Red Bull - Det lett identifiserbare merket

"Red bull gir deg viiinger."

Bildet kan inneholde: sportsuniform, væpne, hjelm, sportsutstyr, sportstrøye.

Jeg lurer på hvor mange Red Bull bokser jeg ser rundt campus hver uke. Garantert, er det mins en student som åpner en boks i hver forelesning. Jeg er skyldig i å gjøre det selv, jeg har for øyeblikket en åpen Red Bull boks ved siden av datamaskinen min.

In 1982, begynte Dietrich Mateschitz å utforske «tonic drinks», og 2 år senere skapte han Red Bull. Det tok 3 år før Mateschitz lanserte det på markedet i Østerrike. Plutselig, var en ny kategori av drikker opprett: energidrikker.

Boksen består av 3 hovedfarger, søl, blå og rød. Det er også litt gul mellom oksene. Den røde fargen representerer styrke og kraft, energi. Mens søl og blå regnes som edle farger og viser kvaliteten av produktet. Dratappen bærer en okse, en av de kjennetegnene av gjenstanden.  De karakteristikkene nevnt gjelder den vanlige Red Bullen. Den sukkerfrie versjonen er lysblå og andre smaker har ulike farger, men jeg skal fokusere på den vanlige.

Red Bull har siden utviklet seg til å være mer enn bare en drikke. Red Bull idretts- og underholdningsarrangementer holdes rundt hele verden. Forrige sommer i Oslo, var Red Bull Olabilløpet holdt i Torshovdalen. Red bull sponser idrettsutøvere og gamers, som for eksempel Formel 1, 3 gangers beste sjåfør, Max Verstappen konkurrerer under Red Bull.

Red Bull er mest kjent for aluminiums boksene sine, men Red Bull har også en flaske variant i noen land, som jeg har sett.1

Et annet måte Red Bull skiller seg ut er med reklamene sine. Tegneserie-stilen er veldig tydelig. Med å beholde samme style i hver reklame, Red Bull er lett gjenkjennelig. Motto-en «Red Bull gir deg vinger» er nesten ikonisk og er gjentatt i reklamen. 

Gjennom designet av boksen, sponsing, og reklame, har Red Bull markedsført seg til å nå være en staple som aller gjenkjenner.

 

1. Det finnes, dessverre ikke noe info om dette på nettsiden til Red Bull, men har sett flaskene i Skotland to uker siden.

Emneord: Red Bull, Ikonisk, Energidrikk, markedsføring, gjenkjennelige Av Stella Velletri
Publisert 7. nov. 2023 23:30 - Sist endret 7. nov. 2023 23:30
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.