ITLED4041 – Innføring i forskningsmetoder

Kort om emnet

Emnet skal gi en oversikt over sentrale metoder, verktøy og utfordringer for problemutredning og problemløsning i forbindelse med forskning og allment analytisk arbeid. Emnet skal gi studentene tilstrekkelig metodekunnskap for å kunne skrive gode prosjektoppgaver i de andre ITLED-emnene, og det anbefales derfor at emnet tas tidlig i studieløpet, gjerne som første emne. ITLED4041 og ITLED4050 erstatter sammen det tidligere metodeemnet ITLED4040 .

Emnet er en del av master i IT og ledelse.

Innholdet i emnet vil være sentrert rundt følgende temaer:

  • Kort innføring i vitenskapsteori
  • Hva er forskning og hva er utredning?
  • Fra idé til problemstilling
  • Hva har andre har funnet ut: Om teori og litteratursøk
  • Valg av forskningsstrategi
    • Kvalitativ
    • Kvantitativ
  • Valg av design
    • Eksperimentelt
    • Tverrsnittsundersøkelse
    • Longitudinelle undersøkeleser
    • Case
  • Teknikker for datainnsamling
    • Intervjuer
    • Observasjon
    • Dokumentanalyser
    • Spørreundersøkelse
    • Eksperiment
  • Dataanalyse
    • Kvalitativ analyse
    • Kvantitativ analyse
  • Hvordan presentere funn på en troverdig måte
  • Vurdering av kvalitet på egne undersøkelser gjort i forbindelse med prosjektoppgavene
  • Vurdering av kvaliteten på studier andre har gjort
  • Kobling av egne funn opp mot forskningslitteratur
  • Etiske problemstillinger en kan møte ved utføring av studier i forbindelse med  prosjektoppgavene

Hva lærer du?

Studentene skal etter å ha tatt emnet:

  • ha fått grunnleggende innsikt i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, dvs innsikt i forskningsprosessens faser og design
  • ha fått grunnleggende innsikt i de sentrale metodiske utfordringer man møter ved gjennomføring av forsknings- og utredningsprosjekter, herunder hvordan en kan gjennomføre undersøkelser i forbindelse med prosjektoppgavene
  • kunne redegjøre for styrker og svakheter ved ulike forskningsdesign (kvalitativ og kvantitativ)
  • ha en grunnleggende forståelse av hvordan en kan vurdere kvaliteten på andres studier
  • kunne formulere et forskningsspørsmål (problemstilling) og tilhørende forventninger (hypoteser) på basis av etablert kunnskap (teori og tidligere forskning)
  • kunne velge relevante case for å belyse problemstillingen i prosjektoppgavene
  • kunne gjennomføre datainnsamling og dataanalyser med et passende omgang for en prosjektoppgave
  • kunne presentere relevante funn fra egne studier og vurdere troverdigheten av disse
  • ha forbedret sin evne til å kritisk vurdere resultater ved ulike forskningsdesign
  • ha forbedret sin evne til å orientere seg blant ulike metoder, og velge den metoden som er best egnet for å besvare problemstillingen
  • ha forbedret sin evne til å reflektere over forholdet mellom egne funn og tidligere forskning
  • ha forbedret sin evne til å være seg bevisst akademiske og etiske prinsipper for åpenhet, upartiskhet, presisjon, konsistens, etterprøvbarhet og etterettelighet. Dette innebærer også å kjenne betydningen av å være åpen for kritikk og forskjellen på dokumenterbar kunnskap og meningsytring

Opptak til emnet

Søk opptak i EVUweb

  1. Lenken ovenfor tar deg til opptaksportalen EVUweb.
  2. Velg «Universitetet i Oslo» som institusjon.
  3. Klikk på knappen «Registrer søknad».
  4. Logg inn med ID-porten, Feide eller eIDAS.
  5. Endre eventuelle brukeropplysninger og opprett bruker.
  6. Følg instruksjonene i søknadsskjemaet og fullfør.

Obligatoriske forkunnskaper

Generell studiekompetanse

Minimum to års relevant yrkeserfaring

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen består av en tredagers samling. Det beregnes i snitt fire timer forelesninger og tre timer studentaktiviteter pr. dag.

Eksamen

Dette emnet har digital eksamen. Skriftlig eksamen (4 timer).

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 16. mai 2024 09:59:11

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
5
Undervisning
Vår og høst

Undervisning tilbys siste gang vår 2023

Eksamen
Vår og høst

Eksamen tilbys siste gang vår 2023

Undervisningsspråk
Norsk
Kursavgift

Informasjon om kursavgift

Kursavgiften justeres hvert år utifra markedspris, og kan derfor bli oppdatert når det nærmer seg tid for oppmelding til emnet.