Chanel 2.55

 

Med min store og dype interesse for mote og trend, var ikke valget vanskelig når jeg skulle velge min 11 ting. Oppgaven er å undersøke design som et kulturell fenomen. Ved å velge et enkeltobjekt , skal vi belyse sentrale temaer i designhistorien, og hvorfor ikke benytte denne anledningen til å peke på en av verdens, mer bestemt moteverdens største personer og hennes design – Gabrielle Coco Chanel.

Hver jente som setter pris på mote og trend vet en ting som er verdt å investere i, en ting som vil bestå testen av tid og som aldri vil «gå ut på dato». Vesken fra Chanel, 2.55, er det perfekte eksempelet på «ett stykk levetid». Beviset ligger i navnet – 2.55, altså datoen den første gang ble laget, februar 1955. Det har nå gått 58 år siden vesken så dagens første lys og man skulle gjerne trodd at den for lengst var blitt glemt, oppbrukt og kjedelig, men hei, dette er et design ikon som har levd, lever og skal leve i lang tid fremover.

 

Coco Chanel re designet fullstendig måten kvinner kledde seg på i det 20. århundre. Hun tok sine drømme, gjorde dem virkelige, og frigjorde kvinner fra deres stereotypiske uniformer.

Gabrielle Chanel, som hun egentlig heter før hun ble en ledende dame innen moteindustrien, ble født i Frankrike i 1883 og vokste opp på et barnehjem. På barnehjemmet jobbet hun på sy avdelingen å sydde og reparerte klær for de velstående i samfunnet. Chanel hadde talent, men ingen penger, og for å livnære seg hadde hun en kort karriere innen for underholdnings bransjen. Det sies at det var her hun forsto det samfunnet var imot. Å kunne la kvinner kle seg som menn. La de kunne få bevege seg fritt uten å sitte fast i et fengsel- nemlig korsetten. Hun sydde kjoler som det gikk ann å bevege seg i og var på dette tidspunktet at hun møtte mannen Arthur Edward. Han hadde penger, og med dette åpnet de sammen en hatte butikk. Og med dette var historien skrevet.

 

Coco Chanel er kjent for sine hatter, sitt lite feminine utrykk i klær, sine perlekjeder, men mest kjent er hun for sin «lille sorte» og vesken 2.55. Alt hun har lagd har hatt en historie. Og det er dette som fanger min oppmerksomhet. Det gjør at objektet får en slags personlig. Som dere skjønner er det vanskelig å kun kunne velge ett designobjekt av alle hennes kreasjoner, men valget har falt på vesken. Kanskje det er fordi den står høyest på ønskelisten min, og med det er historien om den enda mer interessant? For hver del av vesken kommer fra en inspirasjons kilde fortalt fra hennes liv.

Først og fremst ble vesken designet for å tilfredsstille Chanel`s egne behov. På denne tiden var det ingen form for bra funksjonalitet og praktiske, samt stilriktige kvinne vesker. 2.55 ble laget med justerbar skulderstropp, flere innvendige rom og er den første vesken for kvinner hvor man både kunne røyke å drikke på samme tid, siden vesken ikke trengtes å holdes i hånden. Kjedet som stroppen er laget av var inspirert av vaktmesterens «nøkkelknippesnor» som arbeidet på barnehjemmet, og består av 24 karat gull. Foret er i en burgunder rød farge som representerer fargen uniformen Chanel hadde på barnehjemmet der hun vokste opp. På innsiden av vesken finner man en skult glidelås med et hemmelig rom. Det var her Chanel gjemte alle sine kjærlighetsbrev fra hennes elskere. Det er også en ekstra lomme på baksiden av vesken der Chanel stuet ekstra penger. 2.55 ble opprinnelig laget i Jersey stoff, men i senere tid kommet i lamme skinn og krakelert ku skinn. Veskens utside har alltid bestått av et kviltet mønster som er inspirert av uniformene jockyer bar på den tiden, noe som skal gjenspeile Chanel sin forkjærlighet for ridning. På den første utgaven av 2.55 som er i jersey stoff er låsen anderledes enn den klassiske dobble CC logoen. Låsen på jersey vesken var firkantet, bar ingen symboler, og blir kalt «Masemoiselle Lock» siden Ms Chanel aldri var gift.

 

 

Chanel er ikke bare noe man forbinder med mote og dyr luksus, men hun har blitt et forbilde for mange. En kvinne som kjempet for hennes egen kjønns rettigheter, fulgte drømmer, satte design på kartet og har etterlatt seg et konsern som aldri vil dø ut eller gå av mote, bare en evig , tidløs eleganse.

 

 

Av Anonym
Publisert 20. okt. 2013 23:29 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere