PED4505 – Teknologi, læringspraksiser og design

Timeplan, pensum og eksamensdato

Kort om emnet

I dette emnet tilegner du deg kunnskap om hva designprosesser og designtenkning innebærer i ulike læringspraksiser. Du vil også få kunnskap og erfaringer med hvordan teknologibasert læring kan adressere utfordringer i aktuelle læringspraksiser, som for eksempel i kommunal planlegging, i et klasserom eller et bibliotek.

Emnet har fokus på å gi deg praktisk erfaring med designprosesser og designtenking gjennom å arbeide sammen med forskere, praktikere,  elever, studenter eller publikum for å identifisere aktuelle utfordringer som læringspraksiser står overfor.

Arbeidet i emnet gir deg muligheten til å utforske et case basert på et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for pedagogikk i samarbeid med Include - Forskningssenter for sosialt inkluderende energiomstilling. Det kan for eksempel innebære å utforske nye ideer og designe løsningsforslag for en kommune eller en bedrift som ønsker å legge til rette for mer og bedre medvirkning i sitt arbeid med klimastrategier. Casene du kan velge mellom handler på ulike måter om utvikling og igangsetting av aktiviteter som kan bidra til å oppnå reduserte utslipp og bærekraftig omstilling på en inkluderende måte. I alle casene vil deltakelse og samskaping være sentralt.

I emnet jobber du sammen med en gruppe studenter for å utvikle et teoriforankret designforslag som kan forbedre læringspraksisen i det aktuelle caset. Emnet avsluttes med en med en presentasjon i form av en «Design Expo» der du vil få muligheten til å presentere både funn og designforslag for oppdragsgiverne.

I emnet skal du få muligheten til å:

  • bruke teori og pedagogiske designprinsipper for å forstå og evaluere forholdet mellom teknologi og læringspraksiser
  • benytte teori, design- og innovasjonsmetoder for å utvikle designforslag som kan forbedre læringspraksiser
  • presentere funn og designforslag for oppdragsgivere fra ulike institusjoner

Hva lærer du?

Etter å ha fullført emnet vil du ha utviklet

kunnskaper om:

  • teorier på teknologibruk i læringspraksiser
  • tilnærminger innen pedagogisk design og innovasjon

ferdigheter i:

  • anvendelse av læringsteori og designtenkningsprosesser for å designe, evaluere og forbedre teknologibruk i læringspraksiser
  • interdisiplinære samarbeid og kommunikasjon med eksterne oppdragsgivere eller partnere

Opptak til emnet

Studenter med studierett på program må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.

Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke om opptak til våre studieprogrammer.

Emnet er obligatorisk i studieretningen Kommunikasjon, design og læring og studenter på studiet er garantert plass på emnet.

Studenter tatt opp til andre masterprogrammer ved UiO, kan etter søknad få adgang til emnet hvis dette er klarert med eget program.

Rangering av søkere til emnet:

Kvalifiserte søkere ut over programstudenter rangeres etter søkertidspunkt.

Det anbefales at første semester av studieretningen (KDL) er gjennomført før du tar dette emnet.

Overlappende emner

Undervisning

Undervisningen i emnet foregår som et aktivt læringsopplegg og består av digitale forelesninger, presentasjoner fra eksterne deltakere og din deltakelse i gruppearbeid.

Gruppearbeidet vil være basert på:

  • forelesninger og diskusjoner som trekker fram sentrale temaer og utfordringer relatert til evaluering og design av teknologi for læringspraksiser
  • oppgaver knyttet til gruppens arbeid med et aktuelt case
  • design og idégenererende teknikker vil være en integrert del av undervisningen.

Litteraturen i dette emnet har fokus på tre områder:

  1. Designetnografi, designsamarbeid og designprosesser
  2. Design for ulike læringspraksiser
  3. Design for forandring og innovasjon

Obligatoriske forhold i undervisningen:

Det er et krav at du deltar aktivt i alle gruppeaktiviteter som i hovedsak består av to obligatoriske deler:

I: Gruppens problemformulering:

Du skal arbeide sammen med medstudenter og utforme en tekst som beskriver og begrunner en problemformulering relatert til et case. Oppgaven skal oppsummere den planlagte faglig innrammingen.

Gruppens tekst skal diskuteres med underviserne midtveis i emnet og må inkludere en begrepsmessig analyse av selvvalgte artikler fra pensum som blir sentrale i deres designforslag.

Vurdering: Godkjent / Ikke godkjent

II: Gruppens presentasjon av et teoriforankret designforslag som kan forbedre oppdragsgiverens eller partnerens læringspraksis:

Gruppen skal utforme og gjennomføre en presentasjon i form av en «Design Expo». Presentasjonen skal inneholde konkrete designforslag som presenteres muntlig for et panel av oppdragsgiverne.

Ved sykdom på presentasjonen kreves det legeattest

Emneansvarlig kan vurdere utdeling av en alternativ oppgave ved sykdom.

Vurdering: Godkjent / Ikke godkjent

Eksamen

Eksamen består av to deler:

  1. Gruppeeksamen: Evaluering av gruppens presentasjon («Design Expo») til obligatorisk oppgave II 
  2. Individuell hjemmeeksamen: Fagtekst

Frister kunngjøres ved semesterstart.

Faglige krav for å kunne avlegge eksamen:

Obligatoriske oppgaver I og II må være godkjent, samt gruppeeksamen må være bestått før du kan levere individuell hjemmeeksamen.

Endelig karakter vil bli basert på:

Eksamensdel 1: Gruppeeksamen vektes 50% av karakteren.

Eksamensdel 2: Individuell hjemmeeksamen vektes 50% av karakteren.

Sensurering av gruppeeksamen: 1 sensor

Sensurering av hjemmeeksamen: 2 sensorer

Eksamensspråk

Du kan besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Eksamensoppgaven: Norsk eller engelsk.

Besvarelse: Det er mulig å besvare eksamen på norsk, svensk, dansk eller engelsk.

Karakterskala

Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.

Adgang til ny eller utsatt eksamen

Både obligatoriske oppgaver og eksamen må gjennomføres i samme semester.

For å ta eksamen på nytt, må du gjennomføre hele emnet og alle aktiviteter/ eksamensdeler på nytt.

UiOs regler for sykdom på eksamen gjelder. Hvis du er syk på dagen for poster presentasjonen, kan emneansvarlig vurdere utdeling av en alternativ oppgave.

Mer om eksamen ved UiO

Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 23. mai 2024 18:15:07

Fakta om emnet

Nivå
Master
Studiepoeng
10
Undervisning
Vår
Eksamen
Vår
Undervisningsspråk
Norsk