Arne Jacobsens fremsynthet

 

Den modernistiske ideen om at skjønnhet kan oppnås gjennom «ærlige materialer» og produksjonsmetoder ble realisert til det fulleste gjennom Arne Jacobsens bestikk «AJ-Cutlery». Siden det først ble vist under triennalen i Milan i 1957, har Jacobsens bestikk overskredet skiftende epoker og trender, og er i dag like forlokkende og moderne som for 66 år siden.

Bildet kan inneholde: kjøkkenredskap, nikkel, bestikk, servise, sølv.

Arne Jacobsen posisjonerte seg tidlig som anerkjent arkitekt og industridesigner grunnet sin bemerkelsesverdige evne til å utfordre konvensjonene i sine arbeider. Jacobsen er i dag særlig kjent for sine totalløsninger og stoler, hvor hans minimalistiske tilnærming til design står sentralt i utformingen.

AJ-Cutlery fikk en betydelig medieoppmerksomhet så snart det ble lansert, og både utseendet og praktikaliteten ble gjenstand for mange diskusjoner. Bruken av rustfritt stål som materiale for bestikk var et nytt og dristig valg da Jacobsens bestikk ble lansert mot slutten av 1950-tallet. Ideen var å kunne tilby et rimelig og robust alternativ til tradisjonelt sølvbestikk.

De organiske linjene i bestikket er et resultat av Arne Jacobsens eksperimentelle forhold til design, samt hans ønske om å fjerne alle unødvendige elementer. At bestikket fortsatt fremstår så radikalt moderne i dag, er en bekreftelse på Jacobsens evne til visjonær tenkning og fremtidsrettet design. Dette bestikket er ikke bare en praktisk del av spisebordet; det er et kunstverk, en arv og en kilde til inspirasjon som minner oss om kraften i designens evne til å overleve tid og trender.

 

Emneord: Arne Jacobsen, bestikk, 1950-tallet Av Casper Jaworski
Publisert 7. nov. 2023 17:11 - Sist endret 7. nov. 2023 17:11
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.