Hostile design - observasjoner fra Oslo & Trondheim

Under denne perioden hvor jeg har tatt for meg hostile design, har jeg også prøvd å legge merke til hvordan det har blitt brukt i mine egne nærområder.

Bildet kan inneholde: kunst, graffiti, rullende, maleri, farger og nyanser.

Telthusbakken bussholdeplass i Oslo.

Jeg fant at holdeplasser for offentlig transport er et sted man gjerne finner hostile design. Avbildet er en bussholdeplass i Oslo, samt en i Trondheim. Begge står som eksempler på det designet som brukes på alle oppdaterte holdeplasser i sine byer. Morsomt nok ser man at begge holdeplassene bruker en nokså lik utforming. Legg merke til de skrå platene, ettersom de har blitt spesielt populære til dette formålet. Man er ment til å lene seg mot platene, og man kan lure på hvorfor disse er å foretrekke fremfor en forlenget benk. Oslobenken har de kortet ned, slik at man ikke får plass til å ligge, og den har blitt buet, slik at det blir ubehagelig å ligge hvis man likevel skulle ønske å prøve.

Bildet kan inneholde: utebenk, gatemøbler, veidekke, asfalt, skygge.
Strindheim bussholdeplass i Trondheim.

Trondheimsbenken har blitt installert med armlener, slik at man heller ikke her får plass til å legge seg ned strak, til tross for at den er lengre. Til gjengjeld er denne benken flat, slik at man ikke glir av hvis man likevel ønsker å prøve seg på denne.Til sist så jeg på “benkene” som tilbys på Oslo sentralstasjon. Her har de i stedet valgt benker hvor hvert sete blir sin egen stol, adskilt av armlener på begge sider av setene. Slik jeg har snakket om før har denne løsningen blitt mer populær, fordi den i tillegg beskytter intimsonene til sine tradisjonelle brukere. 

Benk på Oslo sentralstasjon.

Ettersom jeg har gjort den observasjonen at holdeplasser er populære steder for hostile design, ønsker jeg også å undre litt over hvorfor dette er. Jeg vil tro at dette kommer av at eierne har erfart at dette området er populært for folk som trenger et langsiktig oppholdssted i byrommet. De fleste av holdeplassene som tilbyr større sitteplasser er gjerne dekket med tak, og har kanskje vegger mot vind på hver side. Naturlig nok blir dette attraktivt for de som blir nødt til å søke ly i det offentlige. Man kan også se på om holdeplasser for offentlig transport tiltrekker seg målgruppen for hostile design, ettersom man har tilgang til disse over hele byen, noe som kan være fint for dem uten et fast tilholdssted.


 

Emneord: offentlig rom, Hostile design, benk, bussholdeplass Av Lisa Vaagland
Publisert 6. nov. 2023 16:28 - Sist endret 6. nov. 2023 16:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.