PSYFL5406 – Den kvalitative forskningsprosessen I

Kort om emnet

Emnet tar for seg den kvalitative forskningsprosessen (dataproduksjon, analyser og resultatpresentasjon). Temaene for hver gang vil være styrt av de utfordringer deltakerne møter i sine prosjekter, men lærerne vil sørge for at sentrale fenomener i den kvalitative forskningsprosessen blir dekket. Hovedvekten vil ligge på analysearbeidet. Framlegging av relevante tekster vil inngå i opplegget.

PSY9190 kan gjerne utvides med PSY9195, som går om våren. Rekkefølgen mellom de to emnene er likegyldig. 

Hva lærer du?

Kunnskapsmål

Du skal kunne

  • Forstå analysearbeidet som et element integrert i forskningsprosessen; som et skritt på veien mellom forskningsspørsmål og resultatformidling.
  • Reflektere over sammenhengen mellom fenomenforståelse og metodiske framgangsmåter.

Ferdighetsmål

Du skal kunne

  • identifisere analytiske muligheter i et empirisk materiale.
  • begrunne og gjennomføre analyser av kvalitativt materiale hentet fra eget og andres prosjekt.

Generell kompetanse

Du skal kunne

  • Vurdere og drøfte eget og andres faglige arbeid i en åpen, kritisk og konstruktiv debatt

Opptak til emnet

Kurset er forbeholdt studenter tatt opp ved forskerlinjen til PSI. Du melder deg opp til kurset i Studentweb. Ta kontakt med administrasjonen hvis du har problemer med å melde deg til kurset i Studentweb. 

Du må melde deg opp til PSYFL5406 først. Hvis du har fått PSYFL5406 bestått kan du melde deg opp til PSYFL5407. 

Obligatoriske forkunnskaper

Fullført PSY9250/PSYFL5405, eller kunne dokumentere tilsvarende kunnskaper.

Overlappende emner

Undervisning

Emnet vil ta for seg en rekke av de valgene forskerne blir stilt overfor i de forskjellige stegene i forskningsprosessen, ved å analysere muligheter og drøfte begrunnelser for de valgene man tar. Temaene for hver gang vil være styrt av de utfordringer deltakerne møter i sine prosjekter (planlegging og gjennomføring av dataproduksjon, valg av analysetilnærming, utvikling av analyse, formidling av resultater i anerkjente kanaler), men seminarlederne vil sørge for at sentrale fenomener i den kvalitative forskningsprosessen vil bli dekket i løpet av PSY 9190 og PSY 9195. Hovedvekten på PSY 9190 vil ligge på analysearbeidet. Framlegging av relevante tekster vil inngå i opplegget. Undervisningen vil legge vekt på utvikling av faglig og personlig refleksivitet i arbeidet med Phd-prosjektet. Undervisningsspråket er i utgangspunktet norsk, men undervisningen kan også gå på engelsk, avhengig av deltakerne.

Tre ganger á 4 timer

Eksamen

Studiepoengsuttelling:

2 studiepoeng (SP/ECTS) for å følge undervisningen, innfri arbeidskravene (se under) og bestå eksamen (hjemmeoppgave).

Følgende arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:

  • Innlevert prosjektbeskrivelse to uker før oppstart. Prosjektbeskrivelsen skal følge malen som sendes ut i forkant (2-3 sider).
  • Refleksjonsnotater som sendes inn etter hvert møte, der hver deltaker gjør det som ble tatt opp, relevant for sitt prosjekt (1-2 sider).
  • Aktiv deltakelse på kurset med presentasjoner av eget prosjekt, kommentarer til andres prosjekter og presentasjon av faglitteratur.

Krav til hjemmeoppgaven: Hjemmeoppgaven tar utgangspunkt i prosjektbeskrivelsen som ble innlevert før kurset, og skal være en videreutvikling av denne, basert på blant annet egne refleksjonsnotater som er innlevert underveis. Den utformes med hovedvekt på utfordringer i analysearbeidet i kandidatens eget prosjekt. ærmere spesifisering av den enkeltes oppgave avtales med kursleder. Hjemmeoppgaven skal skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk, være på 2000 - 2500 ord (+ referanseliste i APA-format), 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg på begge sider, font 12 og med nummererte sider.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juni 2024 20:11:51

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
2
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk (engelsk på forespørsel)