Etatsstyring anno 2012 - er vi på rett vei?

Partnerforums fjerde møte i økonomistyringsnettverket

Seminar om utfordringer for å bedre etatsstyringen. Hvordan kan vi gjøre etatsstyringen mer relevant og spisset?

Hvordan kan departementenes styring bidra til tilstrekkelig handlingsrom og best mulig ressursbruk i de underliggende virksomhetene? Hvordan oppnår vi dette i praksis? Tenker vi likt som forskerne?

11:45 Registrering - kaffe, te og frukt
12:00 Velkommen ved Partnerforum
12:05 Ny veileder i etatsstyring (pdf)
Astri Tverstøl, avdelingsdirektør, Finansdepartementet
12:30 Etatsstyring sett fra Klif - erfaringer og utfordringer (pdf)
Ellen Hambro, Klima- og forurensningsdirektør
13:05 Kan etater styres? Noen drypp fra forskning på sentraladministrasjonen (pdf)
Jarle Trondal, professor Arena/UiO og Universitetet i Agder
13:45 Kort pause - kaffepåfyll
13:55 Kommentar (pdf) ved Carlo Thomsen, seniorrådgiver i Fornyings-, adm.- og kirkedepartementet
14:20 Diskusjon ledet av Marie B. Viken, prosjektleder, Direktoratet for økonomistyring
15:00 Slutt (med forbehold om endringer)

Om seminaret

Finansdepartementet har nylig utarbeidet en veileder i etatsstyring som har vært på høring. Veilederen er ment som et «inspirasjonsdokument», hvor formålet har vært å samle innspill og å tenke utenfor boksen.

Det er etaten som gjennomfører regjeringens politikk og statsråden står til ansvar for resultatene som oppnås. Departementene er helt avhengig av en god styringsdialog med sine underliggende virksomheter for å sikre at Stortingets vedtak settes ut i livet og iverksettes på en god måte. Prinsippene om mål og resultatstyring står sterkt, samtidig som aktivitetsstyring forekommer i betydelig grad.

Det er mange utfordringer knyttet til å gjennomføre mål og resultatstyring i praksis. Hvordan skal man kunne sikre seg at etatene gjør det departementet ønsker? Detaljstyring har av noen blitt sett på som et tegn på manglende tillit til at underliggende virksomhet forstår oppdraget, men er mangel på tillit den største utfordringen for å bedre etatsstyringen? Veilederen belyser dette, samt en rekke andre relevante problemstillinger som en etatsstyrer må forholde seg til.

Om innlederne

Astri Tverstøl er avdelingsdirektør i Finansavdelingen i Finansdepartmentet. Hun har jobbet med statlig økonomiforvaltning og styring i flere ulike departementer, sist i Arbeidsdepartementet med styringen av Arbeids- og velferdsdirektoratet. Hun har også erfart hvordan det er å bli styrt, gjennom fem år som økonomidirektør i Lånekassen. Tverstøl er statsviter fra UiO.
Ellen Hambro er direktør for Klima- og forurensningsdirektoratet, Klif. Hun har tidligere jobbet som ekspedisjonssjef i Landbruks- og matdepartementet og avdelingsdirektør i Miljøverndepartementet. Hambro har juridisk embedseksamen fra UiO.
Jarle Trondal er professor og tok sin doktorgrad ved universitetet i Oslo, ARENA (2001). Trondal forsker på offentlig politikk og administrasjon ved Universitetet i Agder, og er Honorary Professor ved København Universitet i tillegg til sin stilling ved ARENA. Han har tidligere jobbet som seniorforsker ved Norsk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU-STEP).
  Carlo Thomsen er seniorrådgiver i Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet.
Marie B. Viken er prosjektleder i Forvaltnings- og analyseavdelingen i Direktoratet for økonomistyring, hvor hun arbeider med veiledning, kurs og utviklingsoppgaver innen fagfeltet styring. Hun har tidligere arbeidet som forsker ved Handelshøyskolen BI, konsulent i konsulentfirmaet AT. Kearney og som seksjonsleder i Telenor og Televerket. Viken er siviløkonom fra UMIST, England og har en mastergrad i økonomi og ledelse fra SDA Bocconi, Italia.

Partnerforum
Emneord: Styring, Økonomi, Effektivitet