Skoleleder på alle trinnene i norsk skole
- Jeg ble skoleleder i 2008. De fire første årene jobbet jeg som avdelingsleder og rektor i grunnskolen før jeg jobbet 5 år som rektor ved Forsvarets kompetanse- og utdanningssenter (Fokus) på Sessvollmoen. Fokus var en del av Forsvarets Høgskole og har karriereveiledning og sivil kompetanseheving av vernepliktige og ansatte i Forsvaret som sine kjerneoppgaver. De siste årene har jeg jobbet som administrasjons- og studieleder ved Lørenskog videregående skole. Det har vært spennende og lærerikt å jobbe i videregående skole og jeg opplever at ganske mye er ulikt fra mine tidligere oppgaver som skoleleder. Jeg synes også det er litt gøy å ha vært leder på alle trinnene i norsk skole - fra grunnskole til høyskole- og universitetssektoren.
Følte et behov for å styrke fundamentet
- Alle hus trenger en grunnmur for å stå stødig - et fundament å støtte seg til når vær og vind herjer som mest. Det var en slik tankegang som gjorde at jeg søkte masterprogrammet i Utdanningsledelse ved Universitetet i Oslo. Etter flere år som skoleleder følte jeg et behov for å styrke og utvikle det teoretiske fundamentet for ledelsespraksisen min. Jeg tror det er to forutsetninger som må være til stede for å kunne bli en god leder – et teoretisk fundament og praktisk erfaring.
Jeg er bedre i stand til å analysere
- Å få leve i en hverdag der jeg kan se praksis i lys av teori, og teori i lys av praksis er på mange måter et privilegium, samtidig som det gjør meg tryggere i lederjobben. Jeg har fått ”knagger” til å henge beslutningene mine på og jeg er bedre i stand til å analysere hvor jeg har tråkket feil når ting ikke blir helt slik jeg hadde tenkt. Et biprodukt er at jeg ofte er streng i vurderingen av egen praksis.