Estetisering av hostile design

I diskursen rundt hostile design er ofte skrekkeksemplene mest fremtredende. Selvfølgelig får de mer aggressive løsningene mye oppmerksomhet, slik som plasseringen av store pigger og jernrør der hjemløse en gang brukte å søke ly. Sjokkfaktoren er stor, og designløsningen gjør lite for å bortforklare sin uempatiske oppgave. På grunn av dette blir bruken av hostile design sterkt kritisert med en gang det popper opp i byer verden over. Men hva skjer når designet ikke er så tydelig aggressivt? Hva hvis det i stedet klarte å blande seg inn i det offentlige, og samtidig utfører sin oppgave som atferdskontrollerende? Hva skjer når hostile design estetiseres?

Bildet kan inneholde: bord, møbler, rektangel, tre, utebord.

Serpentine Bench av Factory Furniture. https://factoryfurniture.co.uk/products/serpentine-5-slat-bench/

Jeg vil tro at dersom man tar en titt på offentlige rom her i Norge, ser man lite til de mest aggressive versjonene av hostile design. Faktisk, tror jeg de aller fleste kan gå en tur gjennom Oslos mest populære områder, og ikke legge merke til noen som helst former for hostile design. Trolig er dette fordi Norge ikke har et like akutt behov for slike løsninger sammenlignet med større byer, og fordi de versjonene av hostile design som er i bruk er estetiserte. Når jeg snakker om estetisert design så tenker jeg eksempelvis på benker, slik som vist her, som først og fremst slår meg som moderne og praktiske utsmykninger av offentlige rom. Når man ser disse på turen sin gjennom en park eller en gågate, er det ikke en naturlig reaksjon å analysere valget bak disse benkene. Hvis det er noe man skulle kritisert, ville det vært på bakgrunn av egen smak. I realiteten fungerer disse benkene som hostile design, og de fullfører sin oppgave om å: 

1: utsmykke offentlige områder.

2: tilby sitteplasser og sosiale soner.

3: bytte ut vanlig utformede benker man kan ligge på, til benker man bare kan sitte på.

Bildet kan inneholde: bord, møbler, rektangel, tre, utendørsmøbler.
Chronos Bench av Factory Furniture. https://factoryfurniture.co.uk/products/chronos-bench/
OH Bench av Factory Furniture. https://factoryfurniture.co.uk/products/oh-bench/
OSSO Bench av Factory Furniture. https://factoryfurniture.co.uk/products/osso³-bench/
The QUAY Chair av Factory Furniture. https://factoryfurniture.co.uk/products/quay-chair/

Som vist her er det mange måter å utforme slike benker. Basen for de fleste av slike design er at man aldri får nok plass til å legge seg ned, eller at det i tilfelle blir for ubehagelig. En løsning man ser mer av i det siste er slike stoler, som begrunnes med at de er for folk som ønsker å beskytte sin intimsone. Denne begrunnelsen brukes også for benker hvor hvert sete er skilt av med armlener. Andre utsmykninger som også fungerer som hostile design kan være plassering av planter og steiner på steder man vet gjerne anvendes av hjemløse og rusmissbrukere.

Ved å estetisere hostile design får man et designprodukt som både utsmykker på en moderne og trendy måte, gir sitteplasser og skaper sosiale soner for ønskede målgrupper, og fjerner benker som langtids-hvileplasser for uønskede målgrupper. På denne måten slår de to fluer i en smekk ved å utsmykke sine offentlige rom, samtidig som de får evnen til å kontrollere bruken av disse områdene uten unødvendig bruk av ressurser. Dette er den mest ressurs-smarte måten å anvende hostile design, og derfor den også den mest utbredte. Men, når man da ikke innser at hostile design fortsatt er i bruk i byene våre, hva gjør det med vår oppfattelse av konseptet? Har estetiseringen gjort det uproblematisk, selv om dens funksjon er akkurat den samme?


 

Emneord: Hostile design, offentlig rom, byer, Estetikk i design, ressurser, utsmykning, Oslo Av Lisa Vaagland
Publisert 24. okt. 2023 14:05 - Sist endret 24. okt. 2023 14:05
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.