Kort om emnet

Folkehelsearbeid og bærekraftige helse- og omsorgstjenester har et viktig moralsk mål: Å forbedre helsen til befolkningen på en effektiv og rettferdig måte med god brukermedvirkning. Samtidig kan ulike folkehelsetiltak være gjenstand for kontroverser. Folkehelsetiltakene blir for eksempel beskyldt for å være for små, komme sent, for tidlig, være skadelige, eller for ressurskrevende. I arbeidet med folkehelse og bærekraftige helse- og omsorgstjenester møtes vitenskapelige metoder og faglige hensyn med politiske mål og personlige skjebner. Det reiser en rekke etiske problemstillinger, ikke minst hvordan vi bør balanser individets interesser (autonomi, personvern, individuelle rettigheter) mot befolkningens interesser (rettferdighet, likhet, felles goder, økonomisk bærekraft). Dette emnet i folkehelseetikk tar for seg de etiske problemstillingene i dette komplekse feltet.

Hva lærer du?

Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • redegjøre for etiske aspekter ved viktige folkehelsetiltak og hvilke etiske verdier, prinsipper og perspektiver som er relevante for å håndtere disse
  • forklare/redegjøre for ulike prioriteringsteorier og deres betydning for prioriteringer på ulike nivå i tverrsektorielt folkehelsearbeid og i bærekraftige helse- og omsorgtjenester
  • redegjøre for håndtering og kommunikasjon av ulike former for usikkerhet

Ferdigheter 
Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • bruke grunnleggende teorier om og mål for helse og sykdom for å identifisere og håndtere etiske utfordringer i arbeidet med folkehelse og bærekraftige helse- og omsorgstjenester
  • anvende relevante teorier, perspektiver og empirisk kunnskap for å identifisere og håndtere sentrale utfordringer i folkehelsearbeidet og i prioriteringsspørsmål i helsetjenesten 
  • vurdere etiske aspekter ved ulike former for beredskap i folkehelsearbeidet

Generell kompetanse 
Etter fullført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over tanketilbøyeligheter, dilemmaer og etiske utfordringer som gjør seg gjeldende hos ulike aktører i folkehelsearbeidet og som er vesentlig for å sikre bærekraftige helsetjenester
  • reflektere over helseinformasjonens virkning på folkehelsen (folkehelseinformasjonens etikk)
  • bidra til å identifisere underprioriterte områder som er sentrale for å bedre befolkningens helse i og utenfor helse- og omsorgstjenestene 
  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å bidra til gode, rettferdige og bærekraftige folkehelsetiltak og helse- og omsorgstjenester på tvers av sosiale forskjeller  
  • anerkjenne folkehelsearbeidets kompleksitet og usikkerhet

Opptak og adgangsregulering

  • Studenter ved Institutt for helse og samfunn må melde seg opp til emnet i Studentweb innen 10. august.
  • Øvrige studenter som ønsker plass på emnet må søke i nettskjema med frist 10. august, og vil få svar senest 20. august.

Søkere rangeres i følgende rekkefølge:

  • Søkere fra Folkehelsevitenskap og epidemiologi
  • Søkere fra andre masterprogram ved Institutt for helse og samfunn
  • Søkere fra andre masterprogram ved Det medisinske fakultet
  • Andre søkere fra Universitetet i Oslo
  • Enkeltemnestudenter

Forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper

Undervisning

  • Undervisning med korte tematiske innledninger fulgt av arbeider individuelt og i grupper forut for innleveringer
  • Oppgaver som dekker de ulike temaene i læringsutbyttebeskrivelsene
  • Det er lagt opp til studentaktiv undervisning.

Adgang til undervisning

Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.

Eksamen

Skriftlig oppgave, individuell.

Sensur
Universitetsstyret har vedtatt at det skal innføres sensorveiledninger på alle eksamener. Fakultetene skal beskrive sensuropplegget sitt slik at dette framstår klart og transparent for studentene og sikrer samsvar mellom læringsutbytte, oppgaver og karakteren som gis. Det er utarbeidet en samleside med informasjon om eksamen og sensur ved fakultetet som skal ivareta dette.

Digital skoleeksamen

Skoleeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.

Les mer om digital skoleeksamen.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Fakta om emnet

Studiepoeng
5
Nivå
Master
Undervisning
Hver høst
Eksamen
Hver høst
Undervisningsspråk
Norsk