PSYFL5406 – Den kvalitative forskningsprosessen I
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Emnet tar for seg den kvalitative forskningsprosessen (dataproduksjon, analyser og resultatpresentasjon). Temaene for hver gang vil være styrt av de utfordringer deltakerne møter i sine prosjekter, men lærerne vil sørge for at sentrale fenomener i den kvalitative forskningsprosessen blir dekket. Hovedvekten vil ligge på analysearbeidet. Framlegging av relevante tekster vil inngå i opplegget.
PSY9190 kan gjerne utvides med PSY9195, som går om våren. Rekkefølgen mellom de to emnene er likegyldig.
Hva lærer du?
Kunnskapsmål
Du skal kunne
- Forstå analysearbeidet som et element integrert i forskningsprosessen; som et skritt på veien mellom forskningsspørsmål og resultatformidling.
- Reflektere over sammenhengen mellom fenomenforståelse og metodiske framgangsmåter.
Ferdighetsmål
Du skal kunne
- identifisere analytiske muligheter i et empirisk materiale.
- begrunne og gjennomføre analyser av kvalitativt materiale hentet fra eget og andres prosjekt.
Generell kompetanse
Du skal kunne
- Vurdere og drøfte eget og andres faglige arbeid i en åpen, kritisk og konstruktiv debatt
Opptak til emnet
Kurset er forbeholdt studenter tatt opp ved forskerlinjen til PSI. Du melder deg opp til kurset i Studentweb. Ta kontakt med administrasjonen hvis du har problemer med å melde deg til kurset i Studentweb.
Du må melde deg opp til PSYFL5406 først. Hvis du har fått PSYFL5406 bestått kan du melde deg opp til PSYFL5407.
Obligatoriske forkunnskaper
Fullført PSY9250/PSYFL5405, eller kunne dokumentere tilsvarende kunnskaper.
Overlappende emner
- 2 studiepoeng overlapp med PSY9190 – Den kvalitative forskningsprosessen I.
Undervisning
Emnet vil ta for seg en rekke av de valgene forskerne blir stilt overfor i de forskjellige stegene i forskningsprosessen, ved å analysere muligheter og drøfte begrunnelser for de valgene man tar. Temaene for hver gang vil være styrt av de utfordringer deltakerne møter i sine prosjekter (planlegging og gjennomføring av dataproduksjon, valg av analysetilnærming, utvikling av analyse, formidling av resultater i anerkjente kanaler), men seminarlederne vil sørge for at sentrale fenomener i den kvalitative forskningsprosessen vil bli dekket i løpet av PSY 9190 og PSY 9195. Hovedvekten på PSY 9190 vil ligge på analysearbeidet. Framlegging av relevante tekster vil inngå i opplegget. Undervisningen vil legge vekt på utvikling av faglig og personlig refleksivitet i arbeidet med Phd-prosjektet. Undervisningsspråket er i utgangspunktet norsk, men undervisningen kan også gå på engelsk, avhengig av deltakerne.
Tre ganger á 4 timer
Eksamen
Studiepoengsuttelling:
2 studiepoeng (SP/ECTS) for å følge undervisningen, innfri arbeidskravene (se under) og bestå eksamen (hjemmeoppgave).
Følgende arbeidskrav skal være gjennomført og godkjent før man kan framstille seg til eksamen:
- Innlevert prosjektbeskrivelse to uker før oppstart. Prosjektbeskrivelsen skal følge malen som sendes ut i forkant (2-3 sider).
- Refleksjonsnotater som sendes inn etter hvert møte, der hver deltaker gjør det som ble tatt opp, relevant for sitt prosjekt (1-2 sider).
- Aktiv deltakelse på kurset med presentasjoner av eget prosjekt, kommentarer til andres prosjekter og presentasjon av faglitteratur.
Krav til hjemmeoppgaven: Hjemmeoppgaven tar utgangspunkt i prosjektbeskrivelsen som ble innlevert før kurset, og skal være en videreutvikling av denne, basert på blant annet egne refleksjonsnotater som er innlevert underveis. Den utformes med hovedvekt på utfordringer i analysearbeidet i kandidatens eget prosjekt. ærmere spesifisering av den enkeltes oppgave avtales med kursleder. Hjemmeoppgaven skal skrives på norsk, svensk, dansk eller engelsk, være på 2000 - 2500 ord (+ referanseliste i APA-format), 1,5 linjeavstand, 2,5 cm marg på begge sider, font 12 og med nummererte sider.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.