Brogrammers

Vi i Brogrammers har jobbet med å lage et produkt som kan holde personer mer aktiv under karantenen. Dette resulterte til fit-pad; et trenings spill som baser på dans og push-ups.

Gruppebilde

Fra venstre til høyre: Yllnor, Sahan, Lukas, Sondre og Chiu Lok

Målgruppe:

Vi har valgt «folk under selvkarantene» som vår målgruppe. Dette er en omfattende målgruppe som består av mennesker med mange forskjellige bakgrunner, i mange forskjellige aldere osv. Grunnen til at vi valgte denne målgruppen var fordi vi følte at det var viktig å holde folk aktiv under pandemien. Siden vi selv på mange måter faller inn under målgruppen, kan vi selv også komme med personlige ønsker og tanker om ting som kan forbedres for de som har lyst til å være fysisk aktive.

Vi har lyst til at teknologi skal være med på å forbedre treningsopplevelsen for mennesker som ønsker å være fysisk aktive, men som ikke har muligheten til være det grunn av pandemien.

 

Datainnsamling:

Metoden vi har bestemt å ta for oss når det gjelder å samle inn data er egentlig bare å utføre semi-strukturerte intervjuer med mennesker under selvkarantenen, og få deres meninger og perspektiver om trening under pandemien. Deretter kan vi bruke denne dataen til å finne eventuelle behov og krav til brukerne. Dataene ble brukt som en grunnlag til en mulig produkt for problemet

 

Konsept

Etter vi analyserte dataene, så kom vi fram til at det var viktig at treningen skulle være gøy og noe som målgruppen kunne gjøre hjemme. Det var heller ikke alle som hadde de nødvendige utstyr til å trene som vanlig, så gjorde at de benyttet andre alternative trenings måter. Dette førte til prototypen vår hadde stor fokus på å være et alternativ måte å trene med elementer av gamification, for å gjøre det gøy. Prototypen vår skulle også være kompakt, hvor prototypen hadde alle nødvendige utstyr for å gjøre øvelsene.

 

Endelige produktet

Den endelige produktet ble fit-pad, et treningsspill. Produktets rolle er å være en gøy måte å trene på, samtidig som brukeren kunne holde seg aktiv under perioder hvor de ikke kunne dra til treningsentret. Produktet går ut på to faser; dansing og push-ups. Under danse delen å så er det fire LED-lys, som enten vil slå på en eller to lys for å signalisere hvilken rute man skal tråkke på. Dersom brukeren greier å tråkke på rutene med tilsvarende farge, så vil de få utdelt poeng. Hvis de ikke greier det, så vil den skifte til neste steg.  Etter det har gått en stund så vil det skifte til push-ups fasen. Push-ups fasen går ut på hvor mange push-ups brukeren greier å ta i løpet av et minutt. Produktet vår holder tellingen på hvor mange push-ups brukeren tar ved å sjekke avstanden mellom brukeren og boksen. Dersom brukeren er innenfor en rekkevidde så vil antall push-ups øke, og få utdelt poeng for det.

Produktet vårt

 

Produktet vår består av to deler; en boks som holder ardunioen og danse matten. Danse matten har 3x3 rutemønster med fire fargede ruter. De fargede rutene har Force Sensitiv Resistor for å ta imot å sjekke om brukeren tråkker på riktig rute. Boksen med arduino har også Ultrasonic Distance Sensor som er delen som sjekker antall push-ups. Ved at brukeren får utdelt poeng for hva de gjør riktig, så medfører det at gamification av trening. Å kunne se hvor mye poengsum brukeren fikk i løpet av en runde, muliggjør konkurranse instinktene deres ved å prøve å få et høyere poengsum i løpet av en spill seksjon.

Publisert 3. mars 2020 13:44 - Sist endret 10. juni 2020 14:46