SPA4120 – Spansk språk: Temastudium
Kort om emnet
Emnet er et fordypningsstudium i et sentralt tema innen spansk språk. Temastudiet behandler et bestemt felt som er sentral i analysen og forståelsen av spansk språk i dag. Blant temaene som kan bli behandlet i emnet, er:
- Spansk som andrespråk (ELE)
- Diskursanalyse
- Oversettelse
I seminarundervisning og selvstendig arbeid med en semesteroppgave behandler vi forskjellige typer tekster og sentrale teorier innen det aktuelle feltet og belyser ulike problemstillinger i språket. Vi kan også setter temaet inn i en flerspråklig sammenheng og diskuterer kontrastive problemstillinger.
Høstsemesteret 2024 vil det følgende være tema for emnet:
Spansk er det nest mest talte språket i verden. I tillegg til Spania er spansk det offisielle språket i de fleste landene i Latin-Amerika, og det snakkes også som et førstespråk eller arvespråk av mange mennesker i USA. Dessuten velger mange mennesker over hele verden å lære spansk som et andrespråk senere i livet, og det er en del av læreplanen i videregående skoler i mange (europeiske) land.
Imidlertid snakkes det nesten overalt hvor spansk er det offisielle språket, også andre språk: i Spania eksisterer spansk sammen med baskisk, galisisk og katalansk som offisielle språk, og i Latin-Amerika med de mange urfolkspråkene som snakkes der, som nahuatl, quechua og flere mayaspråkene.
I denne kurset vil vi se nøye på, og sammenligne, disse ulike situasjonene med språkkontakt mellom spansk og andre språk. I Spania nyter de ulike minoritetsspråkene på den iberiske halvøya vanligvis høyere prestisje og får mer støtte enn de urfolkspråkene som snakkes i Latin-Amerika. I USA er spansk et minoritetsspråk, ofte assosiert med lav sosioøkonomisk status og lav prestisje. Hvordan påvirker disse ulike situasjonene med språkkontakt tilegnelse/vedlikehold av spansk?
Vi vil også undersøke hva som skjer inne i sinnet til den flerspråklige taleren/språklæren. Når barn lærer spansk sammen med et annet språk samtidig, holder de de to språkene separate fra starten av? Hvilke prosesser er på spill når voksne lærer spansk senere i livet? I hvilken grad kan deres første og andre språk påvirke det tredje? Kan noen som lærer spansk som et hjemmespråk miste språket senere i livet? Hvor mye eksponering er nødvendig for å fullt ut tilegne seg et språk i en flerspråklig setting?
Vi vil diskutere disse emnene ved å lese og diskutere artikler om empirisk forskning. Ved å gjøre dette vil du øve deg på hvordan du kritisk vurderer forskning innenfor feltet lingvistikk og flerspråklighet spesielt, med det ultimate målet å kunne utforme og gjennomføre en liten studie selv.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet,
- har du dyp innsikt i de viktigste teoriene knyttet til temaet
- kan du analysere problemstillinger i spansk språk sett ut fra teoretiske perspektiver innen det aktuelle feltet
- kan du bruke sentrale teoretiske begrep riktig
- kan du gjøre rede for hva som karakteriserer en sentral disiplin i spansk språk samtidig som du setter den inn i en internasjonalt og/eller språklig kontrastiv kontekst.
Opptak til emnet
Studenter med studierett på program må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Studenter tatt opp til andre masterprogrammer, kan etter søknad få adgang til emnet hvis dette er klarert med eget program.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke om opptak til våre studieprogrammer.
Undervisning
Seminar, 2 timer i uken i 10 uker, 20 timer til sammen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Omtrent midt i semesteret skal du levere et førsteutkast av semesteroppgaven.Les her om regler for gyldig forfall og hvordan du søker om utsettelse. Informasjon om retningslinjer for obligatoriske aktiviteter.
- Det er krav om oppmøte til 60 % av seminarundervisningen. I dette emnet må du møte til 6 av 10 seminarer. Kravet er absolutt.
Fraværsgrensen skal dekke normalt sykdomsfravær og liknende. Du får derfor ikke gyldig forfall til undervisning på grunnlag av legeattest, selv om fraværet skyldes hindringer som du selv ikke kan lastes for.
Dersom emnet har fysisk undervisning og du er meldt til en fysisk seminargruppe, skal du møte til undervisning i rommet som er oppgitt i timeplanen.
Dersom emnet har digital undervisning og du er meldt til en digital seminargruppe, skal du være til stede med påslått skjerm.
I særlige tilfeller, for eksempel ved alvorlig eller langvarig sykdom, kan du søke om tilrettelegging.
Aktivitetene må godkjennes av faglærer for at du skal få levere den endelige semesteroppgaven i slutten av semesteret. Alle obligatoriske aktiviteter må være godkjent i løpet av samme semester.
Godkjent aktivitet er bare gyldig inneværende semester.
Eksamen
Eksamensformen er en semesteroppgave på inntil 8 sider à 2300 tegn uten mellomrom. Kildehenvisninger og bibliografi kommer i tillegg til det oppgitte sideantallet.
Eksamensspråk
Spansk
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.