4AD sin grafiske profil

Jeg argumenter i oppgaven for at den grafiske profilen til 4AD er en essensiel del av hvordan ”the 4AD sound” ble forstått. Det atmosfæriske lydbildet ble tilsynelatende speilet i de drømmende og ekspressive omslagene til den grafiske designeren Vaughan Oliver, som arbeidet sammen med fotograf Nigel Grierson og typograf Chris Bigg i designfirmaet 23 Envelope (senere i v23 uten Grierson). Omslagene bruker collage-teknikker og teksturer på en måte som hinter om punkens klipp og lim-uttrykk. Samtidig tok Vaughan Oliver eksplisitt avstand fra den ”postmodernistiske”, approprierende stilen han mente andre grafiske designere jobbet med, f.eks. Peter Savilles arbeider for Factory Records. I følge Oliver var hans egne arbeider mer inspirert av bl.a. de stemningsskapende filmene til David Lynch og Andrei Tarkovsky.

Her er finner man en god samling med omslag designet av Vaughan Oliver:

http://rateyourmusic.com/list/jkra3168/the_art_of_the_album__vaughan_oli...

Emneord: 4AD, vinyl Av Tomas Bjerke Holen
Publisert 28. nov. 2013 18:29 - Sist endret 24. juni 2015 09:22
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.