Presentasjon 

 

I denne semesteroppgaven utforsker jeg noen av de lydmessige mulighetene man får ved å bruke en mer utradisjonell spilleteknikk på piano i kombinasjon med lydmodifikasjon av pianoets naturlige sound. For å kunne gjennomføre dette er det nødvendig at (den naturlige) lyden fra pianoet blir konvertert til et elektrisk lydsignal for å kunne sende det igjennom effektbokser (virtuelle i dette tilfellet) for lydmodifisering. Dette kan kanskje enklest la seg gjøre med et vanlig digital piano eller et elektro-akustisk piano. Jeg valgte å bruke et Yamaha CP 70 elektro-akustisk piano for dette. Dette pianoet har mekanikk som er svært lik et tradisjonelt akustisk piano, med noen få modifiseringer. Et piezo-pickup system som sitter i enden under strengene (hver streng har sin egen pickup) konverterer lyden av de vibrerende strengene til et lydsignal. Pianoet har både ubalanserte jack utganger og balansert XLR utganger (kontakter) for at lyden enkelt skal kunne sendes til for eksempel forsterker eller opptaker, mikser etc. Bildet under er av samme modell som jeg brukte.

[Lenke til eksternt bilde]

 Selve spilleteknikken jeg brukte i oppgaven kan ses i videoen i denne linken: Spilleteknikk. Den demonstrerer bare teknikken, ikke lyden man får gjennom å bruke effekter. Som man kan se i videoen går teknikken rett og slett på å spille, eller hamre på tangentene så fort som mulig. Man kan variere dynamikken ved å variere hvor hardt man spiller, men det er hensiktsmessig å prøve å spille så jevnt som mulig. Poenget med å spille på denne måten var fordi jeg ønsket å oppnå det som jeg lydmessig vil beskrive som en ambient vreng-effekt, med en del hjelp fra virtuelle effektbokser.

Denne spillteknikken må kunne betegnes, i likhet med en mer tradisjonell måte å spille piano på, å være indirekte mekanisk (se forelesningsnotater Oppsummering). 

Man trenger åpenbart ikke være noen virtuos eller avansert pianospiller for å kunne utøve denne teknikken. Jeg vil anta at teknikken er et resultat av "eksperimentering med lyd". Jeg vil understreke at dette ikke er min "oppfinnelse". Jeg tok utgangspunkt i Keanes instrumental låt "Iron Sea" da jeg lagde arrangementet. Så all kredit for "oppfinnelse av spillteknikk" og lyd forsåvidt, må i så fall gå til Keanes keyboardist og låtskriver Tim Rice-Oxley. 

Uansett, problemstillingen jeg satte meg på forhånd var at jeg ønsket å prøve ut denne teknikken, og om jeg ville klare å lage noe liknende lydmessig som nevnte låt med det oppsettet jeg har. Selve arrangementet inneholder likevel noen instrumenter og samples som kan beskrives som analog elektronisk og digital elektronisk ut fra de fem nivåene av kobling mellom handling og lyd (Notto J. W. Thelle 2010). Disse instrumentene og digitale samplesene er vel likevel ikke ment å være en del av det interaktive aspektet i arrangementet. Disse er ment for å utfylle arrangementet og for å akkompagnere den interaktive spillingen, hvis jeg kan kalle den det.

For modifiseringen av piano-lyden og for samtidig å kunne ta opp det jeg spilte ble signalet fra pianoet sendt til et Motu Ultralite mk3 hybrid eksternt lydkort, og inn på datamaskinen, en Macbook. På denne hadde jeg et sequencer-program oppe, dette heter Logic pro. Jeg hadde en plugin kalt Line 6 Pod Farm oppe som insert effekt på sporet (ene) til pianoet i Logic. Line 6 pod farm er en plugin som inneholder digitale simuleringer av ekte analoge effektbokser og gitar forsterkere. Det er mulig å mikse og matche de effektene og amp simuleringene man ønsker. Line 6 pod farm lydprosessering Line 6 pod farm er nok i første rekke tiltenkt gitarister, men hvilket som helst "instrument" med et elektrisk lydsignal kan i utgangspunktet bli prosessert igjennom det. Alternativet til å bruke software for effekt- og amp simulering er selvfølgelig å bruke ekte stompboks-effekter og gitar eller keyboard forsterker. Piano- lyden ble prosessert "live" igjennom nevnte program for at jeg lettere skulle kunne tilpasse spillingen og dynamikken i den til effektene jeg brukte. Men det er gjort noe redigering etterpå for at det skal kunne passe bedre inn med de andre lydene i prosjektet.

Det er selvfølgelig teknisk mulig å bruke andre effekter enn de jeg brukte til nevnte spillteknikk, men jeg tror denne teknikken egner seg best for lyder som inkluderer en type vreng-effekt (uten denne ville man bare høre lyden av piano tangenter hurtig gjentatt etter hverandre). Delay-effekten hovedsakelig, ville på en måte miste sin funksjon uten vreng-effekten for det jeg ønsket å oppnå. Det er noen få andre effekter involvert i tillegg til nevnte vreng-effekt, hovedsakelig delay (forsinkelse) som nevnt,  og også litt komprimering. Komprimeringen har ingen særlig lydmessig effekt i dette tilfellet annet enn å utjevne ujevnheter i spillingen. Jeg kunne brukt og har også prøvd ut andre modulasjonseffekter tidligere til denne spilleteknikk og sound, som blant annet phasing og chorus. Mitt inntrykk av disse er at de fort "tar over" lyden for mye og setter sitt preg på sounden i for stor grad i forhold til hva jeg ønsket å oppnå med dette. Disse effektene kan være med å skape bevegelse, men jeg syntes ikke de var hensiktsmessige for denne type lyd. I tillegg hadde det ikke vært riktig å bruke disse i forhold til å gjennomføre det jeg ønsket av problemstillingen. 

Delay- effekten vil jeg anta er med å skape dybde og å gjøre sounden bredere, tettere og lengre (mer sustain). Kunne fått noe av den samme effekten ved å bruke reverb (reverberering). Delay-effekten har også i tillegg på en måte en naturlig modulasjonseffekt (chorus) på repetisjonene (feedback) ved at enkelte av repetisjonene er litt ute av pitch. Dette er heller en mer naturlig måte å involvere modulasjon i sounden. Dette er forøvrig vanlig hos enkelte ekte analoge delay som gamle tape delay-maskiner eller Memory Man. Jeg tok utganspunkt i forelesningsnotatene til forelesningen "Pickuper og effektbokser" da jeg brukte disse effektene. Jeg justerte settinger på effektene etter hva som hørtes fornuftig ut i forhold til sounden jeg ville prøve å komme fram til.

I tillegg til den omtalte pianosounden inneholder arrangementet som nevnt forøvrig strings-lyder fra exs24 sampleren i Logic, men også en Moog Rogue analog synth. I tillegg er bass lyden er et preset fra Korg Legacy Collection Polysix . Den er i tillegg side-chainet med en kompressor for "pumpe"-effekt.

Oppsummering

Når det gjelder problemstillingen, så mener jeg at jeg kom i nærheten av hva jeg ville oppnå med piano-sounden, det kan eventuelt gjøres noen justeringer. Utfordringen er i såfall å gjøre den så jevn og tett som mulig i volum. Selve vreng-effekten er ment å være litt intens, jeg mener det passer med lydbilde. Jeg prøvde å gjøre noe equaliser-justeringer i etterkant for at den ikke skulle bli for høyfrekvent. Hvis den blir for intens kan det eventuelt få eventuelle lyttere til fort å distansere seg. Det vil si, ikke ville lytte til den.

Arrangementet har en ganske dyster atmosfære. Den kan tolkes til å skulle formidle noe dypereliggende, men det er opp til hver enkelt å tolke det som man vil synes jeg.