Velkommen til vår nye blogg Designkultur!

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting som undervises ved Universitetet i Oslo, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK).

Emnet er et fordypningsemne i design forstått som kulturelt fenomen. Ved å betrakte designede objekter som kulturelle produkter og sosiale aktører fokuseres det i emnet på de mangfoldige betydninger og meninger som formes rundt og gjennom design på ulike stadier i gjenstanders livsløp fra konsept og produksjon via iscenesettelse og formidling til forbruk og anvendelse, evt. også gjenbruk og avhendelse. Undervisningen er bygget opp rundt en serie konkrete case-studier (ti ting) som analyseres med henblikk på å utvikle forståelsen for designs mangetydighet og de visuelle og materielle omgivelsers rolle i samfunnet generelt. Studieobjektene hentes fra norsk og internasjonal designhistorie, med vekt på moderne design og samtidsdesign, men emnet er tematisk og ikke kronologisk organisert. Her på bloggen kan du følge med når studentene i løpet av semesteret skal utvikle sine designkulturelle analyser av selvvalgt gjenstand (deres "ellevte ting"). Velkommen!

Kjetil Fallan
Emneansvarlig

Emneord: designkultur Av Kjetil Fallan
Publisert 14. aug. 2013 16:40 - Sist endret 24. juni 2015 09:26
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

Denne bloggen

Dette er bloggen til emnet KUN2201/4201 Designkultur: Ti ting. Her skriver studentene om sine selvvalgte gjenstander og hvordan disse kan forstås i et designkulturelt perspektiv.