Arbeidsdeling

Dette dokumentet gir en oversikt over ansvarslinjer og arbeidsdeling i fakultetets utdanningssaker. Dokumentet er forankret i UiOs normalregler for fakulteter, normalregler for institutter, fakultetets styrings- og administrasjonsreglement, forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo samt vedtatte mandater for ulike råd og utvalg med tilhørende rollebeskrivelser.

Fakultetsstyret

Fakultetsstyret er fakultetets øverste organ. Fakultetsstyret har ansvar for å fastlegge overordnede mål, prioriteringer og strategier for virksomheten, innenfor rammen av gjeldende lover, forskrifter, regler, samt vedtak fattet av universitetsstyret.

Fakultetsstyret utøver sin myndighet gjennom selv å vedta:

  • overordnede mål, prinsipper og prioriteringer innenfor rammen av UiOs prioriterte mål og strategier
  • langtidsplan, med særlig vekt på strategi for forskning, utdanning, innovasjon og formidling
  • årsplan og budsjett
  • fakultetets interne organisering i studieprogrammer, permanente utvalg eller tilsvarende, innenfor de rammer universitetsstyret har gitt
  • utfyllende bestemmelser til styrings- og administrasjonsreglementet, herunder nærmere bestemmelser for valg av ledere ved fakultetet
  • tilsetting av instituttleder

Fakultetsstyret har ansvar for oppfølging gjennom godkjenning av:

  • regnskap og årsrapport
  • opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling

Myndighetsområder som ikke direkte og uttrykkelig er tillagt fakultetsstyret skal normalt omfattes av dekanens myndighetsområde.

Dekan

Dekanen er øverste leder ved fakultetet, og har ansvar for å forberede saker til fakultetsstyret, samt sørge for iverksetting av styrets vedtak. Oppgaver som ikke er lagt til fakultetsstyret er dekanens ansvar. Dekan utøver sin myndighet etter delegering fra henholdsvis rektor, universitetsdirektør og fakultetsstyret innenfor det
mandat disse har. Rapportering skjer i tilsvarende linjer.

Dekan skal ivareta overordnet, strategisk planlegging og oppfølging av fakultetets
virksomhet. Lederfunksjonen inkluderer budsjettplanlegging og -oppfølging, tilsyn og
kontroll med ressursbruken, og med at fakultetet drives effektivt og i samsvar med
de rammer og mål som er gitt av overordnede instanser.

Dekan har overordnet faglig ansvar for alle studieprogrammer og emner ved
fakultetet, inkludert overordnet ansvar for det interne kvalitetssikringssystemet.

Fakultetet selv tillegges en rekke oppgaver som ikke kan delegeres videre til
instituttnivå gjennom forskrift om studier og eksamener ved Universitetet i Oslo. De
mest sentrale framgår av §§ 2.1 (tildeling av grader), 3.2 (etablering, endring og
nedlegging av studieprogram og studieenheter), 3.3 (program- og
studieretningsbeskrivelser) § 3.5 (godskriving, fritak og godkjenning). Myndighet i
flere av disse sakene vil normalt være delegert fra dekan til studiedekanene.

Pro- og visedekan for utdanning (heretter kalt studiedekaner)

Studiedekanene utøver sin myndighet i utdanningssaker på dekanens fullmakt og er
organisert i fakultetets ledelse hvor de inngår i dekanens ledergruppe.
Studiedekanene rapporterer til dekanen.

Den ene studiedekanen har spesielt ansvar for forvaltning og utvikling av
profesjonsstudiet i medisin, og den andre for forvaltning og utvikling av bachelor- og
masterstudiene (bm-studiene) ved fakultetet.

Ansvar og oppgaver

  • overordnet faglig og organisatorisk ansvar for fakultetets studieprogrammer
  • være bindeledd mellom ulike styringsnivåer på universitetet og ved fakultetet
  • utvikle studieprogrammene og sørge for at det er i samsvar med forventninger og krav fra myndigheter og samfunnet forøvrig
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid om utdanning og utvikling av utdanning, inkludert studentutveksling
  • overordnet ansvar for evaluering og kvalitetssikring av studieprogrammene
  • overordnet ansvar for utvikling av utdanningskvalitet
  • overordnede føringer for nødvendig koordinering mellom de tre instituttenes
    studieprogrammer
  • initiere og følge opp interne og eksterne evalueringer av studieprogrammene
  • ha regelmessig kontakt med studentutvalg, og stimulere studenter til aktiv
    medvirkning i evaluering og utvikling av studieprogrammene
  • fatte vedtak i studiesaker som ikke er delegert til lavere nivå og for enkeltsaker av
    ekstraordinær og prinsipiell art (f.eks. fjerde forsøk til eksamen)
  • forberede studiesaker til fakultetsstyret
  • godkjenne opprettelse og nedleggelse av emner
  • godkjenne endringer av studieprogram-, studieretnings- og emnebeskrivelser
  • avgjøre søknad om godkjenning av annen høyere utdanning som faglig jevngod
    med utdanning som gis ved fakultetet
  • oppnevne medlemmer til programrådene etter forslag fra instituttleder
  • fatte beslutning i ekstraordinære eller prinsipielle saker
  • ha tett dialog med instituttlederne (og eventuelt den instituttleder har delegert utdanningsoppgavene til) om faglige endringer i emneporteføljen i
    de enkelte studieprogram
  • studiedekan for bm-studiene oppnevner programledere etter forslag fra
    instituttleder
    , og gjennomføre møte med programlederne minst en gang i semesteret

Fakultetsdirektør

Fakultetsdirektøren inngår i dekanens ledergruppe, og skal påse at fakultetets
ledelse, instituttledere, ansatte, fakultetets brukere og samarbeidspartnere tilbys
relevant administrativ bistand, spisskompetanse og service. Fakultetsdirektør rapporterer til dekan.

Fakultetsdirektøren ivaretar ledelsen av fakultetsnivåets administrative og
forvaltningsmessige arbeid i samråd med og på delegasjon fra dekanen. Delegerte
fullmakter vil normalt omfatte blant annet:

  • harmonisere administrative rutiner og tjenester
  • forberede fakultetets årsplaner, årsmelding og budsjett
  • tilsyn og kontroll med at fakultetets budsjett blir overholdt
  • forberede saker som legges fram for fakultetsstyret
  • iverksette vedtak fattet i fakultetsstyret og andre overordnede organer
  • ressursdisponering i samsvar med de vedtak som er gjort i fakultetsstyret eller
    andre overordnede organer

Fakultetsdirektøren skal påse at fakultetets forvaltning er i samsvar med lover,
forskrifter, reglementer, avtaler og retningslinjer gitt av overordnet myndighet.

    Instituttleder

    Instituttleder har ansvaret for instituttets virksomhet, innenfor rammer gitt av
    universitetsstyret (normalregler for institutter), samt instrukser og fullmakter delegert
    fra dekan. Instituttleder rapporterer til dekan. Ved studiesaker som er delegert fra
    dekan til studiedekan, rapportere instituttleder til studiedekan. Instituttleder kan
    delegere arbeidsoppgaver innenfor sitt fullmaktområde til andre ved enheten.,

    Instituttlederen er ansvarlig for instituttets oppfølging av Kvalitetssystem for
    utdanningsvirksomheten ved UiO
    . Instituttlederen har ansvar for at det blir holdt
    løpende oversikt over hvem som utøver rollene i kvalitetssystemet.

    Ansvar og oppgaver

    • prioritere og fatte beslutninger innenfor instituttets arbeids- og ansvarsområde
    • utvikle instituttets studieprogramportefølje
    • rekruttere, disponere og utvikle personalressurser for å dekke
      undervisningsbehovet
    • økonomisk oppfølging av instituttets emner og studieprogram
    • sørge for at utdanningene som gis ved instituttets studieprogrammer er i tråd med kontrakten inngått med studentene ved opptak
    • profilere instituttets studieprogrammer samt rekruttering av studenter
    • foreslå medlemmer til programrådene
    • arbeide for at instituttets ansatte og studenter har gode rammevilkår i form av
      utstyr og annen infrastruktur
    • sikre at studentene ved instituttet har den medbestemmelsesrett og innflytelse de har krav på i henhold til lover og regelverk
    • sikre et godt lærings- og arbeidsmiljø for studenter og ansatte ved instituttet, eksempelvis i det systematiske HMS-arbeidet.

    Utdanningsleder 

    Sist oppdater juni 2016

    Funksjonen som utdanningsleder er en akademisk lederfunksjon. Den er organisert som en åremålsstilling eller et verv, og utgjør normalt en andel, for eksempel 50 %, av full stilling som førsteamanuensis/professor, mens den resterende stillingsprosent benyttes til forskning. Utdanningsleder er organisert i stab under instituttleder, med utdanningsaker som ansvarsområde. Den som innehar funksjonen rapporterer til instituttleder i saker innenfor instituttets ansvarsområde, og til prodekaner i overordnede saker og -saker som omfatter flere institutter.

    Ansvar og oppgaver

    • inngå i rådgivningsgruppe til prodekaner for utdanning, og ha en aktiv dialog med disse om utdanningsaker
    • se til at undervisning og eksamen ved eget institutt blir gjennomført i henhold til gjeldende studieplaner og regelverk
    • delta ved implementering av endringer i studieplan som er forankret i fakultetsledelsen
    • bidra til fortløpende kvalitetssikring av undervisning og oppfølging av evalueringer.
    • arbeide for best mulig læringsmiljø for studentene
    • bidra i oppfølgning/veiledning av studenter når det er meldt bekymring om egnethet/skikkethet
    • ha løpende dialog med modulledere
    • arrangere møter med modulledere og modulkoordinatorer (alle utdanningslederne) 1-2 ganger i semesteret
    • sørge for at det er etablert samarbeidsfora for erfaringsdeling og diskusjon om utdanning i og utenfor eget institutt
    • bidra til god koordinering av medisinstudiet på tvers av institutter
    • dialog med instituttledere med tanke på at kompetansen ved instituttet til enhver tid er tilpasset undervisningsbehovet
    • bidra og inspirere til pedagogisk kompetanseheving og være bindeledd til studieadministrative og pedagogiske ressurser sentralt ved fakultetet
    • ha ansvar for at instituttet leverer valgfrie emner inn i medisinstudiet
    • være medlem av programrådet for medisin
    • bidra til løsning av utdanningsaker
    • ha dialog med undervisningsledere (fagplanutvalgsledere i medisinstudiet)
    • ha løpende dialog med programledere for bachelor- og masterprogrammer

      Programråd

      Alle studieprogram som leder fram til en grad skal ha et programråd som er delegert
      det koordinerende ansvaret for tilbudet (normalregler for fakulteter). Dekan delegerer normalt myndighet vedrørende drift av et studieprogram til instituttnivå, mens profesjonsstudiet i medisin ligger på fakultetsnivå. Programrådet rapporterer til studiedekan i saker av faglig karakter. I saker som har ressursmessige konsekvenser rapporteres det til instituttleder.

      Programrådene skal selv behandle de faglige rammene, viktige prioriteringer og opplegg for kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av studieprogrammene. Utover dette kan et programråd delegere oppgaver til programleder. Avgjørelser om den løpende drift skal delegeres til programleder. Ekstraordinære eller prinsipielle saker skal behandles først av programrådet og vedtak fattes av studiedekanen.

      Programrådet oppnevnes for fire år, med unntak av studentrepresentantene som
      oppnevnes for ett år.

      Oppgaver

      • sørge for at studieprogrammets innhold oppdateres i henhold til den faglige utviklingen og myndighetenes og samfunnets krav
      • samordne emner og undervisningsfag slik at de støtter opp om
        studieprogrammets overordnede mål, inkludert læringsutbyttebeskrivelsen på
        studieprogramnivå
      • sikre en helhetlig kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av undervisning,
        vurderingsformer og læringsmiljø i studieprogrammet
      • foreslå endring av programbeskrivelsen ved behov
      • sikre at studentenes rettigheter er ivaretatt
      • påse at fakultetets mål om internasjonalisering nås
      • etablere retningslinjer for behandling av saker knyttet til innpassing av ekstern
        utdanning og vurdering av overlapp mellom emner
      • etablere retningslinjer for lokalopptak til studieprogrammer
      • avholde møte minimum to ganger i semesteret.

      Sammensetning av programråd for bachelor- og masterprogrammene

      Programrådene skal avspeile de fagmiljøene som inngår i studieprogrammet, og skal
      sikre studentene representasjon. Det kan også oppnevnes ett medlem i
      programrådene som ikke representerer noen av disse gruppene. Programrådet skal
      ha minimum 5 og maksimum 9 medlemmer, og settes sammen slik:

      • 1 programrådsleder (programleder for studieprogrammet)
      • 1-5 medlemmer fra gruppen vitenskapelig ansatte ved enheten sammensatt slik
        at de avspeiler de fagmiljøene som deltar i studieprogrammet
      • 1 eksternt medlem kan oppnevnes
      • 1 studieadministrativt ansatt (med sekretærfunksjon)
      • 2 studentrepresentanter

      Programråd for profesjonsstudiet i medisin

      Programrådet er et rådgivende organ for studiedekan som skal påse at studieprogrammet forvaltes i henhold til studieplanen slik den er godkjent av fakultetsstyret. Programrådet skal sikre koordinering og sammenheng innad i studiet. Vedtak skal godkjennes av studiedekan for medisinstudiet.

      Programrådet har følgende oppgaver, men kan delegere videre til utpekte personer der det er hensiktsmessig:

      • I samråd med studiedekan skal programrådet fastsette programmets innhold, og oppdatere dette i henhold til den faglige utvikling og myndighetenes krav
      • samordne emner og undervisningsfag slik at de støtter opp om studieprogrammets overordnede mål, inkludert læringsutbyttebeskrivelsen på programnivå
      • sikre en helhetlig kvalitetssikring og kvalitetsutvikling av undervisning, vurderingsformer og læringsmiljø i studieprogrammet.

      Sammensetning av programrådet for profesjonsstudiet i medisin

      Programrådet skal avspeile de fagmiljøene som inngår i programmet, og skal sikre studentene representasjon. Programrådet skal ha ti medlemmer, og settes sammen slik:

      • 1 programrådsleder (samme som programleder)
      • 5 medlemmer fra det vitenskapelige personalet, inkludert de tre utdanningslederne som representerer de tre instituttene. Ett medlem skal representere et stort klinisk fag. Faget indremedisin skal alltid være representert blant de vitenskapelige medlemmene
      • 2 studentrepresentanter (valgt av MSU/MFU)
      • 2 administrativt tilsatte (en av disse skal være seksjonssjef i studieseksjonen)

      Programrådet oppnevnes for fire år, med unntak av studentrepresentantene som oppnevnes for ett år.

      Programleder

      Programleder skal være professor eller førsteamanuensis.

      Programleder er ansvarlig for daglig drift av studieprogrammene. Dette fordrer et nært samarbeid med de emneansvarlige. Programleder avgjør enkeltsaker med mindre de er av ekstraordinær eller prinsipiell art. Ekstraordinære eller prinsipielle saker skal først behandles av programrådet og vedtak fattes av studiedekanen.

      Programleder rapporterer til instituttleder i saker som ligger under instituttets myndighetsområde. I saker av faglig karakter rapporterer programleder til studiedekan.

      Oppnevning bachelor- og masterstudiene

      Programleder oppnevnes av studiedekan for bachelor- og masterprogrammene etter forslag fra instituttleder. Oppdraget er et verv for en periode på fire år med mulighet for forlengelse. Programleder honoreres med kronetillegg, og vervet kan etter avtale med instituttleder gi uttelling i undervisningsregnskapet.

      Oppnevning profesjonsstudiet i medisin

      Programleder oppnevnes av studiedekan eventuelt av dekan dersom rollene innehas av samme person. Ved profesjonsstudiet i medisin ivaretar studiedekan for medisinstudiet også programlederrollen inntil annet er bestemt.

      Ansvar og oppgaver

      • ha ansvar for daglig drift av studieprogrammet
      • lede programrådet og se til at programrådets anbefalinger følges opp
      • sørge for at rammene for studieprogrammet overholdes
      • sørge for at programbeskrivelse foreligger i henhold til gjeldende rutine
      • sørge for at studentinformasjon på nett foreligger i henhold til gjeldende rutine
      • oppnevne emneansvarlige
      • ta initiativ til å evaluere og revidere emner i samråd med emneansvarlig og studiedekan
      • kvalitetssikre emnebeskrivelsene og pensumlistene/anbefalt litteratur for emnene i studieprogrammet
      • sørge for at det foreligger utfasingsplan/overgangsordning for studentene ved
        endring/nedleggelse av studieprogram
      • sørge for evalueringer av studieprogrammet jf. kvalitetssystemet
      • utarbeide intern programevalueringsrapport og følge opp rapporten fra den
        eksterne evalueringskomiteen
      • fatte vedtak i saker knyttet til
        • godskriving og fritak av annen utdanning og utveksling på emnenivå for innpass i studieprogrammet
        • endring av utdanningsplanen
        • tilrettelegging
        • mindre endringer innenfor et emne
        • gjentak av tidligere godkjent obligatorisk aktivitet
      • oppnevne eksterne sensorer etter innstilling fra veiledere og emneansvarlige
      • ha regelmessig kontakt med studentenes fagutvalg/programutvalg
      • følge opp bekymringsmeldinger (jf. rutine for skikkethetsvurdering ved Det
        medisinske fakultet
        ) ved studieprogram som er omfattet av skikkethetsvurdering
      • vurdere saker ved mistanke om fusk/forsøk på fusk (jf. rutiner for behandling av
        mistanke om fusk/forsøk på fusk ved Universitetet i Oslo
        )

      Programleder for profesjonsstudiet i medisin skal i tillegg:

      • oppnevne undervisningsledere for de ulike fagområdene etter forslag fra instituttleder, og ha regelmessige møter om studiesaker med dem
      • oppnevne modulleder, modulutvalg, samt ledere og medlemmer av eksamenskommisjonene
      • ha overordnet ansvar for modulutvalg og fagplanutvalg
      • avholde regelmessige møter med modullederne
      • oppnevne faglig koordinator for de valgfrie emnene etter forslag fra instituttleder ved Helsam
      • oppnevne faglig koordinator for prosjektoppgaven etter forslag fra instituttleder ved IMB
      • oppnevne faglig koordinator for fordypningspraksis etter forslag fra instituttleder ved Klinmed

      Emneansvarlig

      Emneansvar tildeles av instituttleder eller den instituttleder delegerer oppgaven
      til. Emneansvarlig har overordnet faglig ansvar for utvikling og gjennomføring av et
      emne i henhold til gjeldende krav, og har gjennomføringsansvar for evalueringer av
      emnet (jfr. kvalitetssystemet)

      Ansvar og oppgaver

      Emneansavarlig skal:

      • utarbeide og godkjenne timeplaner 
      • melde inn behov for revisjon og oppdatering av emner og emnebeskrivelser til
        programrådet. Større endringer godkjennes av studiedekanen
      • sørge for at undervisningen som tilbys på emnet er i tråd med læringsutbyttebeskrivelser og pensum i emnet
      • utarbeide og oppdatere pensumliste
      • sørge for at studentene har en fagperson å kontakte med spørsmål omkring det faglige innholdet i emnet
      • sørge for at det utarbeides eksamensoppgaver og sensorveiledninger i tråd med læringsutbyttebeskrivelsene
      • evaluere emnet i henhold til kvalitetssystemet for utdanning
      • vurdere og anbefale faglig godkjenning av fritak/godskriving av annen/tidligere
        utdanning og utveksling på emnenivå for innpass i studieprogrammet
      • sørge for at løpende skikkethetsvurdering utføres for studier med krav om dette
      • melde inn saker som skal behandles i programrådet
      • sørge for at ressursbruken på et emne ikke overstiger de rammene som
        emnet disponerer
      • ha kontakt med og involvere undervisere på emnet, og informere studieadministrasjonen om hvem som underviser
      • vurdere og anbefale dispensasjon for gjentak av tidligere godkjent obligatorisk
        aktivitet

      Gjennomføring av et emne krever tett samarbeid mellom emneansvarlig og
      studieadministrasjonen.

      Modulleder

      Modulleder skal være professor eller førsteamanuensis. Funksjonen er organisert som et verv, og modulleder utnevnes for tre år av gangen av programleder for medisinstudiet. Modulleder honoreres med B-tillegg, og vervet kan etter avtale med instituttleder gi uttelling i timeregnskapet i særlig krevende moduler.

      Modulleder har overordnet faglig ansvar for utvikling og gjennomføring av en modul i henhold til studieplanen, og har gjennomføringsansvar for evalueringer av emnet/modulen (jfr. kvalitetssystemet).

      Modulleder avgjør løpende enkeltsaker som ikke er av ekstraordinær eller prinsipiell art. I saker som gjelder overordnede problemstillinger, studieplanen eller studieprogrammet som helhet rapporterer modulleder til programleder. Større endringer i modulen (f.eks. innhold, omfang, læringsformer) må være godkjent av studiedekanen etter behandling i programrådet. Modulleder rapporterer til utdanningsleder i saker som håndteres av instituttene.

      Ansvar og oppgaver

      • avklare faglige spørsmål som gjelder modulen i nært samarbeid med undervisningslederne
      • samarbeide med modulkoordinator, aktuelle undervisningsledere, utdanningsledere og andre fagansvarlige om undervisningsopplegget i modulen
      • godkjenne eksamensoppgaver, sensorveiledning og stasjonsoppsett (eksamenskommisjonens leder rapporterer til modulleder)
      • godkjenne tilstrekkelig deltakelse i obligatoriske aktiviteter for den enkelte student
      • følge opp bekymringsmeldinger vedrørende enkeltstudenter
      • vurdere og anbefale fritak/godskriving av undervisning og/eller eksamen i modulen basert på annen utdanning
      • vurdere og anbefale dispensasjon for gjentak av tidligere godkjent obligatorisk aktivitet
      • lede modulutvalget
      • avholde modulutvalgsmøter minst to ganger i semesteret
      • utarbeide årsrapport for modulen
      • avholde faglærermøter minst en gang i semesteret for for alle som underviser i modulen

      Modulutvalg

      Hver modul skal ha et modulutvalg. Modulutvalgene har et felles overordnet mandat, og i tillegg er det utarbeidet mandater for hver modul. Modulutvalget skal være hensiktsmessig sammensatt med tanke på faglig representasjon og hvilke eksamener som avholdes i modulen. Modulutvalget oppnevnes av programleder for medisinstudiet for tre år om gangen, og kan gjenoppnevnes.

      Sammensetning 

      • leder
      • minimum 3 vitenskapelige representanter (store fag skal alltid være representert), hvorav en utpekes som nestleder
      • 1 vitenskapelig representant fra desentral campus i moduler som har studenter på desentral campus
      • 2 studenter (kulltillitsvalgte)
      • modulkoordinator (med sekretærfunksjon)

      Modulutvalget avholder møte minimum to ganger i semesteret.

      Modulutvalgenes ansvar og oppgaver

      • sørge for at modulen gjennomføres i henhold til studieplanen
      • forberede endringer i emnebeskrivelse for den aktuelle modulen som godkjennes av studiedekanen
      • melde inn alle strukturelle og større innholdsmessige endringer i modulen til programrådet, inkludert endringer i læringsmål- og læringsutbyttebeskrivelser (gjennom dialog med undervisningsledere) som godkjennes av studiedekanen før iverksettelse
      • medlemmene i modulutvalget skal forankre saker som tas opp hos de gruppene de representerer i utvalget
      • bestille undervisning fra instituttene/undervisningslederne
      • sørge for at eksamenskommisjonene utarbeider eksamensoppgaver og spesifikke sensorveiledninger til skriftlig eksamen, og at det er utarbeidet sensorveiledninger for de muntlige eksamenene
      • informere studentene om eksamen i god tid
      • sørge for at det gjennomføres muntlig/klinisk/oske-eksamen i de moduler der det er aktuelt
      • gjennomføre og følge opp evalueringer, og rapportere funn og tiltak til programrådet
      • bidra til at modulens faglige innhold utvikles på en hensiktsmessig måte
      • sørge for at det finnes en arbeidsfordeling for utvalgets medlemmer med oppgaver som er tydelig definert utfra modulens behov, inkludert koordinering av forbedringsarbeid

      Eksamenskommisjoner

      • Hver eksamenskommisjon i en modul skal være representert i modulutvalget med ett medlem
      • Fagene som inngår i hver eksamen skal som hovedregel være representert i eksamenskommisjonen
      • Eksamenskommisjonens leder og medlemmer oppnevnes av programleder etter forslag fra modulutvalget. En eksamenskommisjon oppnevnes for tre år av gangen.
      • Eksamenskommisjonen kan gjenoppnevnes
      • Leder av eksamenskommisjonen rapporterer til modulleder, og eksamenskommisjonsleder sørger for at eksamen sendes til modulleder for gjennomgang.

      Undervisningsleder og fagplanutvalg 

      Profesjonsstudiet i medisin er delt inn i undervisningsfag. Et undervisningsfag viser til et avgrenset fagområde som undervises i studieprogrammet. Hvert fag har en undervisningsleder som leder et fagplanutvalg. Det er Fakultetsstyret ved Det medisinske fakultet som beslutter hva som regnes som et undervisningsfag i profesjonsstudiet i medisin. Hvert undervisningsfag er tilknyttet et institutt.

      Undervisningsleder

      Undervisningsleder oppnevnes av programleder etter forslag fra det respektive instituttet. I fag der undervisningen foregår på flere steder, utpeker undervisningsleder kontaktpersoner på de ulike undervisningsstedene. Undervisningsleder rapporterer til programleder i saker av faglig karakter. I saker som har ressursmessige konsekvenser rapporteres det til instituttleder (eventuelt til utdanningsleder der dette er delegert fra instituttleder).

       Undervisningsleder skal:

      • lede fagutvalget
      • utpeke medlemmer til fagplanutvalget (delegert fra instituttleder)
      • sørge for at det foreligger en fagplan som beskriver innhold i faget, forventet læringsutbytte, plassering av undervisningen i moduler og bruk av ulike undervisningsformer i studieplanen
      • revidere og sende inn forslag til endringer av undervisningsfagets læringsutbyttebeskrivelse til programrådet (via modulutvalget)
      • lede arbeidet med endringer i modulenes faglige innhold
      • koordinere lærekreftene innen faget i undervisning og eksamen
      • oppdatere liste over anbefalt litteratur
      • sørge for at faget leverer eksamensoppgaver til eksamenskommisjonen i henhold til behov
      • godkjenne oppgavetema og veileder for studentenes prosjektoppgaver
      • holde seg orientert om resultater av evalueringer i moduler hvor faget undervises, og sammen med modulleder sørge for rapportering til programleder når det avdekkes mangler ved undervisningen i faget
      • svare på henvendelser fra offentligheten om innholdet i undervisningen i faget

      Fagplanutvalg

      Medlemmer utpekes av undervisningsleder for faget (delegert fra instituttleder). Fagplanutvalget kan bestå av samtlige lærere i små fag. I større fag settes det sammen av en mindre, representativ gruppe av lærere. Fagplanutvalget er et rådgivende organ, og har en særlig oppgave i forbindelse med endring og oppdatering av fagplanen.

       

      Mandat for fagplanutvalgene i Indremedisinske og Kirurgiske fag

      I fagplanutvalget til indremedisinske fag oppnevnes det en representant fra følgende spesialiteter: blodsykdommer, endokrinologi, fordøyelsessykdommer, geriatri, hjertesykdommer, infeksjonssykdommer, lungesykdommer, nyresykdommer og revmatologi.

      I fagplanutvalget til kirurgiske fag oppnevnes det en representant fra følgende spesialiteter: barnekirurgi, bryst og endokrinkirurgi, gastroenterologisk kirurgi, karkirurgi, nevrokirurgi, onkologi, ortopedi, plastikkirurgi, thoraxkirurgi og urologi.

      Fagrepresentantene får et spesielt ansvar for å:

      • bistå ved endringer i undervisning og læringsutbytter innenfor egen spesialitet
      • innkalle til lærermøter på tvers av lokalisasjoner innenfor egen spesialitet
      • bistå undervisningsleder å koordinere lærerkreftene innen spesialiteten og fordele undervisningen
      • følge opp nyansatte i egen spesialitet (ulike prosedyrer, etc.)
      • ha et spesielt ansvar for oppfølging av undervisningen av egen spesialitet i tett samarbeid med modulleder eller blokkleder
      • gi innspill til eksamensoppgaver innenfor egen spesialitet dersom undervisningsleder ber om dette
      • holde seg orientert om resultater av evalueringer i moduler hvor egen spesialitet undervises

      Faglig koordinator for de valgfrie emnene

      Faglig koordinator for de valgfrie emnene i første elektive periode oppnevnes av programleder for medisinstudiet for 3 år av gangen etter forslag fra instituttleder ved Helsam, og kan gjenoppnevnes.

      Ansvar og oppgaver

      • avholde informasjonsmøter med studentene
      • behandle fritakssøknader/innpassing av emner
      • dialog med instituttene om deres valgfrie-emneportefølje
      • samarbeide med administrativ koordinator
      • lede møtene i komiteen for de valgfrie emnene og melde inn endringer til programrådet

      Faglig koordinator for prosjektoppgaven

      Faglig koordinator for prosjektoppgaven oppnevnes av programleder for medisinstudiet for 3 år av gangen etter forslag fra instituttleder ved IMB, og kan gjenoppnevnes.

      Ansvar og oppgaver

      • avholde informasjonsmøter med studentene
      • behandle fritakssøknader
      • samarbeidsflate mot KLoK som er del av emnet (kunnskapshåndtering)
      • samarbeide med administrativ koordinator

      Faglig koordinator for fordypningspraksis

      Faglig koordinator for fordypningspraksis oppnevnes av programleder for medisinstudiet for 3 år av gangen etter forslag fra instituttleder ved Klinmed, og kan gjenoppnevnes

      Ansvar og oppgaver

      • Avholde informasjonsmøter med studentene
      • Besvare faglig spørsmål fra praksisstedene
      • Godkjenne nye praksissteder
      • Godkjenne praksissted foreslått av studenten
      • Samarbeide med administrativ koordinator

      Studieseksjonen (fakultetsadministrasjonen)

      Seksjonen har ansvar for planlegging, oppsett og gjennomføring av eksamener og
      innsyn, samt behandling av studiesaker for profesjonsstudiet i medisin. I tillegg har
      seksjonen et overordnet og koordinerende ansvar for studieadministrative IT-systemer og digitale eksamensformer for alle studieprogrammene ved fakultetet.
      Det studieadministrative ansvaret knyttet til bachelor- og masterstudiene ivaretas av instituttene, mens studieseksjonen gir råd og veiledning i større og mer prinsipielle studiesaker og ved ønsker om programendringer.

      Seksjonssjef rapporterer administrativt til fakultetsdirektør og i studiesaker til
      studiedekanene.

      Ansvar og oppgaver

      • koordinere planlegging og avvikling av eksamener
      • koordinere studiestart ved fakultetet
      • saksbehandle saker som omhandler fusk
      • forberede skikkethetssaker til fakultetets institusjonsansvarlig for
        skikkethetssaker (jf. rutine for skikkethetsvurdering ved Det medisinske fakultet)
      • saksbehandle saker som sendes til Den sentrale klagenemnd
      • ansvar for førstelinjetjenesten ved infosenteret for studenter (MED-studieinfo)
      • saksbehandle overordnede studiesaker for bachelor- og masterstudiene
      • saksbehandle prinsipielle studieplanendringer på bachelor- og masterstudiene
      • ha overordnet ansvar for utstedelse av grader og vitnemål ved fakultetet
      • koordinatorroller for administrative datasystemer for hele fakultetet
      • fremskaffe studiestatistikk for beslutningstagere ved fakultetet
      • være kontaktpunkt i studiesaker for sentraladministrasjonen og sentrale nettverk
      • utføre utrednings- og utviklingsoppgaver
      • forvalte gjeldende regelverk og utvikle rutiner
      • gi råd til fakultetsledelsen og instituttene i administrative studiesaker
      • bistå studiedekanene i råd og utvalg
      • saksbehandle læringsmiljøsaker innkommet gjennom Si Fra-systemet eller andre
        kanaler
      • purre ved manglende politiattest og forberede sak til Den sentrale klagenemnd
        ved politiattest med merknad
      • koordinere følgende oppgaver i NOM-opptaket:
        • datainnsamling SO, kontroll av studierett, overbooking
        • etterfylling av studenter og utsatt studiestart i henhold til rutiner fastsatt av
          UiO sentralt

      Ansvar og oppgaver for profesjonsstudiet i medisin

      • administrativ drift av profesjonsstudiet i medisin
      • veilede studenter på medisinstudiet i forbindelse med permisjonssøknader,
        tilrettelegging, utdanningsplan og lover og regler studentene må forholde seg til
      • saksbehandle studiesaker knyttet til medisinstudiet vedrørende nedrykk, opprykk,
        fritak, permisjoner
      • saksbehandle klage på eksamensresultat og klage på formell feil
      • administrative oppgaver knyttet til innreisende og utreisende studenter
      • studiestart, inkludert innreisende studenter

      Studiewebredaktør er redaktør for studienettsidene til fakultetet og fakultetets
      underliggende enheters studienettsider, og rapporterer faglig til studiedekanene.
      Studiewebredaktørs rollebeskrivelse er fastsatt av Universitetet i Oslos
      sentraladministrasjon. Studiewebredaktør har et overordnet ansvar for «Mine
      studier» og kontakten med UiO sentralt rundt dette. Studiewebredaktør har også en
      koordinerende rolle i samråd med Studieseksjonen for data fra FS og TP som hentes til "Mine studier".

      Seksjon for helsevitenskaplig pedagogikk (HELP)

      HELP skal bidra til å utvikle fakultetets utdanningsvirksomhet ved å:

      • fremme en kultur for fremragende utdanning som involverer hele fakultetet
      • bistå i fakultetets strategiske arbeid med utdanningsutvikling og implementering av utviklingstiltak, og i utdanningspolitiske prosesser som angår fakultetet
      • støtte kvalitetsarbeidet i fakultetets utdanninger i tråd med nasjonale føringer og kvalitetssystemet ved UiO
      • analysere evalueringer og andre kvalitetsdata, og basert på disse utvikle og implementere forbedringstiltak i samråd med aktuelle utdanningsmiljø
      • støtte fagmiljøer i utvikling av studieprogram, undervisnings- og vurderingsformer
      • legge til rette for testing, implementering og evaluering av ulike undervisningsmetoder i lys av ny teknologi
      • forvalte fakultetets midler og ressurser til FOU-prosjekter knyttet til utdanningsutvikling i tråd med vedtatte prioriteringer
      • bistå fagmiljøer i utvikling, drift og evaluering av e-læringsressurser
      • ha oversikt over tilgjengelig og ønsket teknologi knyttet til e-læring, undervisning og vurderingsformer i samarbeid med UiO IT og LINK, monitorere eksisterende systemer og bidra til utvikling i henhold til fakultetets behov
      • koordinere fakultetets samarbeid med UiOs Senter for læring og utdanning (LINK) og andre relevante enheter, samt bidra til å overføre erfaring på tvers av pedagogiske støtteenheter ved UiO, samt nasjonalt og internasjonalt samarbeid
      • legge til rette for pedagogisk kompetanseheving av undervisere ved fakultetet, inkludert å bidra til utvikling av universitetspedagogiske tilbud i henhold til fakultetets behov
      • være vertskap for sekretariatet for SamPraks i perioder hvor Det medisinske fakultet har dette ansvaret

      Studieadministrasjon (bm-studiene)

      Instituttene skal ha tilgang på et administrativt støtteapparat, som ivaretar instituttets
      studieadministrative oppgaver i samråd med og på delegasjon fra instituttleder.
      Studieadministrasjonen ved instituttene skal ha et tett samarbeid med fagmiljø,
      programleder og fakultetet.

      Ansvar og oppgaver

      • informere fagmiljøene om aktuelle frister satt av gjeldende regelverk og interne
        rutiner
      • administrativ oppfølging av bachelor- og masterprogrammene
      • veilede studenter på bachelor- og masterprogrammene i forbindelse med
        permisjonssøknader, tilrettelegging, utdanningsplan og lover og regler
        studentene må forholde seg til
      • saksbehandle studiesaker knyttet til bachelor- og masterprogrammene
      • administrative oppgaver knyttet til innreisende og utreisende studenter
      • studiestart for nye bachelor-, master- og internasjonale studenter
      • stille representanter til rådighet for oppnevning i programrådene til bachelor- og
        masterprogrammene
      • administrativt emne- og eksamensarbeid inkludert timeplanlegging
      • saksbehandle klage på eksamensresultat og klage på formell feil
      • profilere og rekruttere til bachelor- og masterprogrammene i samarbeid med
        fagmiljøet
      • bistå programleder i gjennomføring av kvalitetssikringen av bachelor- og
        masterprogrammene
      • bistå programleder med gjennomføring av studietiltak satt av programråd, institutt
        eller fakultetet
      • besvare henvendelser og utarbeide studentinformasjon i samråd med
        emneansvarlig, programleder og studiewebredaktør
      • gjennomføre opptaksarbeid tilknyttet NOM-, lokal- og masteropptak, i henhold til
        rutiner fastsatt ved UiO sentralt
      • bistå programleder med å løfte studiesaker av ekstraordinær eller prinsipiell
        karakter til programråd og fakultetet
      • fremskaffe studiestatistikk vedrørende bachelor- og masterprogrammene til
        beslutningstagere ved instituttene
      • administrativ støtte for programleder ved bekymringsmeldinger (jf. rutine for
        skikkethetsvurdering ved Det medisinske fakultet
        ) ved studieprogram som er
        omfattet av skikkethetsvurdering
      • administrativ støtte for programleder ved sikring av bevis, innhenting av
        dokumentasjon og utarbeidelse av grunnlagsmaterialet i saker ved mistanke om
        fusk/forsøk på fusk (jf. rutiner for behandling av mistanke om fusk/forsøk på fusk
        ved Universitetet i Oslo
        )

      Modulkoordinator 

      Administrative stillinger med hovedoppgave å koordinere undervisningen. Modulkoordinator rapporterer til administrativ leder ved instituttet, og samhandler i løpende oppgaver med modulleder.

      Ansvar og oppgaver

      • administrativ støtte for modulutvalg i alle deres oppgaver, herunder: bistå i avvikling av modulutvalgsmøter, forvalte vedtatte retningslinjer og rammer for driften av modulen, være sekretær for modulutvalget, gjennomføre evalueringer og rapporteringer
      • organisere praksis- og avdelingstjeneste, tilrettelegge for journaltilgang og ID-kort for studenter, følge opp studentenes obligatoriske undervisning
      • videreformidle bekymringsmeldinger til Si fra-systemet vedrørende studenter og lærere og bistå modulleder i arbeidet med skikkethetssaker
      • bistå undervisningsleder med å fordele lærerressurser mellom ulike undervisningsaktiviteter og planlegge undervisning (timeplaner) i ulike databaser
      • utarbeide informasjon til lærere og studenter, herunder drift og vedlikehold av semestersider på nett
      • ha løpende kontakt med ledere i undervisningslinjen, fagmiljø, lærere, studenter og med studieseksjonen på fakultetet
      • tilrettelegge og bidra i eksamensarbeid
      • rådgiver og saksbehandler i ansettelse av praksislærere, kontrakter og bilagslønn samt i ressursstyring ved instituttet, herunder undervisningsregnskap, tilsettingssaker, søknader om forskningstermin
      • delta i aktuelle råd, utvalg og utviklingsarbeid

      Ansvar og oppgaver for koordinator for avvikling av OSCE - og SME -eksamener

      • administrativ støtte for eksamenskommisjonen i avviklingen av oske- og sme-eksamener, herunder ha løpende kontakt om og utarbeide tidsplaner for eksamenskommisjonens utarbeidelse av eksamensoppgaver, planlegge og organisere den praktiske gjennomføring av eksamen, anskaffe utstyr, utarbeide rotasjonslister, bemanne stasjonene, klargjøre rom, koordinere informasjon med studieseksjonen, koordinere administrativ støtte i gjennomføring av eksamen
      • organisere etterarbeid, herunder legge inn resultater, delta på sensurmøte, ha løpende kontakt med eksamenskommisjonen og sørge for oversendelse av protokoll og dokumenter til studieseksjonen
      Publisert 6. mai 2011 14:52 - Sist endret 24. apr. 2024 14:53