KLAR2102 – Klarspråklig metode - tekstforbedring og resultatmåling
Kort om emnet
Klarspråk dreier seg først og fremst om kommunikasjon mellom myndigheter og innbyggere, og foregår gjennom en rekke modaliteter. Skriftlig og muntlig verbalspråk står sentralt, men de er ikke de eneste. Også bilder, video, grafer, tabeller, layout og musikk kan være med å prege kvaliteten på kommunikasjonen. En innsats for klarspråk tar dessuten hensyn makt, myndighet og deltakelse blant de kommuniserende. Hvordan kan vi, i lys av denne brede forståelsen av klarspråk, planlegge og gjennomføre et klarspråkprosjekt, og hvordan kan vi evaluere prosjektet? Hvilke metodiske verktøy har vi for å vurdere om tekster er hensiktsmessige, og for å undersøke hvordan de blir oppfattet og anvendt av de kommuniserende?
Dette emnet gir en innføring i kvalitative og kvantitative metoder brukt i klarspråkprosjekter og klarspråkorientert forskning og setter studentene i stand til å identifisere forskningsspørsmål, utvikle og utforme et metodedesign, utvikle og bruke relevante metodiske verktøy og gjennomføre enkle undersøkelser. Gjennom forelesninger, gruppearbeid og øvelser gir emnet både teoretiske og praktiske ferdigheter.
Hva lærer du?
Etter gjennomført kurs skal studenten ha tilegnet seg grunnleggende kunnskap om kvalitative og kvalitative metoder i klarspråkarbeid og klarspråkforskning, med særlig vekt på tekstanalyse, intervju, fokusgrupper og spørreundersøkelser.
Kunnskaper
Ved fullført emne skal studenten kunne:
• gjøre rede for forholdet mellom forskningsspørsmål og metoder
• forklare forskjeller mellom kvalitative og kvantitative metoder
• gjøre rede for styrker og svakheter ved ulike metoder
• redegjøre for metoder for prosjektplanlegging og -evaluering
Ferdigheter
Ved fullført emne skal studenten kunne:
• vurdere hvilke metoder som er egnet for ulike forskningsspørsmål
• gjennomføre intervjuer og fokusgrupper
• gjennomføre kvalitative analyser av tekst
• gjennomføre og bearbeide enkle spørreundersøkelser
• evaluere mindre prosjekter
Generell kompetanse
Ved fullført emne skal studenten kunne:
• reflektere over forskningsetiske spørsmål knyttet til bruk av ulike metoder
Opptak til emnet
Studenter må hvert semester søke og få plass på undervisningen og melde seg til eksamen i Studentweb.
Dersom du ikke allerede har studieplass ved UiO, kan du søke opptak til våre studieprogrammer, eller søke om å bli enkeltemnestudent.
Obligatoriske forkunnskaper
Du må ha fullført emnene KLAR1100 – Språk og retorikk i myndighetenes sakprosaog KLAR2100 – Klart språk, demokrati og rettssikkerhet.
Undervisning
Arbeidsform: Forelesninger, øvelser i grupper, prosjektarbeid, hjemmeoppgaver.
Det er 20 timers undervisning i emnet. Undervisningen gis i 5 samlinger (a 4 timer) gjennom semesteret.
Forelesningene introduserer og diskuterer grunnleggende prinsipper for bruk av kvalitative og kvantitative metoder, og etterfølges av seminarer med gruppeoppgaver. Studentene vil få praktiske øvelser for å utvikle ferdighetene som er nevnt ovenfor.
For å kunne fremstille seg til eksamen må;
-
En muntlig presentasjon må være bestått.
-
Studenten ha deltatt på minst 4 av 5 undervisningssamlinger.
Dersom du har gjennomført og fått godkjent obligatorisk undervisning, har du ikke krav på ny undervisning. Dersom du har fått undervisningsopptak til emnet, men ikke har gjennomført eller fått godkjent obligatorisk undervisning, har du rett til ny undervisning når det er ledig kapasitet.
Eksamen
Mappevurdering. To skriftlige arbeider á ca. 5 sider
Eksamensspråk
Du kan besvare eksamenen på norsk, svensk eller dansk. Søknad om annet eksamensspråk sender du til kontaktpunktet for emnet.
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er stryk. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.