Arbeid eller underholdning?

Ifølge Smithsonian har den “moderne hodetelefonen” slik vi kjenner den i dag sitt opphav i staten Utah der en Nathaniel Baldwin skal ha sendt et prøveeksemplar til den amerikanske marinen i 1910, noe som over tid kom til å bli svært vellykket.

 

Da disse ble etterspurt i større opplag enn hva Baldwin var i stand til å produsere viste det seg at å øke produksjonen kom til å bli problematisk, ettersom Baldwin selv var polygamist og var derfor uinteressert i å flytte ut av Utah til en større fabrikk som var hva marinen kunne tilby.

 

Så når gründeren John Koss i en promosjonell video til firmaets hjemmeside forteller om tilstanden i 1957, om hvordan hodetelefoner tidligere var laget for hovedsakelig radiooperatører og det militære sambandet kan man jo forstå det slik at grunnlegningen av firmaet Koss gjorde et produkt som tidligere kun var tilgjengelig på industrielt nivå tilgjengelig for vanlige forbrukere.

 

Det er her designet av modellen PRO4AA blir litt spesielt, for med sin matte overflate av kamuflasjegrønn plastikk og store fargede avmerkninger for høyre og venstre (rødt og blått), skiller modellen seg ut fra omtrent alle andre modeller som selges i dag, og på så flere måter har modellen noe av et fysisk «skript» som i sin form uttrykker sin militære forhistorie på nettopp denne måten.

 

Likevel, som man kan se i reklamer for hodetelefonene, kan vi se at målgruppen her dreier seg om brukere av stereoanlegg i hjemmet og ikke som noe verktøy for sambandet eller for bruk av noen industriell art.

 

For å understreke ironien ytterligere, var det musikk- og radioindustrien der produktet kom til å slå igjennom og som Koss selv forklarer hvorfor hodetelefonene fortsatt selges, til tross for at de selv forsøkte å avslutte produksjonen for litt over 30 år siden. Noe de forklarer her:

 

«Koss Pro4AA headphones set the standard for full size professional headphones. They were introduced in 1970 as the first dynamic headphones to deliver true full frequency and high fidelity performance with impressive noise isolating capabilities.

 

Retired in the late ’80s, Koss swiftly returned the Pro4AA headphones to its product lineup due to overwhelming popular demand. They have since remained a staple of studio headphones in the radio and recording industries.»

 

Fra arbeidsplass til hjemmebruk og tilbake til arbeidsplassen syns jeg dette viser at intendert bruk, og slike begrep som «industrimodell» og «hjemmemodell», eller som tidligere foreslått på bloggen her om «proff» eller «amatør» ikke alltid er like lett å avgjøre.

 

Emneord: Hjem, Samband, Industri, Koss, Musikk, PRO4AA, Stereo Av Thor Christopher Arisland
Publisert 25. nov. 2013 07:57 - Sist endret 24. juni 2015 09:23
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.