Studiekvalitetsrapport våren 2010

1. INNTAKSKVALITET

 

Tallet på primærsøkere var 189 i 2010, omtrent samme tall som året før (192). Poenggrensen i 2010 var på 52.1, en økning fra 50.3 året før. Delvis skyldes dette at programmet har færre plasser – fra 60 til 55, men uansett er det gledelig at opptakskravene går opp.

Ingen særskilte tiltak for studentrekruttering.

Det totale antall søkere ved programmet øker ellers jevnt. 

Programmet tiltrekker seg fortsatt en relativt høy grad av minoritetsstudenter, men har ingen særskilte tiltak i forhold til dette.

Vi er generelt veldig fornøyde med de studentene vi får. I forhold til tidligere opptak har vi nå også en mer homogen gruppe rent aldersmessig, samtidig som kjønnsfordelingen ikke er så skjev som tidligere – vi har altså fått inn flere menn.

 

 

2. RAMMEKVALITET

Øyvind  Colbjørnsen er læringsmiljøkontakt for alle studieprogrammene ved ISV. Det ble ikke rapportert om avvik og klager på læringsmiljøet i 2010.

 

3. PROGRAMKVALITET

Programmet jobber med å få opprettet et nytt programspesifikt emne på 2000-nivå. Formodentlig vil dette kunne inngå som obligatorisk emne i planen til det neste kullet vårt. Emnet er ment å skulle bygge på innføringsemnet OADM1001, og vil bidra til å styrke den faglige profilen til programmet.

Ellers ser vi stadig på menyen vår av støtteemner, noen av de valgbare emnene innenfor psykologi ble lagt ned og vi ser på muligheten for å kunne erstatte disse med andre relevante emner.

Våren 2010 begynte programmet med veiledningssamtaler for nye studenter, dette vil vi fortsette med. Foreløpig er samtalene frivillige, men vi vil vurdere å gjøre de obligatoriske. Det var ca.    20 % som benyttet seg av tilbudet forrige gang. 

Programmet sender fortsatt ut svært få studenter til utlandet – 1 inneværende semester er omtrent som det pleier å være. Dette vil vi se nærmere på, vi bør i hvert fall kunne fylle kvoten på programmets egen avtale med universitetet i Potsdam.

 

4. UNDERVISNINGSKVALITET

Programmet har ikke gjort særskilte tiltak i forhold til ytterligere heving av undervisningskvaliteten, men vi er svært godt fornøyd med underviserne våre – både på OADM1001 og OADM3090. Vi har erfarne forelesere og seminarledere, og får gode tilbakemeldinger fra studentene.

Publisert 7. aug. 2012 15:09