smilr

Nytt liv bringer med seg nye utfordringer for fremtidige og nybakte foreldre. Det kan ofte oppstå usikkerheter eller bekymringer knyttet til barnet, og som gruppe ønsker vi å utforske muligheter som leder til en bedre og enklere hverdag for målgruppen - en hverdag som gir mer følelse av trygghet.

Bildet kan inneholde: mennesker, sosial gruppe, ungdom, team, moro.

Fra venstre: Live, Ingvild, Rameen, Synne, Marte

Tema og målgruppe

Vi har valgt å jobbe med gravide og nybakte foreldre da det var en interessant brukergruppe i tillegg til at vi har tilgang på ulike brukere som kan gi ulike innsyn og tilbakemeldinger. Vi ønsker å utvikle velferdsteknologi som blant annet øker trygghet hos den gravide.


Problemstilling

Hvordan kan vi gjøre det enklere for en gravid bruker å følge med på fosterbevegelse?


Datainnsamling                                          

Gjennom kjennskap blant gruppemedlemmene har vi hatt tilgang på både en gravid dame og to leger (gynekolog og fastlege). Etter første datainnsamling med både bruker og eksperter ble det tydeligere hva slags problemområder som var aktuelle og som var av behov for brukeren. Vi klarte å snevre inn to hovedproblemstillinger basert på intervjuene og jobbet i en god stund med å utvikle ideer for begge for å avgjøre hva vi skulle ta med videre. Denne prosessen var også både bruker og eksperter med på.                                             

I utgangspunktet hadde vi sett for oss å få tak i flere brukere (fra blant annet barselgrupper) slik at vi kunne foreta observasjoner også, men det ble ganske raskt uaktuelt med hele corona-situasjonen som pågikk. Vi bestemte oss derfor for å forholde oss til én hovedbruker som vi ville ha tilgang på til tross for situasjonen, og tilpasse både funksjon og design ut i fra vedkommendes behov. 

Gjennom kontinuerlig samarbeid med både bruker og eksperter, selv om det i noen tilfeller bare var via en uformell telefonsamtale, fikk vi innspill og nye ideer som vi diskuterte og analyserte med hverandre på gruppen før vi tok større avgjørelser. Vi har benyttet oss av forskjellige metoder, blant annet:

semi-strukturerte intervjuer: vi brukte mest av disse da de åpnet for mange interessante samtaler med både bruker og eksperter, mens vi likevel hadde styringen på intervjuets retning. Dette brukte vi gjennom hele utviklingsprosessen - noen ganger var det litt mindre intervjuer dersom det var spesifikke ting vi trengte svar på som trengte litt forklaring.

indirekte observasjon: for å få bedre forståelse av brukerens situasjon som gravid da ingen på gruppe har vært eller er det, ba vi bruker om jevnlige og nøyaktige beskrivelser av hvordan fosteraktiviteten foregikk. Slik fant vi for eksempel ut at det ikke lot seg gjøre å bare telle et og et spark da det føltes mer ut som jevne bevegelser.

formative evalueringer: etterhvert som vi begynte å få skisset opp ideer og mer lavoppløselige prototyper, valgte vi i tillegg til å diskutere og teste ideene på gruppen, å ha noen mindre evalueringer sammen med ekspertene slik at vi fikk et større perspektiv. Slik fikk vi mer kunnskap om f.eks. realiserbarhet som vi brukte til å forbedre funksjon av artefaktet. Vi gjorde også lignende evalueringer med bruker for blant annet utformingen av produktet.

Det var essensielt for oss at vi ikke fremsto som profesjonelle innen helse og medisin, så vi visste at vi måtte trå forsiktig og designe et artefakt som kun var til oversikt. Vi skulle på ingen måte ta, eller designe noe som tok avgjørelser for brukeren.


Konsept og formkonsept

Konseptet for artefaktet er en mobil enhet som fremmer økt trygghetsfølelse. Dette avgjorde vi ettersom prosjektet har bygget på å utvikle noe som ikke fremstår som skremmende eller stressende for brukeren. Videre hadde vi ubevisst skisset og prototypet mange lekne uttrykk med mye duse farger og myke kanter som vi innså kunne jobbes videre med for å utgjøre formkonseptet "baby". For å videreutvikle dette formkonseptet har vi brukt babyfoten som et gjennomgående element i prosjektet (logo og knapp) da det også kan hinte litt til artefaktets hovedfunksjon.


Krav

Kravene under er de kravene vi har tatt utgangspunkt i til den endelige høyoppløselige prototypen. Mange av de første prototypene er definert med andre krav og vil derfor ikke stemme overens med noen av kravene definert under.

Funksjonelle krav

Prototypen må ha en mekanisme som gir brukeren en påminnelse om å registrere informasjon. 

Prototypen må ha en praktisk form som brukeren er komfortabel med. 

Prototypen skal være bærbar. 

Brukeren må kunne registrere fosterbevegelser, og å finne statistikk.

Det bør være en mekanisme som hindrer registrering av spark uten intensjon. 

Prototypen må ha en skjerm som kan vise informasjon til bruker. 

Ikke-funksjonelle krav

Det skal ikke gå mer enn 2 timer før brukeren får påminnelse om å registrere bevegelser, for å oppfylle krav fra Helsedirektoratet. 

Prototypen skal ikke veie mer enn 155 gram.

Prototypen skal ikke være større enn en vanlig smarttelefon.

Det skal bli brukt lys for å varsle brukeren om at det er over 2 timer siden siste registrering. 

Skjermen på prototypen skal vise aktivitet fra de siste 3 timene på en oversiktlig måte. 

Prototypen skal ha et lokk over knappen for registrering av bevegelser, for å hindre feilregistrering. 

Det skal være to knapper som henholdsvis blir brukt til registrering av bevegelse og informasjon om statistikk. 

Det skal være enkelt for brukeren å registrere fosterbevegelser, og å finne nyttig statistikk.


Prototyper

Prototype 1

Skisser

I første runden av prototyping bestemte vi oss for at alle på gruppen skulle komme med ulike ideer til lavoppløselige prototyper som kunne hjelpe brukeren. Vi diskuterte hver skisse i gruppen og kom fram til to skisser vi ønsket å jobbe videre med. Den føste ideen var et sensorbelte som skulle registrere fosteraktiviteten og den andre ideen var wearable interaction med en klokke hvor den gravide selv kunne registrere aktiviteten til fosteret. I tillegg til klokken skulle den og ha en boks på nattbordet som viser informasjon om aktivitetene den siste tiden. Videre hadde vi en evaluering med en av ekspertene. Etter evalueringen og flere diskusjoner i gruppen valgte vi å gå videre med klokken og "nattbordboksen".

Bildet kan inneholde: tekst, diagram, design.Bildet kan inneholde: tekst.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prototype 2

Mer høyoppløselige prototyper

Etter den første runden med lavoppløselige prototyping ønsket vi å lage noen litt mer høyoppløselige prototyper for å få en bedre forståelse av hva vi ønsket å jobbe med videre. Ved å gjøre dette fant vi fram til ulike utfordringer med prototypen, blant annet hvordan vi skulle koble sammen klokken og "nattbordboksen" over lengre avstand. 

Bildet kan inneholde: rom, møbler.

Prototype 3

I den tredje runden med prototypen hadde vi gått bort i fra å ha to komponeneter som skulle samarbeide. Vi  så på hvilke krav vi hadde satt oss og kom fram til en prototype som kunne dekke funksjonene til både klokken og "nattborboksen". Prototypen bestod av knapper for å registrere aktivitet og skjerm for å se informasjon. 

 

Prototype 4

Før vi startet den siste runden med prototyping lagde vi en 3D versjon av hvordan den optimale størrelsen til prototypen ville se ut. Her fokuserte vi på å dekke alle kravene vi hadde satt. Dette ble og svært nyttig da vi prototypet den endelige prototypen.

Bildet kan inneholde: rosa, linje, teknologi.

 

 

 

 

 

 

Prototype 5

Bloom

Bloom er laget for å gjøre hverdagen til vår bruker litt mindre stressende. Dette gjør den ved å hjelpe bruker med å holde styr på aktiviteten til fosteret ved å registrerer aktiviteten, ved å trykke på knappen formet som en for,  minst én gang hver andre time. Bruker kan selv vege hvor ofte hun vil registrere, men går det mer enn to timer fra sist registrering vil Bloom si ifra ved hjelp av et lyssignal. Informasjon om aktiviteten som har blitt registrert de siste timene vises på skjermen om man trykker på "i" knappen. 

Bildet kan inneholde: elektronikk, kunst, teknologi.

Siden den høyoppløselige prototypen ikke ble i den optimale størrelsen lagde vi en "størrelseprototype" som følger kravene fra bruker. 


Summativ evaluering

Som siste evaluering hadde vi brukbarhetstesting og brukerevaluering gjennom intervju med brukeren vi har samarbeidet med under hele prosjektet, som nå ikke lenger er gravid. Under evaluering fikk vi tilbakemeldinger på hva vi som fungerte bra og hva vi kan jobbe videre med. Vi var fullt klare over at vi kun hadde laget en høyoppløselig prototype og var derfor interesserte i å finne ut både hva brukeren var fornøyd med, men og hva hun ville endre. 

Fra intervjuet fant vi ut at brukeren var veldig fornøyd med fargene og utseende til prototypen og hun var veldig positiv til størrelsen på den optimale "størrelseprototypen". Hun beskrev designet som

"damete og veldig koselig"

Bortsett fra å få til en prototype som følger alle krav og er i optimal størrelse fant vi ut at vi kunne jobbet videre med informasjonen som kommer på skjermen da denne ikke er helt intuitiv. 

Alt i alt har vi klart å oppfylle problemløsningen vår er vi veldig fornøyde med resultatet av prosjektet. 

Publisert 3. mars 2020 13:41 - Sist endret 10. juni 2020 20:11