PED4101 – Sosioemosjonelle vansker og utviklingsforstyrrelser
Beskrivelse av emnet
Kort om emnet
Dette emnet omfatter årsaker, kartlegging og tiltak knyttet til sosioemosjonell utvikling og utviklingsforstyrrelser. Her vil du lære om hvorfor vansker oppstår og hvordan disse vanskene kan forebygges og avhjelpes i et individ, gruppe og systemperspektiv. Emnets eksterne veiledete observasjonspraksis omfatter 3 uker ved skoler eller institusjoner med barn, ungdom eller voksne som har sosioemosjonelle vansker og/eller utviklingsforstyrrelser. Du vil også delta på obligatoriske ekskursjoner til institusjoner og kompetansesenter som arbeider med sosioemosjonelle vansker og/eller utviklingsforstyrrelser.
Hva lærer du?
Kunnskaper:
Etter fullføring av emnet skal du:
- forstå sosioemosjonell utvikling med tilhørende vansker fra et individ- og miljøperspektiv
- ha kunnskap om ulike utviklingsforstyrrelser og hvordan disse forstyrrelsene kan forstås i lys av sosiale og (nevro)biologiske forklaringsmodeller
- ha teoretisk forståelse av kriser og traumer og hvordan dette kan møtes i pedagogiske settinger
- kunne redegjøre for kunnskap om ulike måter å kartlegge sosioemosjonelle vansker og utviklingsforstyrrelser
- ha kunnskaper om relevante forskningsbaserte tiltak.
Ferdigheter:
Etter fullføring av emnet skal du:
- vurdere årsaker til sosioemosjonelle vansker og utviklingsforstyrrelser
- kunne gjennomføre pedagogisk-psykologisk kartlegging av sosioemosjonelle vansker og utviklingsforstyrrelser
- kunne iverksette forskningsbaserte tiltak på individ- og systemnivå både knyttet til forebygging og avhjelping av de ulike vanskene.
Generell kompetanse:
Etter fullføring av emnet skal du:
- kunne møte og hjelpe mennesker som er i vanskelige livssituasjoner på en hensiktsmessig måte
- kunne inngå i tverrfaglige samarbeid rettet mot å forebygge og avhjelpe ulike sosioemosjonelle vansker
- kunne tilrettelegge for optimale opplæringssituasjoner og integrering av barn, unge og voksne med ulike utviklingsforstyrrelser
Opptak til emnet
Emnet er obligatorisk i Master i pedagogikk, studieretning Pedagogisk-psykologisk rådgivning og forbeholdt studenter med opptak til studiet.
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer.
Overlappende emner
- 15 studiepoeng overlapp med PED4100 – Teori og praksis - Pedagogisk-psykologisk rådgivning (nedlagt).
Undervisning
- Forelesninger
- 3 uker á 3 dager observasjonspraksis
- 6 ukers praksisseminar
- Dagsekskursjoner
Praksis og ekskursjoner er obligatoriske.
- Du må ha godkjent minst 80% oppmøte i praksis og praksisseminarene.
- Det er obligatorisk oppmøte på dagsekskursjonene.
Informasjon om praksis ved IPED. Du vil også få mer informasjon i undervisningen.
Kostnader ved å ta emnet
Du må selv dekke reise til praksissted og ekskursjoner innenfor sone 1. Det er mulig å søke om refusjon av reiseutgifter utenfor sone 1.
Eksamen
6 timers skriftlig eksamen
Obligatorisk praksis, praksisseminar og ekskursjoner må være gjennomført og godkjent før du kan ta eksamen.
Hjelpemidler til eksamen
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.
Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Eksamen vurderes av to sensorer. Den ene av disse kan være emneansvarlig.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Det er mulig å ta eksamen i emnet inntil tre ganger.
Godkjente obligatoriske aktiviteter er gyldige i 3 år, inkludert godkjenningssemesteret.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.