ENG4015 – Studentaktive læringsformer og vurdering i engelsk-undervisningen
Kort om emnet
Emnet gir deg innsikt i ulike måter å organisere, presentere og vektlegge lærestoff på. Du vil lære om hvordan språkforskeres teoretiske ståsted sammen med pedagogiske teorier og læreplaner innvirker på hvordan lærestoff fremstilles og blir brukt i klasserommet.
Du vil få innsikt i hvordan de nye læreplanene (2020-2022) skiller seg fra de gamle læreplanene for engelskfaget på ulike nivåer, og du vil få øvelse i å lage, anvende og vurdere undervisningsmateriale knyttet til spesifikke læreplanmål for engelskfaget. Du vil også lære om hvordan du kan legge til rette for studentaktive læringsformer og gode vurderingssituasjoner, med utgangspunkt i læreplanmål og ulike former for lokalt og sentralt gitte vurderingskriterier.
Hva lærer du?
Etter å ha fullført emnet, kan du:
- se engelskspråkets kontraster og likheter med norsk/andre fremmedspråk og utnytte disse for å utvikle undervisningsmateriale
- gjøre rede for ulike vurderinger som gjøres i utformingen av pedagogisk materiale
- planlegge, organisere og presentere lærestoff knyttet til konkrete læreplanmål
- bruke kulturuttrykk fra den anglofone verden i utarbeidingen av pedagogisk materiale til bruk i undervisningen
- formidle læringsstrategier for å lytte, lese, skrive, tale, lære vokabular og grammatikk i et undervisningsmateriale
- vurdere egenprodusert undervisningsmateriale opp mot læreplanmålene det skal dekke, hvorvidt undervisningsopplegget eller materialet fungerte etter hensikten, elevenes læringsutbytte, samt mulige forbedringer
- gjenkjenne det teoretiske grunnlaget for ulike typer læringsressurser
- gjøre rede for engelskundervisningens pedagogiske mål og utfordringer
- vurdere kvaliteten og relevansen av ulike læringsressurser
- vurdere elevtekster og muntlige fremføringer med faglig forankring i kompetansemål og vurderingskriterier (lokalt- og sentralgitte)
Opptak til emnet
Emnet er kun åpent for studenter på lektorprogrammet med masterspesialisering i engelsk i 9. semester
Obligatoriske forkunnskaper
Studenter som skal ta ENG4015 må ha bestått ENG4000 eller ENG4112. Ta kontakt med studiekonsulent dersom du ikke følger anbefalt studieløp.
Undervisning
Emnet har en undervisningsdel og en praksisdel.
Undervisningen i emnet gis i form av seminarer og veiledning i mindre grupper på totalt 15 timer fordelt på 7 møter gjennom semesteret, og det forutsettes at du deltar aktivt i undervisningen og møter forberedt til timene.
Det er krav om oppmøte til 60 % av undervisningen. I dette emnet må du møte til 4 av 7 seminarer/samlinger. Kravet er absolutt.
Fraværsgrensen skal dekke normalt sykdomsfravær og liknende. Du får derfor ikke gyldig forfall til undervisning på grunnlag av legeattest, selv om fraværet skyldes hindringer som du selv ikke kan lastes for.
Dersom emnet har fysisk undervisning og du er meldt til en fysisk seminargruppe, skal du møte til undervisning i rommet som er oppgitt i timeplanen.
Dersom emnet har digital undervisning og du er meldt til en digital seminargruppe, skal du være til stede med påslått skjerm.
I særlige tilfeller, for eksempel ved alvorlig eller langvarig sykdom, kan du søke om tilrettelegging.
Emnet har totalt 15 dagers praksis, der du sammen med 9. semester-medstudenter fra masterspesialiseringen i engelsk blir tilknyttet en erfaren veileder ved en praksisskole som instituttet har avtale med. Du skal utarbeide et undervisningsopplegg i nær sammenheng med fagets læreplan, som skal prøves ut i en eller flere klasser (to dobbelttimer i én klasse eller én dobbelttime i to klasser). Temaet kan være språk, litteratur eller kultur, adskilt eller i sammenheng. Refleksjon i samspill med medstudentene og veileder er en viktig del av praksisen, og der det er mulig skal du være til stede i en medstudents undervisning og i veileders undervisning i minst en økt.
Du utarbeider innholdet og tidsplanen for praksisdelen i samarbeid med veileder ved praksisskolen. Planen for praksis skal godkjennes av faglærer, og praksisveileder skal godkjenne at praksisen er gjennomført. Utprøvingen av undervisningsopplegget i klasserommet er obligatorisk og må være godkjent for at du skal kunne gå opp til eksamen
Eksamen
Eksamensformen på emnet er en muntlig presentasjon der du presenterer undervisningsopplegget som ble utviklet i praksisperioden. Det forventes at du reflekterer over pedagogiske valg, hvorvidt opplegget fungerte etter planen, mulige forbedringer, elevenes læringsutbytte, mulige vurderingssituasjoner og om du lyktes med å aktivisere elevene.
Eksamensspråk
Eksamensspråk engelsk og norsk
Karakterskala
Emnet bruker karakterskala bestått/ikke bestått. Les mer om karakterskalaen.
Adgang til ny eller utsatt eksamen
Mer om eksamen ved UiO
- Kildebruk og referanser
- Tilrettelegging på eksamen
- Trekk fra eksamen
- Syk på eksamen / utsatt eksamen
- Begrunnelse og klage
- Ta eksamen på nytt
- Fusk/forsøk på fusk
Andre veiledninger og ressurser finner du på fellessiden om eksamen ved UiO.