Norgesglass

 

 I dette emnet skal vi undersøke design som kulturelt fenomen. Ved å tilnærme oss designkulturen gjennom studier av enkeltobjekters livsløp, skal vi belyse sentrale temaer i designhistorien. Med dette som utgangspunkt er Norgesglasset et egnet studieobjekt, fordi det reflekterer flere av temaene i pensum. Det kan kobles til både 'kulturelle ikoner', 'meningsendringer og brukerkultur' og 'retro og nostalgi'.

 

For det første skapte norgesglasset en liten revolusjon i norske husholdninger ved inngangen til det 20. århundret, da patentet forenklet hermetisering av mat i hjemmet, uten bruk av parafinvoks. I løpet av tidsrommet hvor norgesglasset var i produksjon, skal det ha blitt produsert om lag 75 millioner glass i ulike størrelser. Norgesglassets tilstedeværelse i hjemmet var dermed så utbredt at det må kunne regnes som et kulturelt ikon i norsk sammenheng. Ikke minst fordi det også har fått et eget radioprogram oppkalt etter seg. Med endringer i forbruksmønstre i siste halvdel av 1900-tallet, mistet norgesglasset sin nøkkelfunksjon i husholdningen. Introduseringen av kjøleskap og frysere i hjemmet er naturligvis en viktig årsak. Som følge av dette har tusenvis av norgesglass vært stuet bort, eller kanskje fått ny funksjon som beholdere for de diverse gjenstander man oppbevarer for uviss fremtidig bruk.

I nyere tid har norgesglasset fått en renessanse i retroinspirerte hjem, og blir tatt i bruk på nye måter, gjerne uten dets opprinnelige hermetiserende funksjon. Når emballasjen på tørrvarer ikke tilfredsstiller forbrukeres estetiske preferanser, kan man jo helle müsli eller pasta over på norgesglass for å holde kjøkkenet pent. Har man først fått sansen for objektet og vil innlemme det som et visuelt element i hjemmets utforming, har det tilsynelatende ubegrensede bruksområder. Ved å fjerne lokket kan norgesglasset dekke en rekke funksjoner; som blomstervase, spirekasse, lyslykt etc…  Det er også et yndet objekt for redesign; for eksempel blir norgesglass brukt som taklamper i enkelte av Moods of Norways butikker. Bruken av objektet blir slik fortolket på nye måter og i svært ulike sammenhenger. Kanskje er det interesser for norgesglassets estetiske, historiske og kulturelle aspekter som ligger til grunn for denne reforhandlingen av dets betydning.

Bildet er hentet fra digitaltmuseum.no

Emneord: retro, designikon, forbrukerkultur., revolusjonerende design Av Mari Bjørge
Publisert 24. sep. 2013 14:23 - Sist endret 31. aug. 2015 13:48

kan man hermetisere Norge i glass

Å hermetisere noe i et glass få meg til å tenke om bevaring og innlemming. Man tar noe utenfra, helst konsentrerer dette og lukker dette i ett glass for å oppbevare og se på. Siden artikler kommer fra Norges land og siden det er «Norge» som stå på utsiden er den hermetiserings aktivitet også en nasjonal handling for å bevare landets hjemlige goder.

Den assosiasjonen blir kanskje våknet nor man bruker «Norge glass» i dag til helt andre ting: kanskje de ikke innlemmes, men de settes opp mot en nasjonal standard på en måte, med ulike effekter. Italiensk spagetti i Norges glass kanskje minner om mangel av solskinn og krydder; mens brennende telyset kanskje fremmer stemningsfulle «drømmer på vår jord».

Skrevet av: Anonym

anonym@webid.uio.no - 3. okt. 2013 11:19

kan man hermetisere Norge i glass

Hei Mari,  beklager jeg var ikke logget inn, da jeg sendt inn den kommentar.  Det var meg.  Guenter
 
Å hermetisere noe i et glass få meg til å tenke om bevaring og innlemming. Man tar noe utenfra, helst konsentrerer dette og lukker dette i ett glass for å oppbevare og se på. Siden artikler kommer fra Norges land og siden det er «Norge» som stå på utsiden er den hermetiserings aktivitet også en nasjonal handling for å bevare landets hjemlige goder. 
 
Den assosiasjonen blir kanskje våknet nor man bruker «Norge glass» i dag til helt andre ting: kanskje de ikke innlemmes, men de settes opp mot en nasjonal standard på en måte, med ulike effekter. Italiensk spagetti i Norges glass kanskje minner om mangel av solskinn og krydder; mens brennende telyset kanskje fremmer stemningsfulle «drømmer på vår jord». 
 

Skrevet av: Maximilian Guenter E Meyer

anonym@webid.uio.no - 3. okt. 2013 11:21
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.