Målgruppe
Vi har valgt målgruppen eldre med behov for økt tilgjengelighet. Under den innledende datainnsamlingen fant vi ut at den tekniske kompetansen hos eldre ofte ikke strekker til, og at de eksisterende løsningene dermed ikke blir tilgjengelige for mange eldre.
Problemstilling
Problemstillingen vår lyder som følger:
“Hvordan kan vi motivere eldre til å bevege seg i løpet av dagen?”
Vi ønsker å hjelpe eldre til å bevege seg mer i løpet av dagen. Dette vil vi oppnå ved hjelp av motivasjon, påminnelser og mestringsfølelse. Vi kom frem til problemstillingen gjennom datainnsamlinger med brukere.
Datainsamling
Den innledende datainnsamlingen ble foretatt fysisk, men da korona-krisen inntraff ble vi nødt til å foreta de videre datainnsamlingene digitalt med hensyn til at de eldre er i risikogruppen.
Datainnsamlingen bestod av ustrukturerte intervjuer med fokus på de teknologiske løsningene de bruker, fordeler og ulemper ved disse, og hvilke behov disse løsningene ikke dekker.
Dette bildet illustrerer videosamtale-verktøyet brukt under datainnsamlingene og evaluering. I tillegg brukte vi også telefonsamtaler for å samle inn data dersom brukerne ikke hadde den tekniske kompetansen eller muligheten til å ha videosamtale.
Prototyper
De første tre prototypene er lavoppløslige prototyper fra iterasjon 1 og 2. De er skisser som illustrerer generelle ideer til prototypen vi hadde lyst til å jobbe videre med.
Prototype 1: Statuslys
En løsning som gjør det lettere å avtale med andre ved å vise egen og se andres tilgjengelighet ved hjelp av et rødt-, gult- og grønt lyssystem. Rødt lys betyr ikke tilgjengelig, gult lys betyr opptatt og grønt lys betyr tilgjengelig. Prototypen dekker behovet for sosialisering og kommunikasjon hos eldre.
Prototype 2: Kalender
Denne løsningen går ut på litt av det samme som prototype 1, men kan brukes til å planlegge lengre i forveien ved at den viser flere dager eller uker. Den går mer ut på å planlegge spesifikke aktiviteter enn prototype 1. Prototypen dekker noen av de samme behovene som prototype 1 med tanke på tilgjengelighet og sosialisering.
Prototype 3: Bevegelses-motivator
En løsning som minner eldre på å bevege seg jevnlig i løpet av dagen. Med denne prototypen fokuserte vi på andre behov enn i prototype 1 og 2. Vi gikk litt vekk fra behov om sosial kontakt til behov for bevegelse, motivasjon og mestringsfølelse.
Endelig prototype
Bevegelses-motivatoren hjelper eldre med å bevege seg i løpet av dagen ved hjelp av motivasjon og mestringsfølelse. Prototypen er enkel å anvende, og kan tilpasses den enkelte brukerens behov. Først setter brukeren timeren til ønsket tidsintervall. Deretter går brukeren tilbake til sitt dagligdagse liv.
Når tiden har gått, vil bevegelses-motivatoren lyse opp og spille en tone. Brukeren kan så bevege seg mot bevegelses-motivatoren i eget tempo og trykke på knappen. Dette knappetrykket vil føre til at lyset skrur seg av. For hvert knappetrykk vil brukeren få et poeng, og en lyd vil bli spilt av. Denne lyden vil utvikle seg i samsvar med brukerens poeng, og til slutt vil en melodi bli spilt for å symbolisere at brukeren har nådd sitt mål. Denne prosessen kan så repeteres så mange ganger brukeren ønsker.
Prototypen vår endte opp med å se ut som en boks, hvor lys elementet består av en LED lampe og boksen er laget av papp. Vi hadde tenkt at prototypen skulle se litt annerledes ut, men grunnet pandemien hadde vi ikke materialer tilgjengelig for å konstruere prototypen helt som vi ønsket.