Overvåking i arbeidslivet - juridisk mulig men etisk problematisk?

På Partnerforums sjette etikknettverksmøte fikk man en gjennomgang av "overvåking i arbeidslivet" sett fra Datatilsynets ståsted. Deretter fikk man en etikers vurderinger av ulike sider ved arbeidslivets overvåkingspraksis.

13.20

Registrering. Servering av kaffe/te/frukt

13.30

Velkommen ved Kåre Svensson, Partnerforums sekretariat

13.35

Arbeidsgivers styringsrett og ansattes personvern (pdf)
Ved Aslaug Bendiksen, seniorrådgiver Datatilsynet

14.00

Overvåking i arbeidslivet - nødvendig kontroll eller unødvendig mistillit? (pdf)
Ved Beate Indrebø Hovland, 1.amanuensis Lovisenberg Diakonale Høgskole

14.45

Innspill og utveksling av synspunkter

15.30

Slutt

Om bidragsyterne

Aslaug Bendiksen er seniorrådgiver ved Datatilsynet, hvor hun har vært ansatt siden 2007. Bendiksen jobber bl.a. med problemstillinger knyttet til arbeidslivet og ansattes personvern. Hun har også deltatt i arbeidet med revidering av personopplysningsloven, om regler om innsyn i e-post. Bendiksen har tidligere jobbet i FAD. På seminaret så Bendiksen på de rammene som lovverket setter med hensyn til overvåkning av ansatte og utdype dette med eksempler fra Datatilsynets praksis.

Beate Indrebø Hovland er utdannet teolog fra Universitetet i Oslo og dr.art. fra Religionsvitenskapelig institutt, NTNU, i Trondheim. Hun er ansatt som førsteamanuensis i etikk ved Lovisenberg Diakonale Høgskole i Oslo der hun har ansvar for fagutvikling og undervisning i etikk. På seminaret ga Hovland noen etiske perspektiver på overvåking i arbeidslivet. Hun tok angspunkt i de verdimessige føringene og forventningene som er knyttet til selve begrepene ”overvåking” og ”arbeidsliv”, og problematisere forholdet mellom overvåking som sosial praksis og menneskesyn. Hovland diskuterte også det mellom juridiske rettigheter og etisk klokskap: Hvilke verdier blir ivaretatt og hvilke blir truet ved overvåking? Hvis ”personvern” er en sentral verdi, hvem skal beskyttes, og hvem og hva kan bli skadelidende? Hovland spør også om det finnes alternativer til overvåking for det vi ønsker å oppnå.

Partnerforum
Emneord: Etikk, HR og kompetanseutvikling