FDID4001 – Flerspråklighet i skole og samfunn

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

Emnet gir deg en fordypning i sosiolingvistiske teorier og empirisk forskning om flerspråklighet i skole og samfunn.

Du får innsikt i ulike forståelser av flerspråklighet, flerspråklighet i skolefagene, språklige repertoarer, språkvalg og språkpolitikk i klasserommet, samt flerspråklighet i lys av de tverrfaglige temaene i læreplanen (folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling).

I seminarene legges det opp til studentaktivitet, som gir mulighet til å diskutere sammenhengene mellom forskningslitteraturen og dine egne erfaringer med flerspråklighet. Du vil også få anledning til å øve deg på å delta i skole- og samfunnsdebatten.

Hva lærer du?

Etter fullført emne skal du ha tilegnet deg.

Kunnskaper om

  • Aktuelle forskningsdebatter knyttet til flerspråklighet i skole og samfunn

  • Sentrale sosiolingvistiske perspektiver på flerspråklighetsfeltet

  • Betydningen av flerspråklighet for folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling

Ferdigheter til å

  • Lese og forstå vitenskapelig litteratur innenfor feltet

  • Drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap

  • Drøfte praktiske undervisningsrelaterte problemstillinger i lys av forskning

Generell kompetanse til å

  • Videreutvikle din fagkunnskap innenfor flerspråklighet i skole og samfunn

  • Anvende forskningsbasert kunnskap til å utvikle dine egne undervisningspraksiser

  • Bidra til skole- og samfunnsdebatten

Opptak til emnet

Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.

Emnet er åpent for studenter på programspesialisering i Lektorprogrammet.

Obligatoriske forkunnskaper

Bestått PROF1015 - Profesjonsidentitet, læring og undervisning, PROF3025 - Ledelse av elevers læring og PROF4045 - Tilrettelegging for elevers læring

Undervisning

Det gis 28 timer seminarundervisning fordelt utover semesteret.

 

Undervisningen legger opp til studentaktive læringsformer som diskusjoner, gruppearbeid og oppgaver som bygger bro mellom forskningslitteraturen, undervisningspraksiser i flerspråklighet og studentenes egen erfaringsbakgrunn.

 

Dersom det er færre enn 5 studenter på emnet, vil det kunne tilbys alternativ undervisning tilpasset gruppens størrelse.

 

I dette emnet vil vi anvende caseeksempler fra Mi Lenga-programmet for å diskutere relevante undervisningspraksiser i norske klasserom.

 

Følgende aktiviteter må gjennomføres og godkjennes for å kunne gå opp til eksamen i emnet:

En individuell oppgave på 1500-2000 ord. Tema for oppgaven og frist oppgis etter semesterstart.

Lage et innlegg til skole- og samfunnsdebatten i gruppe.

Eksamen

Muntlig eksamen på 30 minutter. Det gis 30 minutter forberedelsestid, der du skal forberede et svar på en oppgitt problemstilling. Alle hjelpemidler er tilgjengelige i forberedelsestiden, og under eksaminasjonen kan du ha med notatark. Eksaminasjonen vil ta utgangspunkt i den oppgitte problemstillingen, men den vil også berøre andre faglige temaer i emnet.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 20:14:53

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Høst
Eksamen
Høst
Undervisningsspråk
Norsk