Timeplan, pensum og eksamensdato

Velg semester

Kort om emnet

Temaene innenfor dette emnet omfatter årsaker, kartlegging og pedagogiske tiltak med hensyn til utvikling av språklig og kognitiv kompetanse. Du vil lære om hvordan barnehage og skole kan legge til rette for læring i grupper av barn og unge med ulike språklige forutsetninger.

Emnet behandler generelle og spesifikke lærevansker i et individ-, gruppe- og systemperspektiv. Spørsmål knyttet til forebygging av språk- og lærevansker vil bli drøftet.

Du vil få opplæring som skal gi deg kompetanse til å bruke språklige og kognitive tester på en faglig forsvarlig måte og i henhold til internasjonale og nasjonale standarder. Du vil også delta på obligatoriske ekskursjoner til institusjoner og kompetansesenter som arbeider med språk- kommunikasjons- og lærevansker. 

 

Hva lærer du?

Kunnskaper

Etter fullføring av emnet skal du:

  • ha kunnskap om teoretiske sammenhenger mellom språk- og tekstkompetanse, kommunikasjon mellom lærende personer og kunnskapsbygging i pedagogiske settinger
  • ha et forskningsbasert grunnlag for å bidra til å legge til rette for læringsmiljøer som fremmer utvikling av språk og tekstforståelse
  • ha kunnskap om språk- og lesevansker
  • ha innsikt i forhold som kan fremme eller hindre prosesser som er relaterte til språk, kommunikasjon og læring, både for enkeltindivider og grupper av personer
  • ha teoretiske og forskningsbaserte kunnskaper som gir grunnlag for faglig forsvarlig valg og bruk av test- og observasjonsinstrumenter til bruk i pedagogiske settinger

Ferdigheter

Etter fullføring av emnet skal du:

  • kunne tilrettelegge pedagogiske betingelser slik at personer med ulike forutsetninger kan realisere og øke sitt potensial
  • kunne kartlegge prosesser som er relatert til språk, kommunikasjon og læring for enkeltindivider og for grupper av personer

Generell kompetanse

Etter fullføring av emnet skal du:

  • ha teoretisk innsikt i den betydning språklige og kommunikative prosesser har i personers utdanningsløp og forutsetninger for å bruke denne innsikten til å fremme gode læringsprosesser i barnehage og skole og i samarbeid med foreldre med ulik språklig og kulturell bakgrunn
  • kunne anvende teori og forskningsbasert kunnskap for å begrunne faglige valg på en selvstendig og reflektert måte, slik som valg av kartleggingsmetoder og former for tiltak

Opptak og adgangsregulering

Emnet er obligatorisk i Master i pedagogikk, studieretning Pedagogisk-psykologisk rådgivning. Emnet er forbeholdt studenter med opptak til denne studieretningen.  

Forkunnskaper

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at du har gjennomført emnene i første semester av studiet.

Overlappende emner

Emnet overlapper med PED4100 med 20 stp.

Undervisning

Undervisningen gis i form av forelesninger og seminarer. Ekskursjoner og en seminaroppgave er en del av undervisningsopplegget.

Obligatoriske aktiviteter

  • ekskursjoner
  • seminaroppgave

Disse må være gjennomført og godkjent før du kan ta eksamen. Krav og retningslinjer for de obligatoriske aktivitetene publiseres ved semesterstart.

Adgang til undervisning

Deltakelse i undervisningen forutsetter opptak til emnet.

Eksamen

8 timer skriftlig eksamen.

To sensorer. Den ene av disse kan være emneansvarlig.

Obligatorisk seminaroppgave må være bestått før du kan gå opp til eksamen.

Digital skoleeksamen

Skoleeksamen utføres i det digitale eksamenssystemet Inspera. Du må gjøre deg kjent med gjennomføringen av digital eksamen i Inspera.

Les mer om digital skoleeksamen.

Hjelpemidler

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Begrunnelse og klage

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Godkjent obligatoriske aktiviteter er gyldig i 3 år.

Trekk fra eksamen

Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger. Dersom du trekker deg fra eksamen etter fristen eller under eksamen, bruker du et eksamensforsøk.

Tilrettelagt eksamen

Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.

Evaluering av emnet

Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.

Fakta om emnet

Studiepoeng

20

Nivå

Master

Undervisning

Vår 2020

Deretter hver vår

Eksamen

Vår 2020

Deretter hver vår

Undervisningsspråk

Norsk