English version of this page

Kandidatens ansvar under en heldigital disputas

Her kan du lese mer om hvordan en heldigital disputas gjennomføres og hva som er ditt ansvar som kandidat.

DItt ansvar:

• Ta kontakt med din lokale ph.d.-administrasjon vedrørende planlegging av din heldigitale disputas. Når du gjør det må du også avgjøre om du trenger å bruke et kontor på UiO under disputasen din, eller om du kan utføre hele disputasen hjemmefra eller fra et kontor et annet sted.
  • Før disputasen må du gjøre deg kjent med Zoom som verktøy, hvis du ikke allerede er vant til å bruke det. Test at mikrofon og video fungerer bra, og at du har en stabil nettilgang.
  • Hvis du trenger å bruke tavle under din disputas anbefaler vi å bruke nettbrett/iPad med en penn som virtuell tavle, og dele denne skjermen i Zoom. Det kan være du kan låne nettbrett/iPad fra universitetet dersom du trenger det. Ta kontakt med din lokal-IT for å finne ut om det er mulig.
  • Finn egnet dato og klokkeslett for din digitale disputas i samarbeid med ph.d.-koordinator ved ditt institutt og fakultet, og sørg for at tidspunktet også passer for dine opponenter. Ph.d.-koordinatorene vil finne en disputasleder og en tekniker som skal bistå med å gjennomføre disputasen.
  • Disputasen din vil bli gjennomført som et Zoom-webinar. Dette er litt forskjellig fra et vanlig Zoom-møte. Les mer om forskjellene mellom webinar og møte her.
  • På selve disputasen må du klikke deg inn på Zoom-webinaret med din personlige lenke minst 30 minutter før disputasen skal begynne.
  • Teknikeren vil være vert (host) for Zoom-webinaret som er din disputas, men du vil være panel-deltaker (panelist), hvilket betyr at du skal styre din egen mikrofon, og sette den på mute selv. Under disputasen må du huske å dele skjerm for å vise slides og annet digitalt materiale. Teknikeren vil være en nærmest usynlig deltaker i disputasen, og skal ikke ta over ansvarsområdene til de andre deltakerne, men er der for å passe på at den tekniske løsningen fungerer skikkelig.
  • To dager før disputasen må du gå gjennom en øvelses-disputas i Zoom med tekniker og disputasleder. Om mulig bør opponenter også delta på dette. Du bør bruke samme utstyr (kamera, mikrofon) og sted (kontor) under dette møtet som på selve disputasen.
  • Du må enten ta opp prøveforelesning eller sette opp tidspunkt for en live videokonferanse for å gjennomføre prøveforelesning med komité og disputasleder, så prøveforelesningen kan bli vurdert av opponentene i forkant av selve disputasen. Dersom du skal ta opp prøveforelesningen, må dette opptaket være klart to dager før disputasen. Mer informasjon om digital prøveforelesning.
  • Mens disputasen foregår anbefaler vi at du skrur av andre programmer du har kjørende på egen maskin sånn at det eneste som kjører er Zoom, en digital kopi av avhandlingen din og slides som skal presenteres.
  • Alle som ønsker å delta på din disputas kan gjøre dette ved å bli med i Zoom-møtet ved å følge link fra disputasannonseringen. Der vil de også få tilgang til en digital kopi av din avhandling.
  • Når utspørringen er ferdig vil komiteen, disputasleder og tekniker forlate webinaret midlertidig, slik at komiteen kan diskutere arbeidet ditt. Du blir da gjort til co-host. Ikke lukk zoom, men vent til tekniker og de andre vender tilbake for å annonsere hva komiteen har kommet frem til.
  • Når den formelle disputasen er ferdig kan andre deltakere i publikum forfremmes til paneldeltakere, slik at dere kan få feiret litt digitalt etterpå.
  • Hvis det skulle oppstå tekniske problemer som ikke lar seg løse med én gang vil disputasleder pause disputasen til problemet er løst. Dersom problemet ikke lar seg løse vil disputasen måtte avlyses, og du vil få en ny sjanse til å gjennomføre selve disputasen ved en senere anledning.
  • Hvis du har spørsmål angående disputasen, ta kontakt med din fakultetsadministrasjon
Publisert 7. sep. 2020 16:57 - Sist endret 5. jan. 2022 08:21