FDID4001 – Flerspråklighet i skole og samfunn
Timeplan, pensum og eksamensdato
Kort om emnet
Emnet gir deg en fordypning i sosiolingvistiske teorier og empirisk forskning om flerspråklighet i skole og samfunn.
Du får innsikt i ulike forståelser av flerspråklighet, flerspråklighet i skolefagene, språklige repertoarer, språkvalg og språkpolitikk i klasserommet, samt flerspråklighet i lys av de tverrfaglige temaene i læreplanen (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling).
I seminarene legges det opp til studentaktivitet, som gir mulighet til å diskutere sammenhengene mellom forskningslitteraturen og dine egne erfaringer med flerspråklighet. Du vil også få anledning til å øve deg på å delta i skole- og samfunnsdebatten.
Hva lærer du?
Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg.
Kunnskaper om
-
Aktuelle forskningsdebatter knyttet til flerspråklighet i skole og samfunn
-
Sentrale sosiolingvistiske perspektiver på flerspråklighetsfeltet
-
Betydningen av flerspråklighet for folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling
Ferdigheter til å
-
Lese og forstå vitenskapelig litteratur innenfor feltet
-
Drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap
-
Drøfte praktiske undervisningsrelaterte problemstillinger i lys av forskning
Generell kompetanse til å
-
Videreutvikle din fagkunnskap innenfor flerspråklighet i skole og samfunn
-
Anvende forskningsbasert kunnskap til å utvikle dine egne undervisningspraksiser
-
Bidra til skole- og samfunnsdebatten
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.
Obligatoriske forkunnskaper
Bestått PROF1015 - Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 - Ledelse av elevers læring og PROF4045 - Tilrettelegging for elevers læring
Undervisning
Det gis 28 timer seminarundervisning fordelt utover semesteret.
Undervisningen legger opp til studentaktive læringsformer som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaver som bygger bro mellom forskningslitteraturen, undervisningspraksiser i flerspråklighet og studentenes egen erfaringsbakgrunn.
Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.
I dette emnet vil vi anvende caseeksempler fra Mi Lenga-programmet for å diskutere relevante undervisningspraksiser i norske klasserom.
Følgende aktiviteter må gjennomføres og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i emnet:
En individuell oppgave på 1500-2000 ord. Tema for oppgaven og frist oppgis etter semesterstart.
Lage et innlegg til skole- og samfunnsdebatten i gruppe.
Eksamen
Muntlig eksamen på 30 minutter. Det gis 30 minutter forberedelsestid, der du skal forberede et svar på en oppgitt problemstilling. Alle hjelpemidler er tilgjengelige i forberedelsestiden, og under eksaminasjonen kan du ha med notatark. Eksaminasjonen vil ta utgangspunkt i den oppgitte problemstillingen, men den vil også berøre andre faglige temaer i emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.