Boks

Oslo har et bredt utvalg av butikker hvor tusenvis av kunder handler hver dag. Vi i Boks ønsker å gjøre handleopplevelsen lettere for kunder gjennom å effektivisere de ansattes arbeidsoppgaver. For å oppnå dette ønsker vi i Boks å forenkle og forbedre butikkene gjennom teknologi og design.

Bilde av prosjektgruppen

Tema og målgruppe

Vi har valgt å fokusere på temaet shopping innenfor klær. Etter å ha intervjuet ansatte i forskjellige klesbutikker har vi funnet ut av at de ansatte kan ha en stressende arbeidshverdag.

Problemstilling

"Hvordan kan vi i Boks lage en løsning som reduserer stressmomenter for ansatte i klesbutikk?"

Datainnsamling

Datainnsamlingsmetoder vi har benyttet til nå er to semistrukturerte intervjuer med ulike deltakere for å undersøke litt rundt temaet vi har valgt og for å spesifisere målgruppe.

Videre gjorde vi tre observasjoner på Hennes & Mauritz hvor vi undersøkte problemområder og behov hos de ansatte.

Senere har vi utført et rollespill og et dobbeltintervju hvor vi undersøkte designet av prototypen.

Problemområde

Etter flere datainnsamlinger har vi funnet ut følgende problemområder:

  • Hverdagen er stressende og gir lite frihet til andre oppgaver
  • Ved andre gjøremål har de ansatte alltid et øye på kassen
  • Uryddige prøverom

Konsept

Vårt konsept er frihet. At de ansatte skal kunne være avslappet under en arbeidsdag og ikke trenge å stresse kan være beroligende for kunder. Derfor er konseptet vårt å frigjøre de ansatte ved å fjerne stressende elementer.

Prototyper

Etter et par iterasjoner kom vi frem til idéen vi valgte å satse videre på. Idéens rolle bygde på problemet til de ansatte; at de alltid måtte holde et øye med kassen ved andre gjøremål. Prototypens rolle går ut på at når en kunde kommer til en tom kasse, skal et varsel sendes til de ansatte. De ansatte kunne velge mellom å enten bekrefte varselet for å betjene kunden i kassen, eller la en annen ansatt gjøre det. Valget er til for at de ansatte ikke skal trenge å stresse ved andre gjøremål, slik at en annen ansatt, som ikke har mye å gjøre kan gå å betjene kunden.Bildet kan inneholde: Klær, Hvit, Erme, Linje, Mønster.Bildet kan inneholde: Linjekunst, Tegnefilm, Farge bok, Diagram.

Vi valgte å bruke trykk-sensorer på hver side av kassen for å gi signal om en kunde har kommet til kassen, og om det er en ansatt i kassen. For at de ansatte skulle motta signalet valgte vi å lage en mottaker de kunne ha rundt halsen.

Videre valgte vi å undersøke designet gjennom prototypens look-and-feel. Gjennom et rollespill så vi på hvilke utforminger og typer for feedback som fungerte. Vi simulerte mottakerens feedback gjennom en mobiltelefon som ble hengt rundt halsen. Vi byttet på rollene som ansatt og kunde for å se om vi oppdaget forskjellige ting. Formene for feedback som ble testet var lyd, lys og vibrasjon, noe vi fikk til gjennom mobiltelefonens innebygde funksjoner. Vi kom fram til at vibrasjonen var optimal til mottakerne grunnet at den ikke ville forstyrre kundene. Videre undersøkte vi ulike former og størrelser på mottakeren. Vi festet ulike former i båndet rundt halsen og følte oss frem. Vi valgte å gå videre med en snusboks og en liten prismeformet boks. Når vi hang formene rundt halsen sammen med kortholderen som de ansatte allerede har, merket vi at det ble mye å ha rundt halsen. Derfor kombinerte vi kortholderen og mottakeren i én og samme form. Utgangspunktet for størrelsen ble derfor et ansatt-kort.

Bildet kan inneholde: .

Vi prototypet flere ulike prototyper, disse med forskjellige plasseringer på knappen og ulike ideer ved bruk av ansatt-kortet. Under evalueringen av designet fikk vi gode tilbakemeldinger fra deltakerne. Eksempelvis fikk vi god tilbakemelding på hvor vi skulle plassere knappen på mottakeren. De likte også godt formen og kombinasjonen av mottaker og ansatt-kort. Vi tok det beste med de forskjellige prototypene og lagde en fullstendig prototype basert på ideene fra prototypene og de nye ideene. Den mer høyoppløselige prototypen fikk navnet Monitum.

Bildet kan inneholde: Teknologi, Elektronisk apparat, Metalltråd, Kretskomponent, Elektrisk ledning.

Publisert 25. feb. 2019 10:45 - Sist endret 7. feb. 2020 15:56