Lærerjobben er en gave for faglig engasjerte formidlere

Johannes Hoff har siden 2020 jobbet som lærervikar både på mellomtrinnet og ungdomstrinnet i skolen. Nå tar han PPU heltid ved UiO for å bli en enda bedre lærer.

Foto: privat

Friheten som lærer

Fra før av har Johannes en master i idéhistorie og årsstudium i nordisk. I tillegg til å være lærervikar har han jobbet som redaktør i tidsskrift, og med forskningsformidling i Norge og Danmark.

- Jeg ønsker å fortsette å jobbe i skolen fordi jeg er faglig engasjert og vil undervise i fagene jeg er lidenskapelig opptatt av. Det er ikke mange yrker hvor du får lov til å jobbe med fag på en så fri måte som lærer. Lærerjobben er en gave hvis du har et lignende utgangspunkt.

Åpne og ærlige diskusjoner

Johannes er nesten i mål med PPU heltid og har gjort seg noen tanker rundt studiet og hvordan han opplever at det har forberedt han på veien videre som lærer.

- Studiet forbereder oss på oppgaver og situasjoner som er typisk for lærerjobben slik at vi kan gå ut med en verktøykasse. Du lærer om hvordan du kan legge til rette for læring, skape et godt klassemiljø og tips og triks som kan bli nyttige i skolen.

Han forteller videre at på emnet for norskdidaktikk har han ikke bare lært om hvordan undervisningen kan gjøres, men at han gjennom åpne og ærlige seminardiskusjoner også har blitt inspirert til å prøve ut nye ting i klasserommet.

- Noe av det som har vært fantastisk med disse seminartimene er opplevelsen av at funn fra forskning gjør oss mer forberedt til jobben. Vi har vært tett på forskningen hele veien, men jeg har ikke opplevd den avstanden til virkeligheten som mange opplever av å lese teori og forskning.

Praksis er også en viktig del av studieprogrammet og her samarbeider studentene både med skolene og veiledere.

- Jeg fikk frihet til å undervise slik jeg ønsker og fikk prøvd ut litt forskjellig type undervisningsopplegg som jeg vanligvis ikke gjør.

Ulike elever krever ulike tilnærminger

Johannes opplever at de aller fleste elevene responderer godt til engasjerte lærere og at de er positivt innstilt til skolen, men en sentral del av lærerjobben er også å forholde seg til elever som sliter med motivasjonen og som syns skolen er kjedelig. Studiet har påvirket hvordan han tilnærmer seg elever som sliter.

- Det beste med PPU er at jeg har fått tid til å studere undervisningopplegg og teorier som jeg har begrenset tid til i en hektisk lærerhverdag. Jeg har fått ideer for lang tid fremover og jeg vet hvor jeg skal gå hvis jeg trenger påfyll.

Selv om det er en krevende oppgave å skape motivasjon for elever som syns skole er kjedelig, så har Johannes vært åpen for tips, ideer og teorier som kan hjelpe både elevene og han. Det er rett og slett ikke tid til, eller lurt, å være kresen til ideer i lærerjobben. Samtidig har han erfart viktigheten av imøtekommende og samarbeidsvillige kollegaer, og skoler som er godt organiserte og har velfungerende systemer for elevhåndtering.

Viktigheten av både teori og praksis

Siden studietiden nærmer seg slutten er Johannes klar for fast jobb og nye utfordringer, men for å komme dit må det først gjennomføres noen jobbintervjuer. Han forteller at han nylig var på et jobbintervju hvor han opplevde relevansen av PPU-studiet. Der ble han nemlig spurt om å fortelle om hans vurderingspraksis og hva han mener er utfordringene med digitale læringsverktøy.

- Å ha erfaring med disse tingene er ofte det viktigste, men jeg vil også påpeke viktigheten av å snakke og tenke erfaringene med pedagogiske prinsipper og språk. I et jobbintervju kan du også bli bedt om å presentere ideer til undervisning eller beskrive deg selv som klasseleder. Jeg tror få skoler vil tørre å ansette en fersk lærer som ikke viser at den har et visst forhold til relevante pedagogiske og didaktiske prinsipper.

Helt til slutt, hva er Johannes sitt tips til studenter som skal ut i praksis?

- Ikke vær redd for å ta plass i klasserommet og bruk muligheten til å stille spørsmål.

Les mer om PPU heltid ved UiO på våre nettsider.

Du kan søke på praktisk-pedagogisk utdanning i Søknadsweb med søknadsfrist 15. juni. Søknadene vil bli behandlet fortløpende.

Gå til Søknadsweb

Publisert 22. mai 2023 09:32 - Sist endret 23. mai 2023 09:27