Nygaards disipler

Antallet syklister i Oslo har økt kraftig det siste tiåret, og med dagens lokale klimapolitikk, og fokus på mosjon og helse, er det ingen grunn til å tro at økningen ikke vil fortsette. Trafikksikkerheten til syklistene har dessverre ikke økt i takt med antallet syklister, og vi ønsker derfor å  utforske hvordan denne kan forbedres.  

Innledning

Vi valgte syklister som målgruppe av flere grunner. Syklister er gode forbilder i kampen for et bedre klima, en bedre folkehelse, og kan fungere som inspirasjonkilde for de som ønsker bedre økonomi, eller kun vil komme mer i kontakt med naturen. Vi synes dette virker som en spennende og interessant gruppe å jobbe med, og vi motiveres av kjernesakene de er representanter for, samtidig som det  er mange ulike muligheter for hva man kan gjøre. 
 

Hva har vi gjort?

Etter flere diskusjonsrunder, og en runde med dot voting, satt vi igjen med en målgruppe og en problemstilling. Deretter fant vi ut hvilke roller vi trengte, og fordelte hovedansvaret for de ulike rollene.
Vi begynte deretter å tenke på hvordan vi ønsket å gå fram med datainnsamlingen. Vi fant ut at intervjuer med syklister antageligvis var den beste metoden for å skaffe nødvendig data. I tillegg skal vi også observere syklister for å få en idé om hvordan syklister egentlig oppfører seg i samspillet med andre trafikkanter, og vica versa. Følger de trafikkreglene? Stopper de i lyskryss? Peker de når de skal svinge i et kryss?

I forkant utformet vi derfor et kort spørreskjema, slik at vi hadde data og informasjon å gå ut ifra når vi skulle utforme spørsmål til intervjuene.

Vårt neste steg nå vil være å analysere dataen vi har tilegnet oss hittil, og få gjennomført de planlagte intervjuene. 

Prototyper

Iterasjon 1 - på ryggen til syklist

Beskrivelse
Vårt første design var en refleksvest brukerne kunne bruke i trafikken, der ideen vår var designet inn i refleksvesten.
Vi baserte designet vårt på et konsept vi hadde kommet på, dette konseptet dreiet seg rundt «Synlighet». Vi fikk også da videre ideen om å bruke piler som et form konsept. Disse pilene ville være en hovedkomponent i designet vårt. På refleksvestens rygg var det integrert led lys som signaliserte syklistens handlinger.  Dersom syklisten svingte til høyre, ville en pil til høyre lyse opp, og ved venstresvinger ville en pil til venstre lyse opp. Dersom syklisten bremset, ville begge pilene lyse opp.

 

Iterasjon 2 - festet på hjelmen

Beskrivelse

Etter evaluering av forrige prototype kom vi fram til at det kunne fungere og feste lysene på hjelmen. Vi brukte samme konsept som på vesten,men flyttet plasseringen fra vesten, til en hjelm. Slik ville ikke ryggsekken være en hindring, og lysene ville være høyt nok oppe til at
majoriteten av trafikanter ville se dem. Produktet fremmer trafikksikkerhet, og de som er opptatt av trafikksikkerhet vil høyst sannsynlig også bruke hjelm, da hjelmen anses som det mest skadeforebyggende en syklist kan bruke. Vi valgte å bruke sort overflate da dette går godt sammen de fleste hjelmer, som er sorte.

 

Iterasjon 3 - på baksiden av setepinnen

Beskrivelse

Vi bestemte oss for å fortsatt holde fast ved ideen vår, men flytte monteringsområde til setepinnen. Dette er et forslag som ble vraket under designet av refleksvesten, grunnet liten tro på den lave plasseringen, og mistanke om plassmangel. Til tross for den tidligere mangelfulle troen på forslaget bestemte vi oss for å redesigne. Etter dialog med brukerne våre, viste det seg at dette var en god plassering. De praktiske utfordringene som forekom i de tidligere prototypene ville ekskluderes, og vi klarte ikke å visualisere noen nye utfordringer foruten plassmangel og lav plassering. Som en ekstra sikkerhet for
brukeren vil vi også implementere feedback som bekrefter ovenfor brukeren at handlingene hans på knappene fungerer.

 

Iterasjon 4 - nye og forbedrede piler

Beskrivelse

Vi redesignet lyspilene allerede før vi hadde evaluert prototypen, da de lett kunne feiltolkes. De nye pilene signaliserer tydeligere hvilken retning syklisten skal svinge. Lysene vil istedenfor å blinke, tenne en lysrekke av gangen, i retningen den peker. Dette illustreres nedenfor. De gule og grønne lysene som er brukt, erstatter manglende røde led lys. Vi så på andre kjøretøy i trafikken, og flere brukte en lignende løsning. Selv om dette sikkert er for estetikkens skyld synes vi det så praktisk ut med tanke på at man da kunne se hvilken vei lyset bevegde seg, og dermed se hvilken vei trafikanten blinket. Dette tenkte vi kunne være praktisk for oss ettersom vi har mye mindre plass til lysene våre, så en bevegelse i den retningen lysene blinker kunne hjelpe folk som var et stykke unna, eller så litt dårlig til å se hvilken vei syklisten blinket.

 

Iterasjon 5 - nye og forbedrede piler vol. 2

Beskrivelse

Mange av pilene vi så for oss som gode løsninger var vanskelig å få til med manglende arduinokomponenter, og ble lite symmetriske.
Vi designet derfor flere alternativer til piler, der realisme, gjennomførbarhet og tydelighet ble satt i fokus. Disse er illustrert nedenfor.
Vi valgte å ha røde piler ettersom fargen rød går igjen i trafikken hos andre kjøretøy og det er en tydelig farge som andre trafikanter kjenner
igjen som en signalfarge.

 

Iterasjon 6 - refleks som overmateriale

 

Beskrivelse

Etter dialog og refleksjon sammen brukerne, kom vi fram til at sort overflatemateriale er det mest estetiske, men at det ikke fremmer synlighet, slik vi ønsker. Vi bestemte oss derfor for å redesigne prototypen, og bruke refleks som overflatemateriale, slik som vi gjorde med vår første prototype. 

 

Iterasjon 7 - piler forran på sykkelen i tillegg til bak

Beskrivelse

Denne prototypen imøtekommer utfordringene og forbedringspotensialet vi identifiserte under evalueringen i forrige iterasjon. Istedenfor å kun signalisere for trafikanter bak syklisten, vil det nå også signaliseres for trafikanter foran syklisten. Dette gjøres ved at det er montert enda et arduinobrett, som i stor grad er likt det andre, på styrerøret. Lysene er heller ikke lenger piler, men streker som lyser i økende rekkefølge, og viser hvilken vei syklisten skal svinge. Flere moderne biler, særlig nyere Audier, har erstattet det klassiske blinklyset, med et blinklys som «danser» i svingende retning, og det er her vi har hentet inspirasjonen vår fra. Dette er den første prototypen som er designet for å kunne styres av en reell syklist, og ikke kun fra en maskin. Det er designet brytere, som klikkes for å signalisere retningen syklisten svinger og aluminiumstape festet på bremsene som fungerer som en touchsensor. Hver gang bremsen trykkes vil dette signaliseres både foran og bak på sykkelen. Aluminiumstapen
erstattes av vanlig aluminiumsfolie siden vi ikke har tilgang på aluminiumstape. Buzzeren er flyttet fra bakre arduinobrett, til arduinobrettet foran, og fungerer samtidig som en ordinær sykkelklokke. Dette gjør at syklisten enklere vil høre feedbacken som gis. Feedbacken som ble gitt tidligere var noe upresis, og er forbedret i denne prototypen.

 

 

Publisert 2. mars 2020 13:42 - Sist endret 10. juni 2020 14:13