DIG4810 – Analyse av Digitale medier
Beskrivelse av emnet
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Hele modulen dekkes av en prosjektoppgave som er definert slik at kunnskaper fra alle de områder programmet baseres på (medievitenskap, informatikk, jus) anvendes på en integrert og helhetlig måte på et praktisk case innen feltet.
Hva lærer du?
Emnet skal gi studentene en flerfaglig innføring i noen sentrale analysestrategier for digitale medier. Fokus legges på informatikk-orienterte og medievitenskapelige tilnærminger: Usability theory, semiotikk og retorikk, men emnet vil også gi anledning til å drøfte opphavsrettslige problemer knyttet til informasjon i digitale medier.
Opptak og adgangsregulering
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Forkunnskaper
Anbefalte forkunnskaper
Emnet bygger på INF1000 – Grunnkurs i objektorientert programmering (videreført) /INF 101, INF1050 /INF 102, INF1040 – Digital representasjon (nedlagt), MEVIT1700 – Digital kultur, MEVIT2723 – Digitale mediers historie (nedlagt), MEVIT2722 – Digitale mediers uttrykksformer (nedlagt), MRT1001, MRT2001 og DIG3800 – Globalisering og konvergens (nedlagt).
Overlappende emner
Emnet overlapper 10 studiepoeng mot DIG3810 – Analyse av Digitale medier (nedlagt).
Undervisning
Undervisningen vil gis dels i form av forelesninger, dels i seminargrupper.
Eksamen
Vurdering av prosjektrapport som skal bestå av analyser av bestemte medier og deres innhold, samt refleksjon over disse. Boktavkarakter.
Informasjon om utsatt prøve (kontinuasjon) finner du her: http://www.matnat.uio.no/studier/eksamen/kontinuasjon.html.
Mer informasjon om eksamen ved MN-fakultetet kan du lese på fakultetets eksamenssider: http://www.matnat.uio.no/studier/eksamen/.
Annet
Det er obligatorisk oppmøte på første forelesning. Emnet er forbeholdt studenter som er tatt opp til bachelorprogrammet i digitale medier.