Forsideredigerer

Lars Sætren er forsideredigerer for NRK.no.

Foto: privat

Lars Sætren fikk jobben som foresideredigerer for NRK.no primært pga. journalistikkbakgrunnen sin, men bruker også sosiologiutdanningen når han skal forestille seg NRKs publikum i forskjellige sammenhenger, samt når han skal systematisere store mengder informasjon.

Hvorfor valgte du å studere sosiologi?

- Jeg studerte journalistikk i San Francisco. Der fikk jeg meg kjæreste og masse venner, og ville ikke reise hjem igjen for godt. Gjennom noen jeg kjente som studerte sosiologi fikk jeg vite at man kunne utveksle fra UiO til Berkeley, altså rett over bukta for San Francisco. Da søkte jeg meg inn på sosiologi på UiO, og fikk dra tilbake på utveksling etter et semester. Så viste det seg at jeg likte sosiologi så godt at jeg endte opp med mastergrad.

Hvordan fikk du din nåværende jobb?

- Som sagt studerte jeg journalistikk først. Jeg har jobbet som journalistvikar ved siden av studiene mine siden jeg begynte på journaliststudiet. Så skjedde det som skjer med stort sett alle journalister som er heldig å få fast ansettelse: det oppstår et hull som skal fylles og man er rett person til rett tid.

Hva er dine arbeidsoppgaver?

- Sammen med en del andre, har jeg som oppgave å lese gjennom og vurdere artiklene som produseres for publisering på NRK.no. Så prioriterer vi, tegner ut en såkalt ‘plugg’ eller en forsidevinkling og gir de plass på NRK.no etter kriterier som vesentlighet, hvordan nyhetsbildet ellers ser ut, og hva leserne er opptatt av. I tillegg er jeg med i en arbeidsgruppe som arbeider med å styrke det visuelle uttrykket av NRK.no.

Hva har du tidligere jobbet som?

- Jeg begynte å jobbe som journalist ganske tidlig i tjueårene. Så jeg har jobbet mye som reporter, innen nyheter og kulturjournalistikk.

Hvordan bruker du sosiologiutdanningen i jobben din?

- Jeg bruker det ikke så mye, sånn direkte. Men sosiologi er også et ‘blikk på verden’, altså en måte å tenke på som kan hjelpe deg med alt og ingenting, også på jobben. Så det korte svaret er at jeg ikke bruker det så mye, annet enn at det hjelper meg å forestille meg NRKs publikum i forskjellige sammenhenger, som en slags «min egen lille markedsundersøkelse». Men jeg tok organisasjonssosiologi på Blindern, og det antar jeg at vil komme godt med om jeg en dag stiger i gradene og får en form for lederstilling.

Hva er ditt beste tips til masterstudenter som ønsker å bli attraktive på arbeidsmarkedet?

- Gjør research. Finn ut hvor du har lyst til å jobbe og se hva slags kompetanse de trenger. For det funker ikke så godt å prakke hva du måtte ha på noen som ikke har det behovet. Og å gjøre kunnskapen din så konkret og forståelig som mulig for den som muligens skal ansette deg. De er sannsynligvis ikke så opptatt av hvor mye du kan om klassisk sosiologi (selv om det er veldig fint, det). Men kanskje er de interessert i at du, som sosiolog, blir rå på å skape system i kaos på én av to måter. Enten ved å finne mønstre og tendenser i kvantitativ analyse, også kjent i arbeidslivet som statistikk. Eller ved å analysere store mengder informasjon (som ikke er tall) og gi en presis beskrivelse av det. Det kommer for eksempel godt med for et selskap som trenger å vite hvordan de skal håndtere noe de er ukjent med. Og så hjelper det også når man jobber som journalist.

Publisert 20. jan. 2017 13:11 - Sist endret 13. feb. 2017 13:52