap hos individer, grupper, ledelse, organisasjon (IGLO)
- Organisasjonens utfordringer knyttet til medarbeiderskap

Om bidragsyterne

Siw Anita Vik er seniorrådgiver i Difi, avdeling Ledelse, Omstilling og Medarbeiderskap. Hun er cand.polit med psykologi hovedfag, og jobber i dag i Difi med temaer innen ledelses- og medarbeiderutvikling i staten, deriblant en nysatsning for nye ledere i staten. Vik har tidligere jobbet i departement.

Oddveig Håvelsrud er seniorrådgiver i Kommunal- og regionaldepartementet, Plan- og administrasjonsavdelingen. Hun er utdannet cand.polit med sosialpedagogikk hovedfag fra Universitetet i Oslo. Håvelsrud jobber hovedsakelig med lederskapsutvikling, men også med kompetanse-, organisasjons- og medarbeiderutvikling. Hun har tidligere jobbet i Kriminalomsorg i frihet og Norad.

Finn Skogum er HR-direktør i Utdanningsdirektoratet. Han har jobbet med HR siden 2003, primært med organisasjonsendringer, lederutvikling, policyutvikling og strategiprosesser. Skogum har også yrkeserfaring fra kommunikasjonsrådgivning og undervisning. Skogum er utdannet statsviter fra Universitetet i Oslo med hovedoppgave om politisk retorikk.

Rikke Lia jobber som rådgiver i HR-avdelingen i Utdanningsdirektoratet. Hun jobber med organisasjons-, kompetanse- og medarbeiderutvikling internt i direktoratet. Lia er utdannet fra BI med master of sience i ledelse og organisasjonspsykologi. Lia har tidligere jobbet som HR-konsulent i Elkem.

Cato Bjørkli er førsteamanuensis i Arbeids- og Organisasjonspsykologi ved Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo. Han er klinisk psykolog, og har en doktorgrad i Arbeidspsykologi. Han har tidligere jobbet ved Sintef Teknologi og Samfunn i Trondheim, samt som konsulent for ulike organisasjoner med organisasjonspsykologi som tema. Bjørkli jobber med flere HR-relaterte forskningsprosjekter som for eksempel ledelse i offentlig sektor, innovasjonsprosesser, organisasjonsutvikling og teamarbeid.

Partnerforum
Emneord: HR og kompetanseutvikling