PED4403 – Kunnskapsutvikling og kunnskapsdeling i ekspertfellesskap
Kort om emnet
Emnet dreier seg om kunnskapsdeling og læring i ulike typer ekspertfellesskap, samt hvordan disse prosessene påvirkes av utviklingstrekk i arbeids- og samfunnsliv. Emnet gir en oversikt over ekspertfellesskap på ulike nivåer - som profesjoner, prosjektgrupper og team samt hovedperspektiver og begreper for å analysere kunnskapsutvikling i slike fellesskap. Emnet gir også innsikt i vilkår for tverrprofesjonelt arbeid, samt hvordan profesjonell kommunikasjon er sentralt for å opprettholde, overkomme og endre kunnskapsgrenser i organisasjoner.
Hva lærer du?
Kunnskaper
Du skal
- Kunne gjøre rede for ulike måter å organisere ekspertfellesskap på, og hva som kjennetegner disse.
- Kunne gjøre rede for sentrale teoretiske perspektiver og begreper som benyttes for å beskrive kunnskapsutvikling og kunnskapsdeling i ekspertfellesskap.
- Vise forståelse for hvordan ekspertkunnskap utvikles over tid, og kunne drøfte ulike organisatoriske tiltak for å understøtte slik kunnskapsutvikling.
Ferdigheter
Du skal
- Kunne anvende teorier og begreper for å identifisere og analysere problemer fra praktiske situasjoner i ekspertfellesskap.
- Kunne vurdere kritisk ulike modeller og rasjonaler for kunnskapsdeling og kunnskapsutvikling som benyttes i arbeidslivet.
Generell kompetanse
Du skal kunne
- Tilpasse teoretiske prinsipper og modeller for kunnskapsdeling til konkrete situasjoner.
- Sammenlikne og skille ulike teoretiske perspektiver fra hverandre.
- Organisere og gjennomføre analyser av ekspertfellesskap og kunnskapsdeling i samarbeid med andre.
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Emnet tilbys bare til studenter på masterprogrammet i pedagogikk, studieretning KULA.
Anbefalte forkunnskaper
Du bør ha gjennomført emnene i første semester av studiet før du går videre til dette emnet.
Undervisning
I emnet brukes pedagogiske arbeidsformer som
- forelesninger
- nettbaserte aktiviteter
- gruppeprosesser knyttet til løsning av ulike typer case.
Det forventes aktiv deltakelse i undervisningen.
Obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk oppmøte ved første gangs undervisning.
- Gruppeoppgave etter oppgitt tema. Omfang av oppgaven skal ikke overstige 10 sider.
Frister og retningslinjer for den obligatoriske aktiviteten gis ved semesterstart.
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over tre dager.
De obligatoriske aktivitetene må være godkjent før du kan ta eksamen i emnet.
Emnet har to sensorer.
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk. Søknad om engelsk oppgavetekst sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Skriftlig eksamen danner grunnlaget for sluttkarakteren.
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.