MUS2830 Semesteroppgave. Kandidatnummer 609.

I min semesteroppgave har jeg valgt � titte n�rmere p� hvordan jeg kan benytte datamaskinen og elektroniske instrumenter som utgangspunkt for � spille improvisert musikk. Jeg �nsker � se p� mulighetene for � bruke datamaskinen b�de med egne softwareinstrumenter og som prosessering/sampling av eksterne lydkilder. Jeg �nsker ogs� � se p� hvordan jeg kan utnytte mapping av fysiske kontrollere til � �ke datamaskinens uttrykksmuligheter som instrument. Jeg �nsker � kombinere gammel og ny kunnskap for � legge frem et oppsett som er b�de skalerbart og mulighet for � jobbes videre med. Jeg vil hovedsakelig fokusere p� programmet Ableton Live, men vil ogs� benytte meg av andres patcher i Max/Msp og Max for Live. Det viktigste for meg er at oppsettet er fornuftig i en musikalsk sammenheng, samt l�ter bra og er interessant � jobbe med.


Hardware: Det jeg har benyttet av hardware i oppsettet mitt er datamaskin, lydkort, kontrollere, synther, gitarpedaler, gitar, mikser, mikrofoner og diverse ting som lager lyd.







Software: Som allerede nevnt er det Ableton Live jeg vil benytte som hovedprogram. Dette er et program der man har mulighet til � legge opp ulike audiospor, midispor, instrumentspor og returspor(ogs� kjent som auxspor). Man kan videre velge om man vil benytte seg av en tidslinje eller deres Session View. Dette er et vindu der du i sanntid kan velge hvilke audioregioner, omtalt som Clips du vil at skal spilles av.







Livesettet: Det f�rste jeg gjorde da jeg skulle begynne � lage mitt oppsett i Live var � kartlegge litt hva jeg hadde av behov og �nsker. Det f�rste jeg �nsket var � kunne plugge gitaren min inn laptopen for � bruke den som lydkilde. Jeg �nsket s� � benytte meg av effekter til � endre m�ten jeg kunne bruke gitaren p�, ettersom jeg ikke var s� veldig interessert i gitar og gitarlyd mer tradisjonell form. I tillegg til mitt eget gitarspill �nsket jeg � ha muligheten til � b�de liveprosessere og sample ut ting fra andre musikere. Videre �nsket jeg � kunne jobbe med perkussive lyder og rytmer der jeg hadde mulighet til � v�re fri i forhold til tempo og ogs� ha noen lydmanipulasjonsmuligheter. Jeg �nsket ogs� � ha mulighet til � dra inn og spille av ulike lydfiler for atmosf�re og ha litt muligheter rundt behandling av disse. Til slutt �nsket jeg � kunne jobbe aktivt med looping. B�de som et verkt�y for � kunne bygge opp partier ved � legge flere lag med lyd opp� hverandre, og ogs� som verkt�y for � manipulere lyd og p� den m�ten lage nye lyder. Resultatet s� slik:

Jeg vil g� inn p� hvert enkelt spor og forklare hva de inneholder, men f�rst vil jeg snakke litt om mapping.
Mapping: Ettersom damaskiner i utgangspunktet ble laget for � v�re skrivemaskiner og ikke musikkinstrumenter er datamaskinens kontrollmuligheter begrenset. Det produseres derfor mange ulike kontrollere man kan koble til datamaskinen for � gj�re den mer egnet til musikkbruk. Det er utviklet et felles spr�k de fleste av disse kontrollerne snakket kalt MIDI. Det finnes ogs� andre spr�k uten at jeg vil g� noe n�rmere inn p� det ettersom midi helt klart er det st�rste innenfor kommersiell software. Mapping av midikontrollere i Live er veldig enkelt. Det er bare � trykke p� knappen som sier midi, trykke p� det parameteret du vil kontrollere og s� r�re p� den midikontrolleren du vil at skal styre den. Det kan v�re for eksempel en knapp eller en fader.

Det f�rste sporet er gitarsporet mitt. Her har jeg et utvalg av effekter som jeg har mulighet til � skru av og p� samt noen parametere som er midimappet.

I Live har man mulighet til � gruppere spor. Dette vil si at alle sporene inne i en gruppe blir rutet til et felles spor. Dette gj�r at man her har mulighet til � kontrollere ting som volume, sends og pan p� alle sporene samtidig og ogs� benytte en effekt p� flere lydkilder. P� denne m�ten sparer man prosessorkraft.

Det f�rste sporet i gruppen er der jeg sampler ut ting for s� � kunne musisere videre med dette. Sporet er basert p� Robert Henke sin Max For Live-patch Granulator. Max for Live er et samarbeid mellom Ableton og Cycling 74 som gj�r at man kan benytte programmet Max/Msp som plugins inne i Live. Patchen Granulator er i veldig grove trekk en sampler som tar opp et lite strekk med lyd for s� � spille det av p� ulike m�ter. Man kan velge hvor mye av lyden man vil spille av f�r den s� repeteres. En kan ogs� velge hvordan den skal loopes. Slik den er satt opp hos meg crossfades sluttpunktet og startpunktet og p� den m�ten har man mulighet til � fryse en lyd og f� den til � h�res ut som en sammenhengende lyd i stedet for en loop. En kan ogs� velge hvor i lyden en vil starte.

Det neste sporet i gruppen best�r av et Ableton Drum Rack-instrument. Dette er et instrument som best�r av et instrument per tone. Mitt Drum Rack best�r utelukkende av Simpler-instrumenter som er standardinstrumentet som dukker opp n�r man drar en lydfil inn i en celle i drum racket. Dette er en mye mer tradisjonell sampler i forhold til Granulator. Jeg har s� importert en rekke trommemaskinsamples i disse forskjellige simplerne, komprimert de og mappet ut pitchen til hvert instrument.

Det neste sporet er identisk med unntak av lydene jeg har puttet inni og effektene etter drum racket.

S� kommer et spor med trommeloops i. Dette er audioclips som jeg har mappet ut til min Monomekontroller. Jeg har mulighet til � tappe tempoet disse skal spilles av i samt hoppe mellom og velge pitch de skal spilles av i.

Som siste spor innen gruppen har jeg et spor jeg benytter til � sample ut lyder fra gitarsporet til audioclips. Disse kan jeg kontrollere p� samme m�ten som trommeloopsene.

Jeg har s� to spor der jeg kan spille av importerte lydfiler. Disse bruker jeg i all hovedsak for � spille av feltopptak av atmosf�rer. Jeg har noen f� effekter tilgjengelig p� det f�rste sporet.

Etter disse to sporene kommer mine to spor for mikrofoninnputt. Disse bruker jeg til � prosessere og sample ut ting fra andre musikere.

Nesten til slutt i mine audiospor kommer mine to looperspor. Grunnen til at jeg har to dedikerte spor til looperne er at jeg �nsket � kunne loope ting fra de andre sporene og i tillegg ha dedikert kontroll over volume, panorering og videre ruting. Jeg �nsket ogs� mulighet til � legge ulike effekter utelukkende p� looperne. Dette kunne man ogs� l�st p� andre m�ter, men denne fungerer bra for meg.

Jeg har ogs� lagt inn to ekstra spor i tilfeller der jeg benytter meg av et lydkort med flere innganger. Disse er rene innputtspor der jeg kontrollerer volume, pan osv. samt har mulighet til � klange og loope fra denne innputten.
Jeg har ogs� noen returspor (ofte omtalt som auxspor). Her har jeg et utvalg effekter som jeg har mulighet til � benytte p� alle sporene. Dette er ting som tradisjonelt sett ligger p� returspor. Ting som klang, delay osv. Jeg har i tillegg et spor som gj�r det mulig � rute en hvilken som helst lyd inn i gitarsporet, til en ekstern delaypedal og sporet som looperne bruker som lydkilde.

Helt til slutt har jeg en eq p� mastersporet som gj�r at jeg har mulighet til � kutte bort u�nsket bass ved behov.

Konklusjon
Jeg �pnet med at jeg �nsket � lage et oppsett som var fornuftig i en musikalsk sammenheng, samt l�ter bra og er interessant � jobbe med. Det f�ler jeg at jeg absolutt har oppn�dd. Jeg mener ogs� at denne oppgaven er et godt eksempel p� at hvert ledd i seg selv ikke trenger � v�re s� komplisert, men at man etter � satt sammen en rekke av disse sitter igjen med et musikalsk instrument og oppsett der en har b�de stor klanglig variasjon, mulighet til � jobbe raskt og tilpasse seg andre musikere. Det er for meg et m�l i seg selv at man under en samspillsituasjon med mer tradisjonelle musikere ikke skal tvinge de til � m�tte tenke annerledes fordi det er med en datamusiker. Det er derfor viktig for meg � kunne v�re fri hva gjelder for eksempel tempo slik at vi unng�r � m�tte bruke clicktrack. Jeg mener ogs� at balansen mellom � v�re musiker og dataprogrammerer/instrumentutvikler er interessant og jeg �nsker til en hver tid holde meg s� langt p� musikersiden som mulig, uten at det skal g� ut over mine instrumentkunnskaper s� klart. Jeg vil bare presisere at jeg lager oppsett for � kunne spille musikk, og spiller ikke musikk for � kunne v�re instrumentutvikler.

Vi trenger definitivt begge deler, men jeg vet alts� hvor jeg �nsker � v�re.

Litteraturliste:
Granulator by Robert Henke. [Lesedato: 05.12.13] Hentet fra:
http://monolake.de/technology/granulator.html
Kirn Peter: Create Digital Music. [Lesedato: 05.12.13]
http://createdigitalmusic.com
Roland Corporation U.S: An Introduction to MIDI [Lesedato: 05.12.13]
http://www.midi.org/aboutmidi/intromidi.pdf