ARA3110 og ARA3120: Intensiv språkopplæring i Midtøsten

ARA3110 – Arabisk språk 5 og ARA3120 – Arabisk språk 6 består av intensiv språkundervisning ved universitet eller andre godkjente utdanningsinstitusjoner i Midtøsten.

Både ARA3110 og ARA3120 går over ett semester og utgjør 30 studiepoeng hver. All undervisning foregår i utlandet og det er mulig å få opptak til emnene både høst og vår.

Kvalifikasjonskrav

For å kvalifisere til å ta ARA3110 - Arabisk språk 5, må du ha fullført bachelorgrad og 80-gruppe i Arabisk språk (80ARAS2) med en samlet gjennomsnittskarakter på C eller bedre. I tillegg må du ha tatt 30 studiepoeng i Midtøsten-studier.

Opptak til ARA3120 - Arabisk språk 6 avhenger av om du har bestått ARA3110 - Arabisk språk 5

Emnet må tas innen 2 år etter avlagt bachelorgrad.
Studenter som ikke fikk reist ut på obligatoriske utenlandsopphold i bachelorgraden under korona-perioden i 2020 og 2021 kan søke opptak til emnet innen høsten 2024.

Obligatorisk aktivitet og eksamen

• Delta på minst 80% av undervisningen ved utdanningsinstitusjonen
  • Bestå avsluttende prøver og/eller eksamener ved utdanningsinstitusjonen

ARA3110 og ARA3120 blir vurdert med bestått/ikke bestått. Eksamen er mappeinnlevering i Inspera.

For å få emnet registrert som bestått, må du dokumentere bestått utenlandsopphold til faglærer. NB! Du må selv innhente karakterutskrift fra utdanningsinstitusjonen og levere eller sende det til IKOS/faglærer.

Utdanningsinstitusjoner i Midtøsten

Undervisningsopplegget ved utdanningsinstitusjonen i Midtøsten må bli godkjent av faglærer. Ta derfor kontakt med faglærer hvis du har spørsmål om utdanningsinstitusjonene.

Marokko:

Egypt:

Jordan:

Libanon:

Tunisia:

Om utdanningsinstitusjonen er godkjent er også avhengig av reiseråd fra Utanriksdepartementet, og endringer kan derfor komme på kort varsel.

Søknadsfrister og søknadsprosess

1. Du søker opptak til ARA3110 og/eller ARA3120 ved å fylle ut nettskjema.

• 1. april for studiestart i høstsemesteret
  • 1. november for studiestart i vårsemesteret

Du kan sende inn søknad om opptak til begge emnene samtidig, men endelig opptak til ARA3120 vil først bli gitt etter at du har bestått ARA3110.

2. Du må selv søke til utdanningsinstitusjonen i Midtøsten og ordne alt det praktiske. Ta kontakt med utdanningsinstitusjonen i Midtøsten for å få informasjon om søknadsprosess og frister. Husk at ulike institusjoner har ulike frister, og det er derfor lurt å starte dette arbeidet tidlig.

3. Du må søke til HF om forhåndsgodkjenning av emner.

4. Etter at du har fått innvilget opptak til ARA3110 og/eller ARA3120, vil du få betinget studierett ved UiO for oppgitt periode. Studiekonsulenten melder deg til eksamen og undervising i emnet når Studentweb åpner.

Andre viktige registreringer

Etter at du har fått bekreftet fra instituttet at du har fått opptak til ARA3110 eller ARA3120, må du gjøre følgende viktige registreringer:

Skolepenger, finansiering og andre utgifter

Lånekassen gir støtte til oppholdet etter gjeldende regler

Du må selv betale skolepengene til utdanningsinstitusjonen.

Utgifter i løpet av utenlandsoppholdet:

• Skolepenger
  • Reise t/r til lærestedet
  • Transport t/r flyplassene
  • Bosted og kost
  • Lokal transport
  • Bøker, papir og annen rekvisita
  • Reiseforsikring
  • Visum og eventuelle andre kostnader ved reisedokument
  • Diverse: Mobilutgifter, gebyr for kontantuttak i utlandet m.m.

Visumsøknad

Du er selv ansvarlig for å sette deg inn i visumkravene. Du finner nyttig informasjon om visumprosesser på landsidene til Utenriksdepartementet.

Pass på gyldighetsdatoen på passet ditt! I mange land må passet ditt være gyldig i minimum seks måneder etter avreisedato.

Forsikring

Hvis du blir tildelt lån og stipend frå Lånekassen, vil dette bli automatisk rapportert til Folketrygdekontoret for utenlandssaker (NAV). Hvis du ikke mottar støtte fra Lånekassen under utanlandsoppholdet ditt, må du selv melde fra til Folketrygdekontoret for utenlandssaker. Merk at forsikringen til Folketrygdekontoret bare gjelder sykdom.

Du er selv ansvarlig for å ordne med andre nødvendige forsikringer. Pass på at du har en reiseforsikring som dekker hele utenlandsoppholdet. Se f.eks. studentforsikringen til ANSA eller rådfør deg med forsikringsselskapet ditt. Sørg for at forsikringen også dekker psykisk sykdom.

Sett deg grundig inn i hvilke rettigheter du har hvis du får behov for helsetjenester under utenlandsoppholdet. Les detaljert informasjon om dette på helsenorge.no

Vaksine

Du må selv undersøke hvilke vaksiner som er nødvendige. Noen vaksiner (f.eks. Havrix) skal bli tatt i flere omganger, så vær ute i god tid. Les mer på Folkehelseinstituttet sin hjemmeside.

Vi oppfordrer alle til å være fullvaksinerte mot Covid-19 før avreise. Du må selv sjekke innreisereglene dersom du ikke er fullvaksinert, og undersøke om du må regne med karantenetid ved innkomst. Studenter som ikke er fullvaksinerte må være forberedt på å følge eventuelle egne smittevernsregler på campusene.

Kontakt ved UiO

Publisert 10. mars 2014 13:04 - Sist endret 10. mars 2023 10:16