FYS4630 – Strålingstransport i atmosfæren
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir en innføring i teorien for strålingstransport i multippelt spredende, absorberende og emitterende atmosfærer. Generelle løsninger av strålingstransport-likningen gjennomgås. Spesielt to-strøms-approksimasjoner og Diskrete Ordinaters Metode. Anvendelser av teorien på problemer i jordas atmosfære. Studentene vil også få en innføring i bruk av en moderne strålingsmodell.
Hva lærer du?
Studentene vil få en grunnleggende innføring i teorien for spredning, absorpsjon og emisjon av elektromagnetisk stråling i atmosfærer. Det vil også bli gitt en innføring i en eksisterende strålingstransportmodell som kan anvendes f.eks. i forbindelse med analyse av data fra bakke- og satellittinstrumenter i UV-, synlig- og IR-området.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Overlappende emner
10 studiepoeng overlapp mot FYS9630 – Transport of radiation in the atmosphere (nedlagt)
Undervisning
Emnet går over et helt semester og omfatter inntil 4 timer m/ undervisning (forelesninger og kollokvier) per uke.
Reglement for obligatoriske innleveringer kan finnes her.
Eksamen
Karakter i emnet settes på grunnlag av avsluttende muntlig eller skriftlig eksamen (fire timer). Muntlig eller skriftlig eksamen avgjøres av antall påmeldte studenter til kurset etter at påmeldingsfristen er ute.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Begrunnelse og klage
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Dette emnet tilbyr både utsatt og ny eksamen. Les mer:
Tilrettelagt eksamen
Søknadskjema, krav og frist for tilrettelagt eksamen.
Evaluering av emnet
Vi gjennomfører fortløpende evaluering av emnet, og med jevne mellomrom ber vi studentene delta i en mer omfattende evaluering.