Nyheter og beskjeder fra IMK til studentene

Nettsiden "Nyhetsbrev" blir oppdatert hver fredag, og vi lagrer hvert nyhetsbrev i to uker på denne siden.

Bildet kan inneholde: oransje, logo, illustrasjon, design, skrift.

Nyhetsbrevet gir deg aktuelle nyheter, kommende arrangementer og nyttig informasjon, så noter deg det som er aktuelt for deg.

Nyhetsbrevet 3. desember

IMK søker fremdeles studentrepresentanter til Instituttstyret i 2022 - utsatt frist. 

Vi har etterspurt frivillige studenter til å sitte i IMKs styre i perioden 2022 både via mail og gjennom nyhetsbrev. 
Da fristen var omme hadde vi for få kandidater til å kunne arrangere et valg. 

Det står i UiOs valgreglement at når detet skjer, skal man gi en utvidet frist. 

Vi utvider derfor fristen til tirsdag 7. desember klokka 12:00.

Dere kan nominere dere selv eller en annen student (gitt at dere vet at denne ønsker vervet). 

Har du lyst til å bidra direkte til hvordan IMK styres? Har du lyst til å få et verdifullt innblikk i hvordan et institutt på et universitet drives og styres?

Det skal velges fire engasjerte studenter (to faste representanter + to vararepresentanter) til instituttstyret ved IMK. Styreverv er godt å ha på CV-en og vervene blir lønnet (lønn etter deltakelse på styremøter). 

Vervet er for ett år, fra januar 2022 til og med desember 2022.

Du trenger ingen forkunnskaper, bare engasjement for studiehverdagen og studentene rundt deg, samtidig som du må være en aktiv student ved ett av IMKs programmer til minst 31.12. 2022.

Er du interessert? Send ditt navn, programtilhørighet og fortell kort om hvorfor du ønsker deg vervet. Send dette på epost til valgstyrets sekretær: 

Valgstyrets sekretær: Stine Dalsøren

(et valgstyre skal sørge for at valget til styret går riktig for seg). 

Mer informasjon:

Tidsplan:

*         Frist for å fremme forslag til kandidater for valgstyret: 7. desember 2021 kl.                 12.00.

*         Elektronisk valg: ca 13-16 desember 2021

*         Valgstyret kunngjør resultatet etter opptelling av stemmene

Mer informasjon om valg av instituttstyre ved IMK

Mer informasjon om instituttstyret

Oslo Peace Days - Medier og demokrati 8. desember

Fredsprisen 2021 – Medier og demokrati

Årets fredspris er en invitasjon til å reflektere over forholdet mellom journalistikk, ytringsfrihet og demokrati.
Bli med på seminar om politiske protestbevegelser i Russland og om pressens rolle i autoritære regimer.

Tid: Onsdag 8. des. 2021 19:00–20:30, enkel bevertning fra kl. 18:30

Sted: Domus Bibliotheca, UiO, Karl Johans gate 37

Påmelding og mer informasjon: Oslo Peace Days – Medier og Demokrati

Program

  • Åpning ved Mari Lilleslåtten, seminarleder, UiO
  • Politiske protestbevegelsers bruk av sosiale medier for å fremme ytringsfrihet og demokrati   Geir Flikke, professor, UiO
  • More fragile than you think: Journalism and freedom of expression beyond the rhetoric  Cristina Archetti, professor, UiO
  • Pressens rolle i autoritære regimer Gro Holm, journalist, NRK
  • Samtale mellom innlederne med spørsmål fra deltakerne

Etter seminaret inviterer vi til enkel bevertning

Se også program for øvrige arrangementer om Fred, menneskerettigheter og demokrati under Oslo Peace Days 6. - 12. desember

Velkommen!

Husk å melde dere til emner våren 2022 innen 8. desember

Studentweb er åpent! Husk fristen 8. desember for å komme med i første runde av undervisningsopptaket. 

https://www.uio.no/studier/registrering/melding/

Nyhetsbrevet 26. november

Fritt Ord og Antipode Films inviterer til Oslo-premiere for Radiograph of a Family

Les mer om arrangementet her.

Nyhetsbrevet 19. november

Start up - Stillingsutlysning

Tasty Munks søker en student fra IMK til et oppdrag med å sette opp en Instagram og TikTok profil. 

Mer om oppdraget: 

"Hei! Jeg er på utkikk etter en ivrig digital markedsfører som vil tjene litt ekstra penger.

Det er lønnet arbeid på 2000kr for å sette opp en Instagram profil samt tik-tok. Det vil bli mulig med flere lønnede oppdrag dersom vi begge er fornøyde. Det er en unik mulighet til å ta del og være med å utvikle en spennende start up bedrift; Tasty Munks. Ønsker oppstart asap!

Jeg søker etter en student/studenter som kan tenke seg å samarbeide på markedsføringsdelen (hovedsaklig skape innhold og oppdatere SoMe plattformene Instagram og tik-tok) og evt fotografi av produktene som er i henhold til markedsstrategien vår.

Tasty Munks start-up’en innebærer etablering av et høykvalitets «ghost kitchen», og skal dekke et behov i markedet for norsk tradisjonsbakst på nye måter. Opplevelsen skal være unik nordisk lokalprodusert bakst som bestilles av cafeer og privatpersoner via internett, og som leveres i Oslo innenfor ring 3.

Målet er å nå en spesifikk kundegruppe i form av solid markedsføring, tydelig branding og konsis kommunikasjon. Aktiv tilstedeværelse og kontinuerlig bygging av tillit vil også være sentralt for å opparbeide en kundebase, det er et delmål at de også vil etterspørre ytterligere produkter i samme segment.

Prosjektet er startet av meg Leopold Prytz Roze, anerkjent kokk og matkreatør, med over 10 års erfaring i Michelin restauranter og i serverings bransjen. Jeg skal stå for utvikling, produksjon, pakking og kvalitetssikring samt samarbeid med produsenter og leverandører. Disse skal reflektere og styrke visjonen bak produktet."

Hvis du er interessert, kan du kontakte: 

Leopold Prytz Roze

mob: 97715615

org nr: 820 906 292

mail: leopoldroze@live.no

 

Nyhetsbrevet 12. november

Snart på tide å velge emner til våren

Den 24. november publiseres semestersidene til alle emner ved UiO. Det betyr at dere kan se på timeplaner, eksamensdato, pensumliste mm. Den 1. desember åpner så studentweb og dere kan søke om plass på emner som skal gå våren 2022. 

IMK lanserer tre nye valgbare emner på BA-nivå våren 2022: 

Vi har ellers et bredt tilbud til dere som skal velge emner på IMK, 

Se alle emner som går våren 2022 på BA-nivå her

Emnene som tilhører 80-gruppen til bachelorprogrammet er kun for programstudenter på bachelorprogrammet. Til våren betyr dette: 

  • MEVIT1001
  • MEVIT2111
  • MEVIT2112
  • MEVIT2113
  • MEVIT2114 
  • MEVIT3800, 3810, 3811 og 3812 (avsluttende semester på bachelorprogrammet)

Vi gjør også oppmerksom på at MEVIT1300, MEVIT2700 og MEVIT2800 avvikles og at det kun arrangeres eksamen i disse emnene våren 2022. 

Nyhetsbrevet 5. november

Dataspillkveld på IMK

Den 15. november klokka 16 og noen timer utover arrangerer vi dataspillkveld for studenter på IMK. 

Joakim Johansen Østby som blant annet underviser i emnet MEVIT2725 – Video Games: Aesthetics, Industry and Culture skal lede spillkvelden. 

Ingen påmelding nødvendig, bare møt opp i rom 205 klokka 16 mandag 15. november!

Skam-skaper på besøk på IMK

Skam-skaper Julie Andem samtalte torsdag i to timer og et kvarter foran og med studentene i emnet MEVIT3529 – Audiovisual Media Temporalities: Temporality in Films, Series, Games and Social Media

Skam skaper Julie Andem på besøk i undervisningsrommet på IMK

Nyhetsbrevet 29. oktober

 

Aktueltsak om masterprogrammet Screen Cultures: «Populært og relevant masterprogram»

Det første kullet med Screen Cultures studenter er uteksaminert! Før og under en pandemi har studentene utforsket og reflektert over livet vi lever på skjermer, og hva skjermbruken i hverdagen innebærer.  

Bildet kan inneholde: kommunikasjonsenhet, smil, nettbrett, murstein, murverk.

I aktueltsaken kan dere lese om masterprogrammet og om erfaringene og masteroppgavetemaene til tidligere studenter Hanna og Rajeev.

Vurderer du å søke opptak til Screen Cultures? Besøk programsiden for mer informasjon.

Informasjonsmøte om 6. semester

Studenter som skal fullføre en bachelor i medier og kommunikasjon våren 2022 inviteres til informasjonsmøte om emnetilbudet kommende semester, onsdag 3. november kl. 13:15. Det blir også kaffe, boller og Kahoot for de som har mulighet til å delta fysisk.

Les mer om informasjonsmøtet her.

Nyhetsbrevet 22. oktober

 

Høstpils med X-IMK!

Har du ikke nettverket på to år? Tiden er inne for pils og nettverking med X-IMK. Ta med en venn, kollega, eller tidligere studiekompis og møt gamle og nye studievenner fra IMK!

Meld deg på arrangementet ved å trykke SKAL her: https://www.facebook.com/events/457001428986016/

Tid: Torsdag 4. november kl. 17:30-20:00.

Sted: Kulturhuset. Når du kommer inn hovedporten er det første dør til høyre, og så vil bordene i rommet til høyre i 1 etasje, holdes av til oss.

Det er 20 års aldersgrense på Kulturhuset.

Meld deg på arrangementet ved å trykke SKAL her: https://www.facebook.com/events/457001428986016/

Vi sees!

Mvh.

Styret i X-IMK

Velkommen til offsiell åpning av nye Niels kaffebar i Niels Treschows hus

SiO og HF inviterer til åpning av kaffebaren, Kafé Niels, torsdag 28.10 klokka 09:00-10:00!

Det blir taler, servering av kaffe & noko attåt, samt glimt fra kaffepausens idéhistorie ved Håkon Evju fra IFIKK.

Se flyer her

Forskning og formidlig på IMK

Arnt Maasø var med i Kommunikasjonspodden denne uka og du kan høre podkasten Lyden av merkevare her.

Bildet kan inneholde: datamaskin, bord, personlig datamaskin, laptop, møbler.

Nyhetsbrevet 15. oktober

IMK søker studentrepresentanter til Instituttstyret i 2022

Har du lyst til å bidra direkte til hvordan IMK styres? Har du lyst til å få et verdifullt innblikk i hvordan et institutt på et universitet drives og styres?

Det skal velges fire engasjerte studenter (to faste representanter + to vararepresentanter) til instituttstyret ved IMK. Styreverv er godt å ha på CV-en og vervene blir lønnet (lønn etter deltakelse på styremøter). 

Vervet er for ett år, fra januar 2022 til og med desember 2022.

Du trenger ingen forkunnskaper, bare engasjement for studiehverdagen og studentene rundt deg, samtidig som du må være en aktiv student ved ett av IMKs programmer til minst 31.12. 2022.

Er du interessert? Send ditt navn, programtilhørighet og fortell kort om hvorfor du ønsker deg vervet. Send dette på epost til valgstyret (et valgstyre skal sørge for at valget til styret går riktig for seg). 

Faste vitenskapelige ansatte: Terje Rasmussen

Midlertidig vitenskapelige ansatte: Vilde Schanke Sundet

Administrativt ansatte: Bjørnar Hjulstad

Studenter: Preben Andre Jungård Andersen: paander@student.media.uio.no

Send gjerne inn nominasjonen via studentrepresentanten i valgstyret. Hvis du heller vil, kan du også sende inn din nominasjon til valgstyrets sekretær eller til representanten for administrativt ansatte.

Valgstyrets sekretær: Stine Dalsøren

Du kan nominere deg selv eller andre, men det er en forutsetning at den du nominerer har sagt seg villig til vervet før du nominerer vedkommende.

Mer informasjon:

Tidsplan:

*         Frist for å fremme forslag til kandidater for valgstyret: 10. november 2021 kl.                 15.00.

*         Elektronisk valg: ca 22.- 26. november 2021

*         Valgstyret kunngjør resultatet etter opptelling av stemmene: Ca 27.november                 2021  kl. 15.00

Mer informasjon om valg av instituttstyre ved IMK

Mer informasjon om instituttstyret

Kurs med Karrieresenteret H21

LinkedIn-webinar for HF-studenter 18. okt. 2021 14:00 -15:00, Zoom 

Vil du lære mer om hvordan du skal bygge en god profil på LinkedIn og gjøre deg synlig for fremtidige arbeidsgivere?

https://www.hf.uio.no/studier/aktuelt/arrangementer/karriere/linkedin-hf-181021.html

Prosjektassistenter til Humaniorafestivalen 2022 

I mars 2022 skal HF gjennomføre et formidlingsinitiativ i samarbeid med Deichman. Det overordnede temaet blir demokrati. Vi søker 2-3 prosjektassistenter med oppstart i november 2021 og februar 2022. 

Er det noe for deg? 

Arbeidsoppgaver: 

  • Bistå i planlegging og gjennomføring av arrangementer. 

  • Publisere på nettsider og i sosiale medier. 

  • Tekstproduksjon i forbindelse med arrangementer. 

  • Løpende dialog med prosjektleder og delta i relevante møter.   

Kvalifikasjoner og personlige egenskaper:  

  • God til praktisk planlegging og koordinering. 

  • Selvgående og løsningsorientert. 

  • Gjennomføringsevne, holder avtaler og følger opp frister. 

  • Positiv og flink med folk. 

  • Kan skrive og har god digital kompetanse. 

  Arbeidstiden blir gradert, med mindre arbeid i starten og mer opp mot gjennomføring. 

Lønn etter avtale. 

Send kort søknad og CV til prosjektleder Camilla Chausse, c.m.chausse@hf.uio.no

Frist: 22. oktober 2021 

Publisert 20. okt. 2020 16:13 - Sist endret 3. des. 2021 15:33