Praktisk informasjon om Japansk 5 og 6

Du har mulighet til å reise til Japan og ta intensive språkkurs i ett eller to semestre etter fullført bachelorgrad. Det er sterkt anbefalt dersom du planlegger å ta en mastergrad i japansk.

Om emnene

JAP3110 - Japansk 5 og JAP3120 - Japansk 6 gir deg mulighet til å ta et eller to semestre med intensiv språkundervisning i Japan etter fullført bachelorgrad. Hvert av emnene går over ett semester og utgjør 30 studiepoeng. Se emnebeskrivelsen for informasjon om hva som kreves for å bestå emnene.

Våre samarbeidsuniversiteter

Opptakskrav

• Fullført bachelorgrad.
  • Fullført fordypning i japansk språk med et snitt på minimum C i emnene i JAP1010, JAP1020, JAP2010, JAP2020, JAP3010.

Søknad

• Fyll ut nettskjema til instituttet om opptak til JAP3110 og JAP3120. Du kan søke opptak til begge emnene samtidig, men opptak til JAP3120 vil være betinget av at du består JAP3110.
  • Søknadsfrist 15. februar (for utreise påfølgende høstsemester) og 15. september (for utreise påfølgende vårsemester).
  • Avhengig av søknadsfristen til det japanske universitetet, vil studiekonsulenten gi deg en frist for når du må levere ferdig utfylte søknadspapirer til instituttet.

Japanske universiteter krever en god del dokumentasjon i forbindelse med søknaden. Derfor må du begynne søknadsprosedyren i god tid.

NB! Ønsker du å søke til Waseda, Keio eller Doshisha  må du ta kontakt med studiekonsulenten eller faglærer i god tid før de overnevnte fristene. Disse tre universitetene har spesielt tidlig søknadsfrist. Se de individuelle avtalesidene for nærmere informasjon.

Viktige registreringer

• Fylle ut nettskjema til instituttet og søknad til universitet du skal til (se informasjon under søknad).
  • Fylle ut nettskjema for utenlandsopphold etter at du har fått opptak til universitet. Du må fylle ut skjemaet innen en gitt frist for å kunne søke støtte fra Lånekassen.
  • Sette deg inn i informasjonen "Trygg i utlandet".
  • Fylle ut obligatorisk egenerklæring om studieopphold i utlandet i regi av Universitetet i Oslo.
  • Registrere deg på www.reiseregistrering.no
  • Betale semesteravgift og melde deg til undervisning og eksamen i JAP3110 - Japansk 5/JAP3120 - Japansk 6 i Studentweb innen ordinære frister.
  • Studiekonsulenten gir beskjed når du kan melde deg til emnene i Studentweb.

Finansiering fra Lånekassen

Lånekassen gir støtte til oppholdet etter gjeldende regler. I tillegg til basisstøtte, som er lik for alle studenter, gir Lånekassen skolepengestøtte og reisetillegg i form av 70 prosent stipend og 30 prosent lån. Instituttet rapporterer elektronisk til Lånekassen at du skal på utveksling. Vent derfor med å søke til du får beskjed av studiekonsulenten om at alt er klart (vanligvis i slutten av mai). Husk å laste opp opptaksbrevet fra universitetet sammen med søknaden. Sørg for å signere gjeldsbrevet som du får tilsendt fra Lånekassen elektronisk. Da får du raskere pengene på konto. Det originale opptaksbeviset skal du beholde selv, for dette må du ha med deg til Japan.

Vi gjør oppmerksom på at de japanske universitetene ikke sender opptakspapirene til UiO før sent i juli/første halvdel av august. Kansai Gaidai sender direkte til studenten.

Visum

Studentvisum utstedes hos Den japanske ambassaden i Oslo.

Når du blir bedt om å oppgi "Guarantor or reference in Japan" og "Inviter in Japan", så tilsvarer dette universitetet i Japan. Kontaktopplysningene til universitetet vil du finne i opptakspapirene dine.

Det tar ca. 1 uke for norske statsborgere å få visum, og muligens lengere tid for dem som ikke er norske statsborgere. Sørg for å få visum i god tid før avreise.

De japanske universitetene søker Det japanske immigrasjonskontoret om Certificate of Eligibility (CoE) på studentenes vegne. Denne attesten må legges ved visumsøknaden til den japanske ambassaden. Attesten blir sendt til instituttet og må hentes personlig hos studiekonsulenten. Du vil motta en e-post fra studiekonsulenten når ditt CoE har ankommet (vanligvis ca. en måned før avreise).

Forsikring

Du er selv ansvarlig for å ordne nødvendige forsikringer. Sørg for å ha en reiseforsikring som dekker hele utenlandsoppholdet. Se for eksempel  ANSAs studentforsikring, eller rådfør deg med ditt forsikringsselskap.

Sett deg grundig inn i hvilke rettigheter du har dersom du får behov for helsetjenester under studieoppholdet i Japan. Les detaljert informasjon om dette på helsenorge.no.

De japanske universitetene pålegger i tillegg utvekslingsstudenter å kjøpe tilleggsforsikring (sykeforsikring) av dem.

Reisemåte

Studentene må selv sørge for reise tur/retur Japan. Det kan være lurt å undersøke priser flere steder. Pass på å bestille i god tid, for det kan fort bli fullt. Vi ønsker at flest mulig studenter ankommer samtidig, slik at det blir enklere å organisere felles pick-up på flyplassen.

NB! Mange studenter ønsker å ankomme Japan en stund før studiene starter. Vi anbefaler ikke å bestille flybillett med avreisedato lenge før studiestart i Japan, da dette vil innebære en risiko for at du ikke vil motta CoE-beviset i tide til å søke visum. CoE-bevisene skal ankomme senest en måneds tid før studiestart i Japan.

Vaksiner

Du må selv undersøke hvilke vaksiner som er nødvendige. Noen vaksiner skal tas i flere omganger, så vær ute i god tid. Se UiOs nettside om å reise sikkert

Norges ambassade i Japan

Royal Norwegian Embassy