Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir en oversikt over de mest sentrale folkehelseproblemene i en aldrende befolkning og hvilken betydning det har i et samfunns- og helsetjenesteperseptiv. Videre vil det bli vektlagt tverrfaglig og tverrsektoriell arbeid som fremmer identifisering av utsatte eldre med risiko for utvikling av redusert helse. Innsikt i hvordan man trekker veksler på eldres ressurser og samspill med samfunnet for øvrig og ulike profesjonskompetanse for å fange opp og sette inn innsatsen tidligere vil spesielt bli adressert. Sosial innovasjon som forebygger digitalt og annet utenforskap blir vektlagt.

Hva lærer du?

Kunnskaper 
Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • beskrive sentrale perspektiver på og begreper om folkehelse og aldring 
  • redegjøre for samfunnets syn på aldring 
  • beskrive sammenhengene mellom aldring og FNs bærekraftmål 
  • redegjøre for utvikling av bolig- og institusjonspolitikk og konsekvenser for folkehelse og aldring 
  • forstå betydningen av innovasjons- og samskapingsprosesser for utvikling av et aldersvennlig samfunn
  • gjøre rede for prioriteringsdilemmaer på individ- og samfunnsnivå i folkehelsearbeid og aldring 

Ferdigheter 
Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • analysere betydningen av den demografiske utviklingen og en større andel eldre  
  • diskutere nasjonale og internasjonale modeller og metoder for å sikre tilgang til forsvarlige helsetjenester i en aldrende befolkning  
  • drøfte problemstillinger og vitenskapelige metodevalg knyttet til aldring 
  • vurdere hva som bidrar til inkludering i den aldrende befolkning
  • innhente og bruke kunnskap til nytenkning og innovasjon i folkehelsearbeid lokalt og sentralt

Generell kompetanse 
Etter fullført emne skal studenten kunne: 

  • bidra i den offentlige debatten om prioriteringsspørsmål av betydning for et aldersvennlig samfunn 
  • reflektere kritisk over formell og uformell tjenesteyting 
  • bidra til nytenkning og til å skape innovative prosesser for utvikling av et aldersvennlig samfunn 
  • bidra til faglig, kritisk og konstruktiv debatt om aldring og eldres rolle og posisjon i samfunnet 
  • anvende kunnskap om og trekke veksler på ulike profesjoners kompetanse for å forebygge uhelse og (digitalt) utenforskap i alderdommen

Opptak og adgangsregulering

Emnet er forbeholdt studenter ved masterprogrammet i Folkehelsevitenskap og epidemiologi.

Forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper

  • FHE4000 - Innføring i folkehelse, epidemiologi og bærekraft
  • FHE4200 - Helsepedagogikk og helsekommunikasjon

Undervisning

  • Forelesninger, seminarer og selvstudie
  • Det er lagt opp til studentaktiv undervisning.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Hjemmeeksamen.

Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.

Innlevering i Inspera

Du leverer din besvarelse i eksamenssystemet Inspera. Les om hvordan du skal levere.

Kildebruk og referanser

Ved oppgaveskriving må du gjøre deg kjent med reglene for kildebruk og referanser. Ved brudd på reglene kan du bli mistenkt for fusk/forsøk på fusk.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Fakta om emnet

Studiepoeng
5
Undervisning
Hver vår

Første gang vår 2024

Eksamen
Hver vår
Undervisningsspråk
Norsk