ESPEN AURE

MUS 2830

H�ST 2013

 

Semesteroppgave for interaktiv musikk

 

 

 

�STEP SEQUENCING�

Hensikten med denne oppgaven er � belyse de mulighetene som finnes innenfor et interaktivt system med fokus p� step sequencing. Og p� hvilke m�ter hardware utstyr og software programmer kan kommunisere med hverandre. Jeg har valgt � ta utgangspunkt i mitt �studio� best�ende av synther, sequencere og kontrollere.

Fokuset for oppgaven er bruk av step sequencere og sanntidslydbehandling ved bruk av kontrollere. Kommunikasjonen mellom kontrollere og software er basert p� kontrolldata og midi cc instruksjoner. Jeg skal ikke g� inn i detaljer omkring midi eller tekniske detaljer rundt oppkobling av systemet, men heller fors�ke � beskrive best mulig hvordan utstyret kommuniserer med hverandre og vise hvordan man kan bruke to software step sequencere til � trigge to hardware synther. Og hvordan en hardware sequencer kan trigge en software synth. Jeg skal beskrive �produktet� og de lydlige mulighetene som finnes ved bruk av kontrollere og sanntidslydbehandling. I tilegg skal jeg demonstrere/dokumentere og mikse det musikalske forl�pet i sanntid ved hjelp av lyd og video.

BEHRINGER BCR2000  CLOCKWORK  MOOG SUB PHATTY

 


Illustrasjon 1: Behringer BCR2000 Controller

 


Illustrasjon 2: Wok Clockwork Step Sequencer

pitch--

velo--

skip---

mute--

Illustrasjon 1 og 2 viser hvordan jeg har programmert clockwork og kontrolleren til � kommunisere med hverandre. Kommunikasjonen mellom hardware og software er basert p� midi cc data. Kontrolleren best�r av enkodere og knapper. Enkoderne har f�tt tildelt hver sine parametere og fungerer fint til � styre pitch (1-8) og velocity (25-32).Knappene er ogs� blitt tildelt sine parametere samt en toogle on funksjon som betyr at de enten sender et signal �av� med verdi 0 eller �p� med verdi 127. Disse passer da fint til � styre skip (9-16) og mute (17-24). I tillegg kan kan jeg styre rate (hastighet) p� 81, mode p� 82 og antall steps p� 83. Illustrasjon 1 viser preset 7 og styrer kun de �tte f�rste steps, pitch, mute og skip p� clockwork. Ettersom clockwork har 16 steps etc har jeg programmert preset 8 til � styre de �tte siste. Med to instanser av clockwork vil jeg derfor bruke preset 7 & 8 til clockwork 1 og preset 9 & 10 til clockwork 2. Informasjon fra preset 7 og 8 blir sendt over midi kanal 4, mens informasjon fra preset 9 og 10 blir sendt over midi kanal 5. Ruting av midi kanaler og inn/utganger er gjort p� pc med ableton live som �digital audio workstation�. Midi data fra clockwork blir sendt til hver sin analoge monofone synthesizer (moog sub phatty):

 


Illustrasjon 3: Behringer BCR2000 Controller


 

 

 

 


Illustrasjon 4: Wok Clockwork Step Sequencer


 

 

 

 


Illustrasjon 5: Moog Sub Phatty

 

 

 

DOEPFER MAQ 16/3 & KORG MS20 LEGACY CONTROLLER  KORG MS20 VST

 


Illustrasjon 6: Doepfer Maq 16/3


&

 

 


Illustrasjon 7: Korg MS20 Controller

 

 

 

 


Illustrasjon 8: Korg MS20 VST

 

 

 

Denne kombinasjonen viser hvordan en analog sequencer kan brukes til � �trigge� en software synth. I tillegg har jeg en hardware kontroller som kan styre parameterne til synthen. Kontrolleren er en visuell kopi av synthen og sender ut midi cc data over usb. Doepfer Maq 16/3 kan brukes p� mange m�ter. I dette tilfellet brukes den som 2 16 steps og en 8 steps sequencer som kun sender pitch/toneh�yde til MS20. Jeg har derfor ingen mulighet til � forandre eller p�virke sekvensen av toner slik jeg kan med behringer/clockwork kombinasjonen, men jeg har mulighet til � forandre og endre parameterne p� synthen via kontrolleren slik at lydbildet forandres.

INTERAKSJONSMULIGHETER & SANNTIDSLYDBEHANDLING

Tanken bak dette �produktet� er � kunne ha tilgang til og benytte de samme funksjonene som opprinnelig fantes p� de klassiske analoge sequencerne. Ved � bruke en kontroller f�r man �hands on� kontroll til funksjoner som skip,mute og velocity for hver step. Man har dermed mulighet til � endre eller p�virke det lydlige forl�p i sanntid. I mange tilfeller gir ikke en mus den samme friheten til � endre eller justere parametere i sanntid ettersom man ikke gj�re flere endringer samtidig. En kontroller gir ogs� mer frihet til � fokusere p� musikken fordi man i mindre grad trenger � rette oppmerksomheten mot en data skjerm. For � kunne endre de dynamiske forholdene mellom sequencerne er det ogs� viktig � bruke en mikser. Ved � bruke step sequencere i kombinasjon med en mikser �pner det seg ogs� muligheter for � mikse et �ferdig produkt� i sanntid.

Jeg skal i demonstrasjonen fors�ke � vise hvordan man kan bygge opp, endre og utvikle et slikt motiv over tid ved bruk av kontrollere og sanntidslydbehandling. Det musikalske forl�pet vil best� av 5 synkroniserte sequencere som spiller polyrytmiske repetative melodiske m�nstre basert p� et motiv, klangbilde evt tone sammensetning. To sequencere (clockwork 1 &2 ) trigger hver sin hardware synth (sub phatty 1 & 2) hvor sequencer parameterne styres av behringer kontrolleren. Og 3 sequencere (fra maq 16/3) som trigger den virtuelle software synthen (korg ms20) hvor parameterne p� soft-synthen er styrt av korg kontrolleren. Samtidig har jeg ogs� mulighet til � endre parameterne p� hardware synthene (sub phatty 1 & 2). All lyd blir mikset i sanntid via 5 stereo par p� mikseren. Av effekter har jeg kun brukt panorering og litt reverb. For � holde det enkelt har jeg valgt � gj�re sm� endringer p� synth parameterne underveis. P� sub phatty og ms20 er det i hovedsak filter cutoff, release, sustain og decay som forandres. P� MS20 har jeg i tillegg endret parameterne hold, scale og peak resonance.

Hvordan fungerer det � bruke behringer kontrolleren til � styre en software step sequencer?

For � gjennomf�re dette p� best mulig m�te har jeg forh�ndsprogrammert pitch/toneh�yde til sequencerne slik at det melodiske �motivet� og repetative forl�pet er satt p� forh�nd. Endringer som gj�res underveis dreier seg stort sett om skip, mute og velocity. Knappene som styrer skip og mute indikerer med et lys n�r disse funskjonene er aktivert. Og enkoderene for velocity og pitch indikerer ogs� med et lys i hvilken posisjon de er satt. Det er derfor visuellt sett enkelt � ha oversikt over parameterenes funksjoner/posisjoner p� behringer kontrolleren. Koblingen mellom handling og lyd er analog elektronisk og digital elektronisk via digitale signaler. Det er ingen merkbar forsinkelse mellom handling/bevegelse til det lydlige resultat forekommer. Det kan av og til v�re forvirrende n�r man skal skifte preset p� kontrolleren slik at man kan kontrollere steps 9-16.

L�sningen ble derfor � holde meg mest til steps 1-8 og heller fokusere p� de, da jeg allikevel har 2 andre sequencere som spiller 16 steps.

Utstyrsliste:

 

Kilder: